Populært lige nu

Udviklingsplatformen for Scenekunst kortlægger det frie felt – gisninger og myter skal erstattes af viden og indsigt

Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) er netop nu i gang med at udvikle en omfattende kortlægning af det frie scenekunstfelt. UP’s udviklingsproducent Ann-Jette Caron samler...

Til seminaret Fondslandskabet indefra mødtes fonde og kulturliv i en åben samtale

Torsdag den 21. november holdt Performing Arts Platform og Midtjysk kulturakademi et seminar med titlen Fondslandskabet indefra – om fokusområder, blinde vinkler og samspil...
Annonce

★★★★☆☆ Melania blink twice if you need help – original vinkel på tidsånden

Melania blink twice if you need help, der gæstespiller på Aveny-T, er en frenetisk punket leg med klicheer, fordomme og falskhed, der tør stille de spørgsmål, vi så åbenlyst fortrænger i den afmagt, der rammer, når magtens sprog får frit løb.

Annonce

Det vrimler med gæstespil af og med yngre scenekunstnere på Aveny-T, og lazygirls Melania blink twice if you need help hører til blandt de mere interessante af slagsen. I en selvbevidst dobbeltudforskning af fænomenet Melania Trump og projektets karakter af frelserkompleks får vi en original vinkel på vor tids polarisering. Forestillingen indgår i et minitema på teatret i anledning af præsidentvalget i USA.

Ludmilla Faber Striim byder os småsludrende velkommen og ind i scenografiens republikanerrøde vinylunivers. Men nej, vi er ikke til rally med Donald, men tilbage i tiden til Met Galla i 2004, hvor samme Donald friede til Melania. Det er jo hende, det handler om. Eller om det, hun er symbol på. Eller om det, Ludmilla projicerer ind i hende i sit forsøg på at forstå – og frelse – den tidligere og måske kommende førstedame.

Melania
Alvilda Faber Striim, Ludmilla Faber Striim og Niko Ursin i Melania blink twice if you need help på Aveny-T. Foto Sofie Svendsen.

Hvad er sandt, hvad er falsk?

Ludmilla er nemlig besat af Melania. Eller det påstår hun i hvert fald, om end – eller måske netop fordi – de ikke har andet til fælles end deres mørke hår. Som så nok er lidt til den farvede side, men sådan er det jo så meget i et univers, hvor løgn og falskhed er væsentlige komponenter.

Når Ludmilla vakler ned ad trapperne i sylespidse hæle og med bind for øjnene til Niko Ursins pulserende rytmer, er det et håndfast billede på den omsorgssvigtede lille Melania, der aldrig vandt så meget som én af de skønhedskonkurrencer, hendes forældre meldte hende til. Eller er det fordommen om et liv levet et andet sted? En opvækst i Aarhus er i sandhed ikke det samme som en i ex-Jugoslavien.

Annonce

Et kys kan blive til et kvælende blowjob og ingen griner mere

Genertheden har de tilfælles, postulerer Ludmilla. Den må overvindes med en striptease, der fører direkte til mødet med Trump, der selv som bøjlehængt udstråler magt. Et kys kan blive til et kvælende blowjob og ingen griner mere, mens Ludmilla skifter mellem at være intimiderende Donald og skamme den tilskuer ud, der i rollen som Melania overvejer at give ham sit nummer.

Melania
Ludmilla Faber Striim i Melania blink twice if you need help på Aveny-T. Foto Sofie Svendsen.

Jeg vil ikke redde verden

Melania er en værre lazygirl, der ikke gider pynte op til jul i Det Hvide Hus, og som stjæler Michelle Obamas ord til sin indsættelsestale. Men Ludmilla har nu også engang udgivet en andens ord som sine egne, og Melania kan sige ord. Ord, der taler direkte imod den mægtige Donald. Og ord, der kalder Ludmillas projekt:

“Find en anden til dit saviourkompleks. Jeg vil ikke ændre verden,” lyder det fra den iskolde førstedame, der nægter at tage den tilbudte offerrolle på sig. Dybet mellem de to positioner kan ikke overskrides, og således bliver Melania blink twice if you need help et såre dystopisk blik på menneskelig forståelse anno 2024.

Således bliver Melania blink twice if you need help et såre dystopisk blik på menneskeheden anno 2024

Men den er også en frenetisk punket leg med klicheer og fordomme, der river os fra latter til forarget gys i samme replik, og som tør stille de åbenlyse spørgsmål, vi fortrænger i den afmagt, der rammer, når magtens sprog får frit løb.

Seneste

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Open Call – Advisory Board

Ansøgningsfrist: 17. januar 2025

Mere dramatik til alle

Seniorforsker fra Teatersamlingen på Det Kgl. Bibliotek Anna Lawaetz...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked er netop solgt til Norges største musicalproducent, skriver teatret i en pressemeddelelse torsdag. Kort tid...