Der er flere spændende musicals på de danske scener i denne tid. ISCENE har smugkigget på sæsonen og de nye tendenser.
Bowie, Lennon, McCartney og Sanne. Ikoniske kunstnere, som for længst har markeret sig som legender inden for musikken, og nu får nyt liv som nyskrevne musicals dette efterår på tre af landets store scener. Aarhus Teater blænder op for Lazarus med musik af David Bowie, Fredericia Teater hylder Lennon og McCartneys sange i She Loves You, og Sanne Salomonsens liv ligger til grund for Sanne – The Musical, som kan opleves i Tivolis Koncertsal. Men der er mere end store kunstnere på programmet, for på Østre Gasværk Teater i København bliver det populære tv-show Vild med dans til Vild med dans – The Musical i 2020.
Det er ikke første gang, at et tv-program har fået format som musical. Faktisk er der ”temmelig mange eksempler på cross-over mellem tv, film, radio og teater,” fortæller Michael Eigtved, der er lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab ved Københavns Universitet og forsker i musicals. For eksempel skabte DR Radiounderholdningsorkestret i 2007 Matador – en musical med udgangspunkt i DR’s successerie fra 1978-81. Men Vild med dans – The Musical adskiller sig alligevel ved sin status som tv-show med et bærende live-element: Seerafstemningen om hvilket dansepar, der skal forlade konkurrencen. Det element skal erstattes af noget andet, hvis tv-showet skal fungere på teaterscenen, siger Michael Eigtved.
”På scenen bliver det dramaturgien, der i stedet skal skabe spændingen. Man kan sammenligne det med musicalen Seebach (Fredericia Teater, 2017), hvor publikum så Tommy Seebach optræde til Melodi Grand Prix. Her er der jo heller ikke spænding om udfaldet, for det kender vi, så der skal være noget andet på spil, og det kræver en dramaturgisk strategi,” forklarer han.
Udviklingshistorie skaber drama
Teaterdirektør ved Østerbro Teater Emmet Feigenberg er ikke i tvivl om, hvad der skal skabe spænding i musicalversionen af Vild med dans.
”Alle Vild med dans-deltagere har fortalt, at det ikke kun handler om at danse. Det handler om at forandre sit liv. Showet har vist sig at være ét af de mest holdbare underholdningsformater, og jeg tror, det skyldes, at der er en drøm i alle mennesker om at udvikle sig, udfordre sig selv, folde sig ud. For mig er den udviklingshistorie – at flytte sig fra ét sted i livet til et andet – kernen i dramaet. Og så bliver der jo også et konkurrenceelement i historien, der fungerer som et dramatisk element,” siger Emmet Feigenberg. Også Michael Eigtved mener, at Vild med dans-formatet giver gode muligheder for spænding:
”Der er en dramaturgi i konkurrencen, som minder om meget andet drama: Et langsomt udskillelsesforløb, hvor kun de stærkeste står tilbage. Det er en dramatisk kurve, der giver god mening som ramme om en forestilling,” siger han.
Derudover handler Vild med dans ikke bare om dansen, men om at se de deltagende stjerner bag kulissen – og i opsætningen af Vild med dans – The Musicaler det tre af stjernerne fra det danske tv-show, der har rollerne som forestillingens professionelle dansere. Michael Eigtved fremhæver kvaliteten ved det, han kalder ”star vehicle”:
”Det betyder, at formatet giver mulighed for at få de ’rigtige’ stjerner fra Vild med dans med på teaterscenen. Modsat fx Four Jacks, som var en genskabelse af en sangkvartet, kan man med de originale dansere genoplive noget af auraen fra tv-showet. Det giver en særlig styrke til musicalen,” fortæller han.
Der tegner sig altså en tendens til et musikalsk møde med ‘dem, vi kender’ fra musikscenen eller tv, men nu i helt nye og – forhåbentligt – fængende musicalformater.