Populært lige nu

Annonce

★★★★☆☆ Er vi os – sanselig performance om fællesskab

I Sanseværks Er vi os sættes der på fokus på fællesskabets mange former. Her får publikum mulighed for at deltage aktivt i den tankevækkende forestilling, som er fuldstændig oplagt til at starte vigtige samtaler i udskolingsskoleklasser.

Annonce

”Igennem alle tider har mennesket samlet sig i cirkler”.

Siri Haff Andersens stemme lyder direkte ind i mine ører gennem de høretelefoner, vi alle har på gennem hele forestillingen Er vi os. Hun taler til os om fællesskaber, om ensomhed og om at føle sig udenfor. Alt sammen med en rolig, næsten meditativ stemmeføring.

Vi står i en stor cirkel midt i det mørke lokale bag hver vores lille skammel. Vi ser rundt og betragter hinanden. Her er alle typer. Unge og gamle. Teaterfolk, skoleelever og en bred vifte af formidlere.

Børn i rundkreds til forestillingen Er vi os af Sanseværk.
Med ganske enkle virkemidler vises de små fællesskaber i det store fællesskab i Er vi os af Sanseværk. Foto: Per Rasmussen.

Tankeeksperimenter med plads til refleksion

Sådan står vi, da forestillingen begynder og slutter. For cirklen er, ifølge Siri Haff Andersen, et stærkt symbol på fællesskab. Men undervejs gennem den næste times tid udsættes vi for forskellige oplevelser og tankeeksperimenter. For er det egentlig bedst, at alle er ens, eller at alle er forskellige?

Annonce

Er vi os er henvendt til voksne og unge fra 13 år. Og forestillingen er da også fuldstændig oplagt til de unge teenagere, der er i fuld gang med at finde deres egne pladser i livet. De forskellige åbne spørgsmål skaber plads til refleksion både under og efter selve forestillingen.

De forskellige åbne spørgsmål skaber plads til refleksion både under og efter selve forestillingen

”Gør du nogle gange noget, du ikke kan lide at gøre, for at være med?” spørger Siri Haff Andersens stemme. Og mon ikke der er en enkelt eller to blandt tilhørerne, der kan genkende denne følelse? ”Husk på alle de andre mennesker over hele verden, der også er i gang med livet,” siger hun. Og det kan nok være godt at blive mindet om, at hele verden består at enkeltindivider, og at vi selv vælger, hvilke fællesskaber, vi vil være del af.

Annonce
Publikum er aktive medvirkende i Sanseværks Er vi os.
Publikum er aktive medvirkende i Sanseværks Er vi os. Foto: Per Rasmussen.

Små og store fællesskaber

Inde i den store cirkel, som tilskuerne danner, er placeret ansigtsløse kroppe i dynejakker og sweatpants. Samme påklædning er performer Sara Vilardo iført. Således kan hun skiftevis smelte sammen med de livløse dukker og bryde ud af stilstanden og skabe liv inden i cirklen, hvor hun i kortere sekvenser skaber små performances med dans og masker.

Publikum får også tildelt små opgaver undervejs. Det kan være at stille små træklodser op i cirkler eller at besvare spørgsmål ved at stille klodserne ind i en fælles cirkel i midten. Vi får lov at ligge på gulvet med hovedet inde under skamlen, hvor scenograf Sigrid Astrup Haraldsen har opsat små lyskæder, der skaber en stemning ikke ulig en stjernehimmel.

Som for at understrege, at der kan findes flere små fællesskaber i det store fællesskab, som vi alle er en del af

Nu og da får vi forskellige beskeder i vores høretelefoner. Som for at understrege, at der kan findes flere små fællesskaber i det store fællesskab, som vi alle er en del af. I det hele taget er Er vi os en virkelig velfungerende forestilling, som er fuldstændig oplagt til at starte vigtige samtaler i udskolingsskoleklasser, hvor det at være en del af et fællesskab er helt essentielt.

Se trailer HER.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Journalist og kritiker på ISCENE. Freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.