Populært lige nu

Annonce

★★★★☆☆ Hundeliv – rasende raffineret i sit musikalske greb

OPE-N’s Hundeliv har meget på hjerte og er rasende raffineret i sit musikalske greb. Forestillingen er ikke let at forstå, men gribende i al sin gru og fortælling om vold mod børn i hjemmet.

Annonce

Det er et virkeligt modigt og vedkommende projekt, som Louise Beck har kastet sig selv og resten af OPE-N-holdet ud i. Hjemmehygge krydret med vold mod børn er ikke hverdagskost. Og ubehaget er eklatant fra start til slut.

Hundeliv
Pigen (Sophia Heide Hertzum) gemmer sig for faren (Andreas Borregaard) i Hundeliv . Foto: Søren Meisner.

En sansebåret fortælling

Teatersalen er forvandlet til en dagligstue. Vi sidder midt hyggen i bløde sofaer mellem fyldte bogreoler og familiefotos og udstyret med kaffe og kage. Genkendeligt og rart, og alligevel er der noget, som skurrer. Midt på gulvet ligger en mand, udstrakt på ryggen – er han død?

Publikum skal være vågne og lytte grundigt med, hvis den cirkulære og sansebårne beretning skal give mening. Manden på gulvet (Andreas Borregaard) er ikke død. I hvert fald ikke i begyndelsen. Han er hund, akkordeonist. Han er farens stemme og brutale slag. Pigen (Sophia Heide Hertzum) er thaibokser og voldsoffer.

Et auditivt ubehag, som øjeblikkeligt trækker alt behag ud af kroppen

De står over for hinanden forbundet af hinandens blikke. Manden slår lyden af på akkordeonen. Tinnitus, skarpe disharmonier. Et auditivt ubehag, som øjeblikkeligt trækker alt behag ud af kroppen. Pigen gør klar til kamp og tager boksehandsker på. Ingen taler. De synkroniseres i et koreografiske bevægelsesmønster, vuggende hofter og hænder for øjnene. Der er noget vi ikke må se? Eller vil se? Fortællingen findes i lyden, i koreografien og mellem linjerne i de få ord, som siges.

Annonce
Hundeliv
Pigen (Sophia Heide Hertzum), leger med sine hundebamser, mens hunden / faren (Andreas Borregaard) ser på i Hundeliv . Foto: Søren Meisner.

Hunden er hendes ven

Pigen læser op fra en bog om hundens historie fra ulv til tamhund. Manden gør og hyler, han er tamhund og bæst på samme tid. Han forvandles. Bliver til faren. Vi fornemmer ham i akkordeonen, som trækkes ud uden toner. Lyden af luft fungerer som farens åndedræt. Uhyggeligt i sin uhåndgribelighed og pludselige nærvær. Skarpe toner rammer som de slag, han giver pigen. Hun gemmer sig under bordet. Vi mærker fortællingen, som lyden fra instrumentet har plantet i vores kroppe.  

Vi mærker fortællingen, som lyden fra instrumentet har plantet i vores kroppe

Hunden er hendes ven og redningsplanke. Hun tænder en masse batteridrevne hundebamser og sender dem rundt i stuen med hundeglam og nuttethed en efter en. Der er noget ensomt over situationen, som først synes sjov med de små bamser, senere skræmmende, da lyden fra faren pludselig tager over.

Annonce

Rare klange bliver til dybe disharmoniske klangflader. Ondskaben overrumpler. Hunde kan ikke redde børn fra forældrenes vold i hjemmet. Og vi forstår pointen. Vi må se det, vi ikke vil se. Vold mod børn i hjemmet findes, uagtet hvor hyggeligt hjemmet tager sig ud på overfladen.

Hundeliv
Sophia Heide Hertzum og Andreas Borregaard i OPE-N’s Hundeliv . Foto: Søren Meisner.

Et rasende modigt projekt

Det er flot fortalt og modigt at holde fast i formens fortællende kraft. Derfor virker afslutningens meget konkrete form også lidt afmonteret og flagrende i forhold til resten af formatet.

Pigen læser op fra posters, der sidder på væggene rundt om i stuen. De indeholder små citater fra virkelighedens børn og unge, der lever med vold i hjemmet. Citater, som forklarer rammer for fortællingen, men også kommer for sent i forløbet til at blive rigtig vedkommende for alt det, vi lige har oplevet.

Jeg kan være nysgerrig på, om den yngre del af målgruppen, der er sat fra 13 år, helt når at fange formatets fortælleform

Hundeliv er et rasende modigt og vedkommende musikalsk bud på at fortælle om voldsomme temaer på en lidt anderledes facon. Jeg kan være nysgerrig på, om den yngre del af målgruppen, der er sat fra 13 år, helt når at fange formatets fortælleform. Men det er svært ikke at bliver berørt af musikkens mørke klange, den underliggende voldsfortælling og formens klaustrofobiske ensomhed.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør for udvikling og ISCENE Live. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er juryformand for Årets Reumert.