Populært lige nu

Udviklingsplatformen for Scenekunst kortlægger det frie felt – gisninger og myter skal erstattes af viden og indsigt

Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) er netop nu i gang med at udvikle en omfattende kortlægning af det frie scenekunstfelt. UP’s udviklingsproducent Ann-Jette Caron samler...

Til seminaret Fondslandskabet indefra mødtes fonde og kulturliv i en åben samtale

Torsdag den 21. november holdt Performing Arts Platform og Midtjysk kulturakademi et seminar med titlen Fondslandskabet indefra – om fokusområder, blinde vinkler og samspil...
Annonce

C!CAF: Når sække og mennesker smelter sammen

I ny-cirkusforestillingen As heavy as it goes løftes tunge sække. Sækkene falder mod jorden og det høres som taktslag, man kan tælle, imens man ser og hører arbejdet fylde hele scenen ud.

Annonce

To jævnbyrdige kroppe, som er ens klædt, kommer ind på scenen, og stiller sig foran hver deres stabel af rissække. De trækker vejret, højlydt.

Willem Balduyck og Sophie van der Vuurst er par-akrobaterne, som holder rytmen sammen. De bevæger sig på scenen på samme måde, som vi bevæger os på i metroen. Målbevidste, fra A til B, uden at reagere eller næsten ænse andre, som rører på sig. Sådan går de, og med sækkene undersøger de rummet, sorterer dem i bunker, skaber nye mønstre af sække; diagonale eller lodrette rækker i rummet, de bygger mure, også for at nå den anden og komme i øjenhøjde, og prøver at vælte hinanden ved at kaste med sække. På trods af det marchagtige tempo, minder det om sød musik, for akrobaternes bevægelser flyder også ind i hinanden, og deres kroppe smelter sammen med sækkene.

De tripper kun på stedet og tøver, når den sidste sæk skal lægges på plads. Er det en måde at vise os det menneske, som identificerer sig så meget med sin opgave, at det har svært ved at afslutte det? Og hvornår mødes de mon, uden en sæk i hånden, og forholder sig til hinanden på andre måder end ved at vise fysisk styrke?

Forestillingen viser det grænseløse arbejde. Deres tydeligt trætte kroppe er mærket af løftearbejdet, det kan høres på deres vejrtrækning, men de fortsætter i takten. Som publikum fanges jeg ind i denne fantasifulde og minimalistiske kropsforestilling om både arbejdets fascination og dets skyggeside. Om når arbejdet, og det gælder alle former for arbejde, bliver hovedpersonen i et menneskes liv, og styrer handlingen.

Annonce

Seneste

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Open Call – Advisory Board

Ansøgningsfrist: 17. januar 2025

Mere dramatik til alle

Seniorforsker fra Teatersamlingen på Det Kgl. Bibliotek Anna Lawaetz...
Carina Brit Christensen
Carina Brit Christensen
har studeret klovn og fysisk teater i Buenos Aires de sidste mange år og producerer i dag for en teater klovn. Hun er uddannet sociolog og arbejder med undervisning og kreative forløb.
Annonce

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked er netop solgt til Norges største musicalproducent, skriver teatret i en pressemeddelelse torsdag. Kort tid...