Hvad sker der i dansk musical netop nu? Hvor skal der udvikles? Hvorfor og hvordan? ISCENE mødtes med Thomas Bay, direktør for Fredericia Musicalteater, og Michael Eigtved, lektor på Københavns Universitet, til en snak om dansk musical netop nu.
Det danske musicallandskab har i de seneste år ekspanderet med flere og større musicalopsætninger i hele landet. Det tekniske niveau er tårnhøjt og private producenter har sammen med flere teatre, landsdelsscenerne og Det Kongelige Teater sat barren højere for hver sæson med topprofessionelle og spektakulære forestillinger, som hvert år trækker et stort antal publikum i teatret.
To bevægelser lige nu
Michael Eigtved, der er lektor på Københavns Universitet, har i flere år fulgt musicalgenren og ser med stor interesse på en igangværende udvikling, som kan være med til at definere genren fremadrettet:
”Der sker en masse inden for dansk musical lige nu. Jeg ser to retningsbestemmende bevægelser. Én, hvor de store producenter ekspanderer med musicals, som skal generere overskud. Og en anden, hvor andre aktører tager flere kunstneriske chancer, som er med til at undersøge og udvikle genren. Det er svært at spå om hvilken, der får den største betydning fremadrettet”.
Thomas Bay, der er direktør på Fredericia Musicalteater, ser også positivt på den igangværende udvikling. En udvikling, der – med afsæt i etableringen af Den Danske Scenekunstskoles musicallinje i år 2000 – har professionaliseret genren og skubbet rammerne for, hvad der teknisk og kunstnerisk kan præsteres i Danmark.
Thomas Bay mener, at et afgørende parameter for en fortsat udvikling er at få italesat, hvad musicals er og skal kunne:
”Kommercialisme og kunst er ikke modsætninger. Vi skal italesætte musical som en kunstform og ikke som en genre. En kunstform, der kan og vil mere end at præsentere en række flotte sang- og danseoptrin. Hvor vi synliggør over for publikum, at forestillingerne er bevidsthedsudviklende værker. Udfordringen er så, hvordan vi får publikum til at købe billet til noget, de ikke kender?”.
LÆS OGSÅ: Musicalens Folkemøde hylder genren og vil starte politisk debat
Interessen løber ud på et tidspunkt
Netop udfordringen med at sælge billetter til nye og mindre kendte musicals synes at præge udviklingen af de musicals, som får premiere på landets store scener. Sidste sæson bød fx på Matador – the musical (One And Only Musicals), der var en gendigtning af DR’s ikoniske tv-serie, en moderniseret version af Askepot (Lion Musicals) og en biografi om Dronning Margrethe i Musicalen Margrethe (Mikkel Rønnov Musicals). Tre nyskrevne værker med afsæt i kendte fortællinger, som for størstedelen solgte billetter allerede før premieren – formodentligt fordi publikum fik en klar forventning om, hvad de skulle se.
Michael Eigtved forstår til fulde de private producenters krav om indtjening, men forholder sig kritisk til den kommercielle dimension, hvor forestillingerne skal ramme mellemproportionalt og ikke tager kunstneriske chancer:
”De store musicals, som var altdominerende i 90’erne, døde som storslåede dinosaurer. De kørte tør, fordi de glemte historien til slut. Det er en risiko for de store kommercielle produktioner, fordi de trækker det kort, der hedder “større, hurtigere, mere”. Matador – the musical er et godt eksempel, da den med 32 sceneskift og 24 afsnit på tre timer tabte historien fuldstændigt,” lyder det fra Michael Eigtved, der mener, det er vigtigt, at forestillingerne ikke appellerer så bredt, at de bliver kantløse.
Thomas Bay, er enig i, at musicalen skal have kant. Han ser også et potentiale inden for de allerede skrevne forestillinger:
”Vi skal sikre, at forestillingerne har en kunstnerisk kvalitet. Hvis musicals ikke har kvalitet og relevans, er det ikke kunst, og så er det pisse lige meget. På Fredericia Musicalteater er vi i gang med prøverne på Wicked. Det er en klassiker, som handler om at føle sig anderledes og samtidig sætter fokus på antisemitisme. Det er dén tematik, som skal frem. Vores opgave er at fortælle gode historier, hvor publikum bliver beriget, rørt eller provokeret, og der er masser af store forestillinger, som har de kvaliteter i sig.”
