Populært lige nu

Åbningsreception af København Danser Studios: “Et rigtigt hjem til vores dansende familie”

København Danser Studios blev i torsdags indviet med en åbningsreception med bobler i cafeen, åbningstaler og oplæg på dansegulvet fra lejerne hos København Danser....

Udsultet scenekunst får et markant løft i finansloven, men er det nok til en reform?

Nyheden om finanslovsforliget, som giver knap 200 millioner kroner til en scenekunstreform over de næste fire år, skabte umiddelbart glæde og optimisme i stort...
Annonce

Scenekunstens årsmøde 2025: Krig, krise og kunst

Traditionen tro bød CPH Stage på scenekunstens årsmøde 2025, arrangeret i samarbejde med ISCENE og Dansk Teater. Under overskriften Mod og håb diskuterede den samlede branche scenekunstens rolle i en krisetid, og dagen var på mange måder mere oplysende end opløftende.

Annonce

Symbolikken var til at tage at føle på. Efter en tid med strålende forår, var vejret slået over, og de mørke skyer samlede sig over kongens København. Alvoren hang tungt i den regnmættede luft. Efter en kort velkomst i Skuespilhusets foyer ved direktør for CPH Stage, Morten Krogh, blev scenen i foyeren overladt til dagens første paneldebat.

Scenekunstens Årsmøde 2025. Foto: Frida Gregersen.
Scenekunstens Årsmøde 2025. Foto: Frida Gregersen.

Kunsten ånder

Medlems- og udviklingschef for Dansk Kulturliv, Rasmus Kyed Jakobsen, modererede den første samtale under overskriften Et blik udefra. Den havde til formål at illustrere kunstens infrastrukturelle rolle, når krisen rammer. Camilla Mordhorst, adm. direktør ved Dansk Kulturinstitut, har i adskillige år haft blikket rettet mod Østeuropa.

Ukrainerne finder styrke til kampen i kærligheden til den nationale kunst og kultur

Hun kunne fortælle, hvordan teatret i det krigshærgede Odessa spiller hver aften – luftalarm eller ej: “Det er en lunge for indbyggerne,” understregede hun og uddybede, hvordan ukrainerne finder styrke til kampen i kærligheden til den nationale kunst og kultur.

En pointe, der blev accentueret af vicedirektør for Styrelsen for Samfundssikkerhed, Henrik Findahl Brodersen. Han introducerede begrebsparret samfundskritisk og samfundsvigtigt: “Efter den første alarm skal samfund og kulturliv kunne fungere igen,” sagde han. Og som eksempel mindede han om kulturens samlende kraft under tiden med COVID-19.

Annonce
Scenekunstens Årsmøde 2025. Foto: Frida Gregersen.
Scenekunstens Årsmøde 2025. Foto: Frida Gregersen.

Kunsten i eksil

Formiddagens tre primære oplæg bød også på en samtale mellem Camilla Mordhorst og belarussiske Volha Kulikouskaya. Hun er scenekunstner og leder af the INEXKULT Foundation. Kulikouskaya har levet i eksil siden 2021 efter massivt pres fra det Moskvatro styre i Minsk. Fattet, velovervejet og modigt, delte hun ud af sine førstehåndserfaringer som kunstner i autokratiets skygge.

Fra sit eksil i Polen er hun med til at skabe forestillinger, som bl.a. bliver streamet til hjemlandet via YouTube. Og med mere end 1 mio. visninger, er det det mest sete belarussiske indhold på hele platformen. Vel at mærke i et land, hvor et “forkert” like kan udløse to års fængsel.

Annonce

Belarusserne er frustrerede og vrede, og de gider ikke høre flere politiske fortællinger

Efter år med stærkt politiske forestillinger har hun og hendes medkunstnere fundet et nyt fokus: “Belarusserne er frustrerede og vrede, og de gider ikke høre flere politiske fortællinger. Vi vil hellere lave forestillinger om belarussisk kultur og traditioner. Vi vil have forestillingerne til at handle om mennesker og ikke politik,” siger hun.

Volha Kulikouskaya. Foto: Dansk Kulturinstitut / Rasmus Romulus Palludan.
Volha Kulikouskaya. Foto: Dansk Kulturinstitut / Rasmus Romulus Palludan.

Politisk teater og propaganda

Da ISCENE efter oplægget beder hende uddybe sin pointe, svarede Kulikouskaya: “Hvis vi vil blive ved med at lave politisk teater, er vi nødt til at komme med nogle nye idéer, fordi dem, vi fortæller i dag, er ikke sande. Politisk teater er ofte bare en anden version af propaganda,” fortæller hun. Der henvises til den naive oprørsoptimisme, der dominerede årene efter præsident Lukasjenko yderst omstridte valgsejr, som medførte massive folkelige protester.

