Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Koreografikonkurrencen 2023: En dør ind til fremtiden

Lørdag afholdes Koreografikonkurrencen 2023 i Dansekapellet. Kunstnerisk leder af Uppercut Danseteater, Stephanie Thomasen, der er med til at arrangere konkurrencen, fortæller, at den et vindue til at blive set både af publikum, andre koreografer og dommerne. En mulighed, som kan åbne døre for deltagerne i fremtiden.

Siden 2009 har unge, talentfulde dansere og koreografer dystet på deres koreografiske talenter i den årlige koreografikonkurrence i Dansekapellet i København.

Annonce

Koreografikonkurrencen arrangeres af Dansekapellet, Uppercut Danseteater og Dans i Nordvest, og hvert år vælges 12-15 deltagere i alderen 13-23 år. Deltagerne udfylder en formular, hvor de beskriver deres ideer og fortæller om sig selv, og som udgangspunkt får alle lov at være med, så længe de opfylder kriterierne. 

Coaching-forløb forud for konkurrencen 

Det særlige ved konkurrencen er, at der forud for dagen foregår et coaching-forløb, som afvikles i fire moduler, der alle afholdes i Dansekapellet. Første modul er en introducerende workshop i to dele. Første del foregår på gulv, hvor deltagerne tilbydes en række værktøjer til at kunne skabe bevægelse. Det er en ny koreograf, der står for denne del hvert år.

I anden del fortæller Stephanie Thomasen, der er kunstnerisk leder af Uppercut Danseteater, om koreografi som helhed, og deltagerne får flere værktøjer til, hvordan de tænker rum, bevægelse, musik, dramaturgi osv. ind i deres ideer.

Forløbets næste modul indeholder coaching-forløb, hvor deltagerne får feedback på deres koreografi og hvordan de kan komme videre i processen. Det sidste tilbud i forløbet er en lysworkshop, hvor lysdesigner Peter Løkke forklarer om lys, så deltagerne til deres egen lysprøve kan træffe valg, der passer til deres koreografi. 

Fokus på idé, komposition og performance

”På dagen mødes alle deltagerne. De har en prøve, ser hinandens koreografier og hepper på hinanden. Det er vigtigt for os, at vi har en god dag og får skabt et hyggeligt fællesskab og en god energi, så konkurrence-elementet bliver sekundært og det i højere grad handler om glæden ved at skabe koreografi,” siger Stephanie Thomasen, der i flere år været med til at arrangere optakten og konkurrencen.

“Der er fælles opvarmning og en generalprøve, og om aftenen løber selve konkurrencen af stablen, hvor publikum og dommerne ankommer og vinderen bliver kåret. Efter kåringen får alle deltagerne individuel feedback fra dommerne.”

Hvad er de bærende kriterier for at vurdere en vinder af konkurrencen?

“Dommerne har alle år gået ud fra tre kriterier som hovedregel: Idé, komposition og performance. Dommerne udskiftes ofte, så det ikke er de samme, der dømmer hvert år. Hvert år vil der derfor naturligvis være individuelle værdier hos de forskellige dommere, som de vægter højere end andre. I år er Marie Brolin-Tani, Jacob Stage og Toniah Pedersen i dommerpanelet. Det er første år for Marie og Jacob som dommere,” fortæller Stephanie Thomasen.

Skal styrke unge koreografer

Selvom der kåres en vinder på dagen, er konkurrenceelementet som allerede nævnt langt fra det bærende.

”Ambitionen med Koreografikonkurrencen er værktøjer, struktur og ideer. Og dét, at vi er med til at styrke unge, upcoming koreografer!,” siger Stephanie Thomasen og uddyber: 

“Som koreograf er det ret unikt at kunne få lov at deltage i et udviklingsforløb på denne måde, hvor man får sparring og coaching samt en professionel scene og et lysdesign at vise sit værk på. Det er vigtigt for vækstlaget. Vi hører ofte i coaching-sessionerne fra deltagerne, ‘aha’ og ‘ja, sådan havde jeg ikke tænkt på det før, det vil jeg prøve af’. Der findes ikke mange tilbud om læring og sparring i forhold til at ville begå sig som koreograf, og vi føler virkelig, at Koreografikonkurrencen er med til at hjælpe næste generation videre.” 

Hvad er jeres erfaringer i forhold til, hvordan prisen har påvirket vinderen af konkurrencen? 

”Vi ser mere at selve konkurrencen, den feedback de får og coaching-forløbet er med til at udvikle deltagerne end selve det at vinde. Ofte er deltagere fra konkurrencen blevet tilbudt at optræde igen til andre events, enten fra nogle i dommerpanelet eller fra Dansekapellet,” fortæller Stephanie Thomasen.

Hvordan har projektet sat spor i branchen?

“Sporerne er heldigvis tydelige at se. Tidligere deltagere i konkurrencen, såsom Gunilla Lind, Jens Schyth Brøndum og Sarah Aviaja, arbejder i dag som koreografer og har fået en masse god erfaring med sig fra Koreografikonkurrencen,” siger Stephanie Thomasen og afslutter:

“Linn Fletcher blev ansat ved Uppercut Danseteater efter at have vundet i 2019. Plejer er død – Samba var hendes første forestilling efter endt uddannelse, og hun endte med at modtage en Reumert-nominering som Årets Danser i 2020. Det er vi ret stolte af!”

Se trailer for Koreografikonkurrencen her.

Koreografikonkurrencen arrangeres af Dansekapellet, Uppercut Danseteater og Dans i Nordvest.
Den afholdes lørdag den 1. april 2023 og varer ca.3 timer.

Seneste

★★★☆☆☆ Orlando – rodet og didaktisk debatteater

I tyske Uwe Cramers iscenesættelse af Virginia Woolfs klassiker...

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★☆☆☆ Orlando – rodet og didaktisk debatteater

I tyske Uwe Cramers iscenesættelse af Virginia Woolfs klassiker...

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★☆☆☆ Orlando – rodet og didaktisk debatteater

I tyske Uwe Cramers iscenesættelse af Virginia Woolfs klassiker Orlando vil Aalborg Teater sætte fokus på køn og identitet. Men hvor bogen stiller spørgsmål,...

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...