Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Dramatikkens Festival sætter spot på ny dramatik – og drømmer om mere dramatik på skoleskemaet

Vendsyssel Teater præsenterer i slutningen af september den allerførste udgave af Dramatikkens Festival, som skal sætte fokus på ny dansk dramatik. ISCENE fangede dramaturg og initiativtager Ditte Bladt-Hansen til en snak om, hvad festivalen skal, og hvorfor der er brug for den.

Den 21. – 24. september afholdes Dramatikkens Festival på Vendsyssel Teater for første gang nogensinde. Festivalen er blevet til i et samarbejde med Dramatikkens Hus i København, men initiativtager er Vendsyssel Teaters dramaturg, Ditte Bladt-Hansen, der også er en del af festivalens projektgruppe sammen med Abelone Koppel og Anna Skov fra Dramatikkens Hus – senest er Winnie Handberg ansat som projektleder.

“Det hele startede egentlig med, at Vendsyssel Teater blev udnævnt til §5-teater,” fortæller Ditte Bladt-Hansen. “Med dette synes vi, at vi har et ansvar for at sætte fokus på samtidsdramatikken og ikke nødvendigvis at sætte endnu en klassiker op. Tanken bag festivalen er blandt andet at give publikum mulighed for at komme tættere på forskellige dramatikerstemmer. Hver dramatiker har sin egen særegne måde at fortælle om den tid, vi lever i, og måde at sætte lys på de allerstørste dilemmaer og spørgsmål i livet nu og her. Historier, som kan udvide vores horisont, som vi kan spejle os i eller identificere os med, men som også overrasker, giver håb og mod til at forandre.”

dramatikkens festival vendsyssel teater
Vendsyssel Teaters foyer under Aprilfestival 2019. Foto: Søren Kløft

Dramatik kan læses af alle

Den nye festival er henvendt til såvel de lokale publikummer som til repræsentanter fra branchen. I forhold til publikum er det især Ditte Bladt-Hansens store ønske, at flere får øjnene op for den skrevne dramatik. At det også er en genre, man kan læse på lige fod med al anden litteratur.

“Vi ønsker at invitere publikum med ind i maskinrummet og lade dem se, at dramatik ikke kun udspiller sig på scene, men også er noget, man kan tage ned fra reolen og læse,” siger Ditte Bladt-Hansen og forklarer, at det netop er derfor, at foyeren på Vendsyssel Teater under festivalen omdannes til et center, hvor publikum på forskellig vis kan gå på opdagelse og blandt andet fordybe sig i manuskripter. Både manuskripter fra Vendsyssel Teaters egen samling og eksemplarer fra nogle af landets dramatikforlag.

“Dramatik er jo en af litteraturens tre hovedgenrer, men den får næsten ingen plads på skoleskemaet. Den almene dansker har som regel et begrænset forhold til dramatik. Vi ønsker mere dramatik på skoleskemaet. Det handler selvfølgelig dels om prioriteringer fra skoleledelsens side, men Dramatikkens Festival skulle gerne kunne så nogle frø, som kan spire med de muligheder, dramatikken har – og måske inspirere nogle til at følge deres skrivedrømme. Det gør vi blandt andet via skriveworkshops for skoleklasser og events målrettet undervisere, som handler om, hvordan man fx kan inddrage skriftlige dramatik i undervisning”.

Ny dramatik med lokal forankring

Dramatikkens Festival er som nævnt også henvendt til aktører fra scenekunstbranchen, som blandt andet vil kunne have glæde af at deltage i debatten om strategien for udviklingen af ny dansk dramatik.

“Vi står lige nu i en verden i splittelse. Det gælder for så vidt også i scenekunstbranchen, hvor et generationsskifte er i gang mange steder. Det giver en mulighed for at reetablere fællesskabet og gentænke, hvor vi skal hen med scenekunsten,” siger Ditte Bladt-Hansen. 

Når teatrene – og herunder især de store scener – ofte vælger klassikere eller andre kendte værker, handler det primært om salgstal. Det er ganske enkelt lettere at få publikum til at købe billet til forestillinger, de kender på forhånd. På Vendsyssel Teater har de dog haft stor succes med at trække publikum i teatret til ny dansk dramatik ved at præsentere ny dramatik med lokal forandring. Det har været essentielt for Ditte Bladt-Hansen, at de pågældende værker bliver udviklet gennem dialog og ikke blot på bestilling.

“Vi vil gerne ud over det med bestillingsopgaver og åbne for en mere fri tilgang til, hvad man som dramatiker gerne vil skrive. Også for at man kan skabe andre former for samarbejder mellem dramatiker og teaterinstitution. Vi er derfor i stedet indgået i dialog med dramatikerne om den enkelte opgave”.

Vendsyssel Teater. Foto: René Stoklund

Dramatikerne sættes i fokus

Netop de alternative opgaver til dramatikerne kan publikum også opleve under Dramatikkens Festival, hvor dramatikerne Josephine Eusebius og Abelone Koppel fx laver workshops for skoleklasser. 

“Egentlig var det vores håb, at vi kunne lave en festival, hvor vi kunne engagere så mange dramatikere som muligt, men der er jo desværre nogle finansielle begrænsninger, så nu starter vi her, hvor vi i vores udvælgelse især har haft fokus på mangfoldighed og repræsentation. Og naturligvis, at aflønningen sker efter nogle vilkår, vi kan stå inde for. Det er vores ønske at give flere forskellige dramatikere en stemme, og at festivalen på sigt kan skabe grobund for mere diversitet, for diversiteten er desværre ikke særlig stor i branchen endnu. Det håber vi, at vi kan føre videre i dialogen på festivalen,” fortæller Ditte Bladt-Hansen

Talks, readings og nye erfaringer

Programmet til Dramatikkens Festival byder udover den åbne foyer, hvor publikum kan stifte bekendtskab med nye dramatikeres værker, også på saloner, hvor dramatikere læser uddrag af deres værker højt, hvorefter de vil fortælle om deres proces, besvare spørgsmål og indgå i en dialog med publikum.

“Vores lokale publikum er bekendt med at gå i teatret og se en tekst udfolde sig via det sceniske medie, men hele dette event inviterer dem til at se teksten på en anden måde. Til at se de muligheder, der ligger i teksten, før den bliver sat i scene. Vi har haft fokus på at få publikum til at se mulighederne i at læse dramatik. Ligesom man har tradition i fx England. Men også gøre dem bevidste om, at man rent faktisk kan købe nye dramatiske tekster for at læse dem – også for at støtte dramatikernes virke,” understreger Ditte Bladt-Hansen.

I år er der tilknyttet 12-15 dramatikere til festivalen. Og udover salonerne har en lille skare deltagere på 16+ også mulighed for selv at prøve kræfter med at skrive dramatik henover alle festivalens dage. Disse tekster, der bliver til med rådgivning fra dramatikerne Josephine Eusebius og Rasmus Krone, bliver om lørdagens præsenteret ved en reading med professionelle skuespillere. 

Se hele programmet for festivalen her.

pressemedarbejder vendsyssel teater

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med Vendsyssel Teater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...