Lørdag afholdes Koreografikonkurrencen 2023 i Dansekapellet. Kunstnerisk leder af Uppercut Danseteater, Stephanie Thomasen, der er med til at arrangere konkurrencen, fortæller, at den et vindue til at blive set både af publikum, andre koreografer og dommerne. En mulighed, som kan åbne døre for deltagerne i fremtiden.
Siden 2009 har unge, talentfulde dansere og koreografer dystet på deres koreografiske talenter i den årlige koreografikonkurrence i Dansekapellet i København.
Koreografikonkurrencen arrangeres af Dansekapellet, Uppercut Danseteater og Dans i Nordvest, og hvert år vælges 12-15 deltagere i alderen 13-23 år. Deltagerne udfylder en formular, hvor de beskriver deres ideer og fortæller om sig selv, og som udgangspunkt får alle lov at være med, så længe de opfylder kriterierne.
Coaching-forløb forud for konkurrencen
Det særlige ved konkurrencen er, at der forud for dagen foregår et coaching-forløb, som afvikles i fire moduler, der alle afholdes i Dansekapellet. Første modul er en introducerende workshop i to dele. Første del foregår på gulv, hvor deltagerne tilbydes en række værktøjer til at kunne skabe bevægelse. Det er en ny koreograf, der står for denne del hvert år.
I anden del fortæller Stephanie Thomasen, der er kunstnerisk leder af Uppercut Danseteater, om koreografi som helhed, og deltagerne får flere værktøjer til, hvordan de tænker rum, bevægelse, musik, dramaturgi osv. ind i deres ideer.
Forløbets næste modul indeholder coaching-forløb, hvor deltagerne får feedback på deres koreografi og hvordan de kan komme videre i processen. Det sidste tilbud i forløbet er en lysworkshop, hvor lysdesigner Peter Løkke forklarer om lys, så deltagerne til deres egen lysprøve kan træffe valg, der passer til deres koreografi.
Fokus på idé, komposition og performance
”På dagen mødes alle deltagerne. De har en prøve, ser hinandens koreografier og hepper på hinanden. Det er vigtigt for os, at vi har en god dag og får skabt et hyggeligt fællesskab og en god energi, så konkurrence-elementet bliver sekundært og det i højere grad handler om glæden ved at skabe koreografi,” siger Stephanie Thomasen, der i flere år været med til at arrangere optakten og konkurrencen.
“Der er fælles opvarmning og en generalprøve, og om aftenen løber selve konkurrencen af stablen, hvor publikum og dommerne ankommer og vinderen bliver kåret. Efter kåringen får alle deltagerne individuel feedback fra dommerne.”
Hvad er de bærende kriterier for at vurdere en vinder af konkurrencen?
“Dommerne har alle år gået ud fra tre kriterier som hovedregel: Idé, komposition og performance. Dommerne udskiftes ofte, så det ikke er de samme, der dømmer hvert år. Hvert år vil der derfor naturligvis være individuelle værdier hos de forskellige dommere, som de vægter højere end andre. I år er Marie Brolin-Tani, Jacob Stage og Toniah Pedersen i dommerpanelet. Det er første år for Marie og Jacob som dommere,” fortæller Stephanie Thomasen.
Skal styrke unge koreografer
Selvom der kåres en vinder på dagen, er konkurrenceelementet som allerede nævnt langt fra det bærende.
”Ambitionen med Koreografikonkurrencen er værktøjer, struktur og ideer. Og dét, at vi er med til at styrke unge, upcoming koreografer!,” siger Stephanie Thomasen og uddyber:
“Som koreograf er det ret unikt at kunne få lov at deltage i et udviklingsforløb på denne måde, hvor man får sparring og coaching samt en professionel scene og et lysdesign at vise sit værk på. Det er vigtigt for vækstlaget. Vi hører ofte i coaching-sessionerne fra deltagerne, ‘aha’ og ‘ja, sådan havde jeg ikke tænkt på det før, det vil jeg prøve af’. Der findes ikke mange tilbud om læring og sparring i forhold til at ville begå sig som koreograf, og vi føler virkelig, at Koreografikonkurrencen er med til at hjælpe næste generation videre.”
Hvad er jeres erfaringer i forhold til, hvordan prisen har påvirket vinderen af konkurrencen?
”Vi ser mere at selve konkurrencen, den feedback de får og coaching-forløbet er med til at udvikle deltagerne end selve det at vinde. Ofte er deltagere fra konkurrencen blevet tilbudt at optræde igen til andre events, enten fra nogle i dommerpanelet eller fra Dansekapellet,” fortæller Stephanie Thomasen.
Hvordan har projektet sat spor i branchen?
“Sporerne er heldigvis tydelige at se. Tidligere deltagere i konkurrencen, såsom Gunilla Lind, Jens Schyth Brøndum og Sarah Aviaja, arbejder i dag som koreografer og har fået en masse god erfaring med sig fra Koreografikonkurrencen,” siger Stephanie Thomasen og afslutter:
“Linn Fletcher blev ansat ved Uppercut Danseteater efter at have vundet i 2019. Plejer er død – Samba var hendes første forestilling efter endt uddannelse, og hun endte med at modtage en Reumert-nominering som Årets Danser i 2020. Det er vi ret stolte af!”
Se trailer for Koreografikonkurrencen her.
Koreografikonkurrencen arrangeres af Dansekapellet, Uppercut Danseteater og Dans i Nordvest.
Den afholdes lørdag den 1. april 2023 og varer ca.3 timer.