Innovation i gang i musicalmiljøet
Spørgsmålet er, hvad det er for fortællinger, formater og musikalske fortolkninger, som skal udvikle musicalen fremadrettet. Under årets CPH Stage festival inviterede Østre Gasværk og Fredericia Musicalteater til Musical Reading Festival, hvor publikum fik smagsprøver på fire nye musicals. Her var ingen romantiske eventyr, men derimod barske, rørende, underholdende og satirisk skarpe fortællinger fra hverdagen til forskellige målgrupper.
Mit Hjertes Strenge er fx en semiautobiografisk fortælling om komponistens farmor. Pixie lever stadig er en ungdommelig poprock-musical. Pigehjemmet – Sprogø 1925 en barsk fortælling baseret på historiske omstændigheder fra en sort tid i Danmarkshistorien, mens den moderne sangcyklus Efterlysning byder på hverdagspoesi og skarp satire, mens den reflekterer over, hvad det vil sige at være menneske i dag.
LÆS OGSÅ: Fire nye bud på Musical Reading Festival lover godt for genren
I næste måned er der premiere på musicalen Syng for mig, der udfordrer vante musicalformater ved at være Danmarks første musical, der udelukkende eksisterer som lyd og udkommer på Spotify. Musicalen handler om sorg. Om at være 16 år og miste sin far, og den er fortalt med popmusik målrettet unge.
Der er altså masser af innovation i musicalmiljøet. Én af udfordringerne er, hvad der skal til for at de nye fortællinger, mindre kendte kunstnere og mere barske tematikker får plads på de større scener i fremtiden – og dermed kan medvirke til, at nye publikummer får blik for kunstarten.
Nye måder at gå i teatret
”Mange af de publikummer, som er til musicals, er de unges forældre. Så der er et dilemma i forhold til, hvordan man skal ramme kernepublikummet og samtidig udvikle genren og formatet til de unge,” lyder det fra Michael Eigtved, som fortsætter:
”Der kunne selvfølgelig laves nogle lukrative ungdomsrabatter. Men teatrene kan også forsøge at møde de unge i forhold til tematik, musik og format. Måske er det tid til at bryde op med måden, vi går i teatret på. En musical behøver ikke nødvendigvis vare tre timer med hvidvin i pausen. Musicals har jo altid været en del af populærkulturen, så det ville være oplagt at følge populærkulturens vaner. De unge tager typisk på festivaler. Måske skal der laves mere festivalstemning på teatrene. Tænk, hvis forhallen blev brugt til DJ’s, boder og smagsprøver. Folk vil have oplevelser. De vil føle sig som del af et socialt oplevelsesrum, og det kunne måske være en måde at udvikle musicalen på.”
LÆS OGSÅ: Kom med ISCENE til talks og debatter på Musicalens Folkemøde
Slip vanerne
Samtidig handler det også om at slippe gamle vaner, mener Thomas Bay.
”Musicals er relativt konservative, men æstetik kommer fra samme sted. Vi skal turde skele til andre kunstformer, genrer og naturen. Gå til venstre i stedet for højre. Udfordre normtanken på alle parametre: format, musik, tematik, cast etc. Vi skal slippe vores egoer og samarbejde med flere aktører og i fællesskaber, så vi kan udforske og udvikle de fedeste musicaloplevelser i Danmark. Vi skal sætte nogle nye teams og måske stille krav om, at der skal testes nye kunstnere. Vi skal turde skabe andet end de store kærlighedsfortællinger og være mere revsende og politisk relevante. Vi kan udvikle i det lille format, men det lille format kan ikke overleve alene. Så vi skal finde ud af, hvordan vi trækker det lille format ind i den store forestilling – uden at gå på kompromis med publikums forventninger til en musical,” afrunder Thomas Bay samtalen.
Hvordan dansk musical ser ud fremadrettet og hvilken retning, der vil dominere udviklingen, må vi vente og se. Den kommende sæson byder på et bredt udbud af kendte titler og klassikere og noget færre nyskrevne værker, som kan være med til at skubbe kunstarten i nye retninger. Men der er tydeligvis en udvikling i gang, hvor formater og tematikker udfordres. Hvad det fører med sig, bliver spændende at følge sammen med fortolkningen af de store klassikere.
I weekenden 16.-18. august afholdes den første udgave af Musicalens Folkemøde i Fredericia. Se hele programmet her.
Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Musical Danmark med fuld redaktionel frihed for ISCENE.