Populært lige nu

Annonce

Børneteaterfestival Op & Ned – Randers står sammen om kulturen

Den første weekend i maj slår kulturinstitutionerne i Randers dørene op for børnekulturfestivalen Op & Ned. Med Randers Teater i centrum for begivenhederne er festivalen et godt eksempel på, hvor bredt kulturlivet kan favne, når en hel by arbejder sammen og får opbakning på rådhuset.

Annonce

Randers Teater (tidligere Randers Egnsteater) har en lang tradition for forestillinger til de yngste. Som producent og dramaturg Tine Eibye kan fortælle, har teatret arrangeret børneteaterfestival siden teatrets begyndelse, “og vi har altså 25 års jubilæum i næste sæson, så vi kan læne os ind i, at vi har rigtig meget erfaring.”

Op & Ned
Tine Eibye, dramaturg på Randers Teater. Foto:

En by går sammen

I 2017 indledte teatret en ny type samarbejde, hvor teatret, kunstmuseet, musikskolen og biblioteket gik sammen om at stable et fælles, tværinstitutionelt arrangement på benene. Det samarbejde skulle vise sig frugtbart: “Der kom alle mulige små sideformater og forskningsprojekter ud af det,” fortæller Eibye, “og det betyder også bare, at vi kender hinanden virkelig godt, så der er meget kort fra idé til handling.”

Vi kender hinanden virkelig godt, så der er meget kort fra idé til handling

Siden er også Museum Østjylland blevet tilføjet, og som Tine Eibye uddyber, så er den indbyrdes forståelse og evnen til at byde ind med, hvad man har, en af drivkræfterne bag Op & Ned: “Jeg værdsætter højt at bo i en stor provinsby, hvor vi i kulturen kender hinanden på kryds og tværs, så når vi laver sådan en børnekulturfestival, så har vi prøvet at arbejde sammen mange gange før.”

Op & Ned Randers
Børneteaterfestival i Randers. Foto: Randers Teater.

Scenekunstens rolle

Selvom hele essensen i Op & Ned er samarbejdet mellem byens alsidige kulturliv, så har Randers Teater – og scenekunsten som sådan – også noget helt særligt at byde ind med: “Vi tilbyder nogle kulturformater, som gæsterne kender godt på forhånd, og scenekunst taler godt ind i et samlet festivalprogram,” siger Tine Eibye.

Annonce

Så man kan blande noget, man måske ikke lige ved, hvad er, med noget meget genkendeligt

“Mange af de formater, vi præsenterer her på teatret, har i hvert fald dramaturgien som en teaterforestilling, og den ramme er meget genkendelig. Så kan man gå over på musikskolen bagefter og få en workshop i komposition, selvom man kun er otte år gammel,” siger hun og hentyder til festivalens brede kulturtilbud. “Så man kan blande noget, man måske ikke lige ved, hvad er, med noget meget genkendeligt som en teaterforestilling.”

Op & Ned
Formand for kulturområdet og byrådsmedlem i Randers, Louise Høeg (V). Foto: Randers Kommune

Aktiv kulturpolitik

Når teaterforestillinger er så genkendelige for de mindste i byen ved Gudenåens munding, skyldes det i høj grad en aktiv kulturpolitik fra kommunalt hold. Man har vedtaget en såkaldt En-til-alle-ordning, som garanterer, at alle børn i kommunens skoler og institutioner mindst én gang om året stifter bekendtskab med professionel scenekunst, og som Tine Eibye forsikrer, er det ikke en mulighed. Det er en rettighed.

Annonce

Kulturgarantien er ikke en ny opfindelse, og der er bred opbakning  på rådhuset. “Vi har haft en kulturgaranti i mange år,” forklarer formand for kulturområdet og byrådsmedlem, Louise Høeg (V), “og nu har vi udvidet med en musikgaranti. Vi vil gerne lære børnene at blive både kulturbrugere og ikke mindst kulturskabere, så et arrangement som det her har høj prioritet.”

Vi vil gerne lære børnene at blive både kulturbrugere og ikke mindst kulturskabere

Den satsning ser ud til at bære frugt, og Louise Høeg fortæller da også, hvordan de unge selv tager initiativet, og blandt andet har startet deres egen forening, Randers Ungdoms Kultur, RUK – et initiativ for unge kulturskabere, som kommunen i samarbejde med Kulturregion Østjysk Vækstbånd har valgt at støtte med midler og lokaler..

Op & Ned Randers
Børneteaterfestival i Randers. Foto: Randers Teater.

Noget så simpelt som transport

Resultatet af kulturgarantien er, at Randers Teater årligt har 15-16.000 børn og unge i salene. Børnene kommer typisk fra skoler og daginstitutioner, og hvis de kommer fra landsbyerne i Randers’ store opland, er transporten en del af garantien. “Det er faktisk ofte noget så simpelt som transport, vi har brug for hjælp til,” fortæller Eibye og tilføjer, “det bliver ikke ligefrem nemmere med årene at tage en bus heromkring.”

Jeg er fuld af respekt for en kommune, der siger: Sådan gør vi det her i Randers

Alle parter ved, at der skal værnes om en ordning som En-til-alle, og det er en stor opgave at administrere en sådan garanti, men til gengæld er gevinsten enorm: “Hvis børnene er vokset op her i kommunen, så har de været i teatret to gange, før de starter i børnehaven. Sikke en garanti at kunne give sine børn, og jeg er fuld af respekt for en kommune, der siger: Sådan gør vi det her i Randers,” siger Eibye begejstret.

Det kan være vanskeligt at måle den direkte værdi af en kulturpolitik, som den, man fører i Randers, og adspurgt om succeskriterierne for et arrangement som Op & Ned svarer Louise Høeg også ærligt: “Vi står ikke med en tæller og holder øje, men vi vil gerne have liv og glade dage.”

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Randes Teater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Emil Amby
Emil Amby
Cand.mag i klassisk filologi og litteraturvidenskab og mangeårig teaterblæksprutte med forkærlighed for klassikere.