Politisk teater er ofte bare en anden version af propaganda

Kulikouskaya uddyber:

“Vi har tabt, men vi er nødt til forsætte – selv uden håb. Jeg håber, at vi ved at vise belarussisk kultur på vores eget sprog, kan gøre vores folk taknemmelige, og at vi kan vise Europa, at der findes et selvstændigt Belarus, der altid har eksisteret – og altid vil eksistere i én eller anden form.”

Scenekunstens Årsmøde 2025. Foto: Frida Gregersen.
Scenekunstens Årsmøde 2025. Foto: Frida Gregersen.

Friheden i krise

Over middag rullede endnu tre arrangementer simultant over scenerne. På Mellemgulvet var ytringsfriheden, kunstnerisk frihed og selvcensur på tapetet. Hvordan bliver den kunstneriske frihed påvirket af et polariseret mediebillede, hvor især sociale medier sætter dagsordenen, og shitstormen aldrig er længere end et klik væk? Har frygt og selvcensur fået råderetten?

Nogen prøvede at lukke munden på os

Jesper Frølund Hansen, fra LGBT+-teatret HiLS DiN MOR, kender problematikken. Teatret har flere gange oplevet, at deres forestillinger har affødt så stort et pres på teatre og spillesteder, at det ikke har været muligt at gennemføre. “Nogen prøvede at lukke munden på os,” fortalte Frølund Hansen og indrømmede, at den slags pres naturligt bevirker, at et teater som deres må tage deres praktiske og kunstneriske prioriteter til revision.

Scenekunstens Årsmøde 2025. Foto: Frida Gregersen.
Scenekunstens Årsmøde 2025. Foto: Frida Gregersen.

Censur i kunsten

Joan Rang Christensen er dramatiker og digter, men i den bredere offentlighed nok mere kendt for sit virke som mangfoldighedskonsulent vedrørende DR’s dramadokumentar Slave af Danmark. Et engagement der blev genstand for så stor opmærksomhed og vrede i dagblade og sociale medier, at hendes kunstneriske arbejde blev umuliggjort. Mungo Parks direktør Anna Malzer – der i øvrigt som den første siden shitstormen har hyret Rang Christensen som dramatiker – bragte en vigtig nuancering til torvs:

Medierne er farligere for kunsten end politikerne

“Jeg bliver nødt til at understrege, at i Danmark har vi altså ikke reel censur,” sagde hun og henviste til, at censuren ikke nødvendigvis kommer ovenfra: “Medierne er farligere for kunsten end politikerne,” erklærede Malzer. Rang Christensen byggede videre på pointen og problematiserede – med udgangspunkt i egen erfaring – at pressefriheden ofte synes at have forrang for kunstnerisk frihed. Og som konsekvens heraf er det ofte kunstneren, der sidder tilbage med nitten.

Scenekunstens Årsmøde 2025. Foto: Frida Gregersen.
Scenekunstens Årsmøde 2025. Foto: Frida Gregersen.

Det klarer ikke op

Under dagens afsluttende opsummering på Scenekunstens Årsmøde 2025 blev vi præsenteret for de vigtigste pointer fra samtaler om de konkrete beredskabsplaner for scenekunst, og hvordan mangfoldigheden sikres i scenekunsten – selv når lokummet brænder, og prioriteringer ændrer sig.

En kursorisk optælling tegnede ikke et synderligt opmuntrende billede

Ved håndsoprækning blev publikum bedt om at tilkendegive, hvorvidt de var blevet mere eller mindre fortrøstningsfulde, som dagen var skredet frem. En kursorisk optælling tegnede ikke et synderligt opmuntrende billede.

Jeg ville ønske, at jeg kunne afslutte denne reportage med en fortælling om, at himlen var klaret op, men det ville desværre ikke være i overensstemmelse med sandheden.

Seneste

Kunsten er at skabe møder mellem mennesker

Teaterseminar 2025

Open Call – Horsens Teaterfestivals dramaturgiat

8. december 2025 kl. 12

Instruktør og teaterleder Kaspar Rostrup er død

En teaterkæmpe er gået bort. Teaterinstruktør, filminstruktør og teaterleder...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Kunsten er at skabe møder mellem mennesker

Teaterseminar 2025

Open Call – Horsens Teaterfestivals dramaturgiat

8. december 2025 kl. 12

Instruktør og teaterleder Kaspar Rostrup er død

En teaterkæmpe er gået bort. Teaterinstruktør, filminstruktør og teaterleder...

Sisters Academy modtager ærespris

Sisters Hope
Emil Amby
Emil Amby
Cand.mag i klassisk filologi og litteraturvidenskab og mangeårig teaterblæksprutte med forkærlighed for klassikere.

Open Call – Horsens Teaterfestivals dramaturgiat

8. december 2025 kl. 12

Instruktør og teaterleder Kaspar Rostrup er død

En teaterkæmpe er gået bort. Teaterinstruktør, filminstruktør og teaterleder Kaspar Rostrup sov stille ind i går aftes, 10. november, efter længere tids sygdom. I...