Populært lige nu

Udviklingsplatformen for Scenekunst kortlægger det frie felt – gisninger og myter skal erstattes af viden og indsigt

Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) er netop nu i gang med at udvikle en omfattende kortlægning af det frie scenekunstfelt. UP’s udviklingsproducent Ann-Jette Caron samler...

Til seminaret Fondslandskabet indefra mødtes fonde og kulturliv i en åben samtale

Torsdag den 21. november holdt Performing Arts Platform og Midtjysk kulturakademi et seminar med titlen Fondslandskabet indefra – om fokusområder, blinde vinkler og samspil...
Annonce

★★★★★☆ INTET – fremragende opera for unge

Fængende musik, fremragende sangtalenter og flot fortalt historie får Janne Tellers barske bestsellerroman Intet til at fungere suverænt som ungdomsopera. 

Annonce

Det summer af ungdommeligt liv i Operaen på Holmen. Og hvor er det dog en livgivende og alt for sjælden oplevelse. Nu er de her endelig – de unge – og de er mange. Mere end 100 fremragende sangtalenter i alderen 12-22 år lægger stemme og krop til fortolkningen af Janne Tellers teenagedrama Intet, mens unge musikere blander sig med Det Kongelige Kapel, og fem forrygende solister står i front i de bærende roller.  

Der er ellers ikke meget at muntres over i den barske beretning om teenagedrengen Pierre, der kryber til tops i et træ og prædiker løs om livets meningsløs. Klassekammeraterne godtager ikke hans påstand, og forsøger at modbevise hans udsagn ved at samle deres dyrebareste ejendele i en stor bunke af ’mening’. Men tiltaget løber dem af hænde og udvikler sig til en brutal magtkamp med gruppepres, ydmygelser og meningsløs vold. Her er ikke langt til Fluernes herre, når flokmentalitet og magtkampe dikterer de barske valg, der træffes. En afdød bror hentes op fra graven, mens nationalisten Karl må se sit elskede Dannebrog rives itu til tonerne af nationalsangen. Jo tak, her er handling, der rykker i følelserne på tilskuerrækkerne. 

intet janne teller opera anmeldelse
Intet, Operaen, Det Kongelige Teater. Foto: Miklos Szabo.

Karakterer med kant og personlighed

Martin Lyngbo har instrueret med blik for at få historien til at flyde og karaktererne til at fremstå med kant og særegen personlighed. Pierre (Jacob Skov Andersen) er tilpas provokerende til, at man forstår, de andre vil have ham til at forstumme. Agnes (Kari Dahl Nielsen) er sødmefuld og skrøbelig i sin ungdommelige usikkerhed, mens Tom Punkeri er uhyggelig aktuel som nationalisten Karl. 

For pokker, hvor er de dygtige deroppe på scenen, hvor de lever sig ind i deres roller med overbevisende entusiasme, troværdigt skuespil og kor, som solister synger klokkerent med smukke klangfulde sangstemmer. David Bruces stemningsskabende og rytmiske kompositioner driver fortællingen med uhygge og fængende melodier.

Annonce
intet janne teller opera anmeldelse
Intet, Operaen, Det Kongelige Teater. Foto: Miklos Szabo.

Billedflot

Steffen Aarfings billedflotte skærm-scenografi, understøtter stemninger og steder, når de blæses i op kæmpe format og dunkle farver. Her er ekspressive blå-lilla skove, close ups af ansigter og skæve indfald. Vi kan nærstudere Agnes ansigt med al hendes tvivl og sårbarhed. Vi kan blive betaget af panggule ord om Intet, der suges bort i billedfladens dybde. Og vi kan muntres over mærkelige emojis, der bevæger sig. 

Kostumedesigner Nathalie Mellbye giver os pastelfarvet teenagetøj i første akt, hvor de unge stadig er lidt fesne i deres valg af værdier, mens sorte hættetrøjer med ditto dyremasker toner frem, når de unge i andet akt træder i karakter med bat og barske krav til hinanden om værdiofring. 

Skal der være lidt knas i begejstringen, kan man undres over, hvorfor er der ikke større diversitet i castet af de medvirkende? Det havde været spændende, hvis operaen kunne favne og spejle det eksisterende samfund med al dets mangfoldighed. Intet er dog en fremragende og billedflot opera for unge, og tilbage er bare at håbe, den kan blive genopsat, så endnu flere får mulighed for at se den.

Læs mere her.

Denne anmeldelse er en del af ISCENEs fokus på Opera med unge stemmer, der er støttet af Augustinusfonden.

Seneste

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

★★★★☆☆ New Nordic Poling – begavet aktivisme-satire

KOMMA Performance Productions

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked...

Open Call – Advisory Board

Ansøgningsfrist: 17. januar 2025

Mere dramatik til alle

Seniorforsker fra Teatersamlingen på Det Kgl. Bibliotek Anna Lawaetz...
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Fredericia Musicalteaters Wicked skal til udlandet

Fredericia Musicalteater og AHA Creations opsætning af musicalhittet Wicked er netop solgt til Norges største musicalproducent, skriver teatret i en pressemeddelelse torsdag. Kort tid...