På tre dage fik direktør for Teatret Møllen Nikolaj Mineka omkring 200 reaktioner fra arbejdsløse scenekunstnere på sit åbne jobopslag på Facebook. Scenekunstner roser opslaget og efterlyser mere gennemsigtighed i castingprocesser. Formanden for Dansk Skuespillerforbund Benjamin Boe Rasmussen ser problemet og kalder på lige adgang til statsstøttede jobs.
“Vi står med kort varsel og mangler en scenekunstner,” skrev Nikolaj Mineka, der er teaterdirektør for Teatret Møllen i Haderslev på sin facebookprofil sidste søndag. Her bad han scenekunstnere melde ind, hvis de var interesserede og ledige.
Mangler akut en skuespiller
Teatret mangler akut en spiller, der kan træde til i fire måneder fra januar. Nikolaj Mineka ville under normale omstændigheder ringe rundt til scenekunstnere i sit netværk, som han kender i forvejen. “Så tænkte jeg, hvad nu hvis jeg var helt åben omkring det og siger: Vi mangler en spiller, hvem kan?” fortæller Mineka og kalder opslaget et forsøg. Han forklarer, at det ikke er ment som et jobopslag, men en oprigtig interesse i at åbne sin horisont for nye scenekunstnere, han ikke allerede kender.
Det unikke ved Nikolaj Minekas opslag er, at han bad scenekunstnere offentligt og direkte i tråden på Facebook indikere, om de havde tid og dermed tilkendegive, at de var arbejdsløse i perioden. På den måde stod det klart i offentligheden, at mindst 8 % af Dansk Skuespillerforbunds medlemmer aktuelt er arbejdsløse og parate til at rejse fire måneder til Sønderjylland for et job.
”Det er helt vildt hvor mange, der har responderet, og hvor mange, der har delt det i deres netværk. Jeg er meget overvældet,” siger Nikolaj Mineka og tilføjer, at det ikke var meningen, at folk skulle sende ham ansøgninger, men blot indikere, om de var interesserede og havde tid. Alligevel har han også modtaget både mails, sms’er, opkald, videoer og lange ansøgninger.
Det er lidt som et visitkort
En af de scenekunstnere, der har responderet på opslaget, er musicalperformer Line Staun Jensen. “Jeg var lidt skeptisk og i tvivl om mine egne chancer fra starten af, fordi konkurrencen er så stor,” siger hun og bekræfter, at det som ny i branchen er svært at få en fod indenfor hos teatrene, hvis man ikke allerede er i deres netværk. Derfor er Line Staun Jensen glad for auditions og åbne stillingsopslag, men hun mener, der desværre er alt for få af dem.
Line Staun er ærlig omkring, at hun aktuelt er uden job. Derfor havde hun heller ikke nogen betænkeligheder ved at flage med sin arbejdsløshed offentligt.
“Jeg har personligt ikke så meget imod, at Nikolaj beder os tilkendegive offentligt, om vi er ledige og interesserede. Der er nok nogen, der synes det er grænseoverskridende at melde sig ind i sådan en tråd, men de har kontaktet ham privat,” siger hun og håber, at andre teaterchefer læser med.
“Det er lidt som et visitkort,” siger hun og indrømmer, at hun har holdt sig opdateret i opslaget og let kommer til at sammenligne sig med de andre ansøgere. “Men det er ikke negativt nok, hvis jeg skal veje det op imod det gode ved gennemsigtigheden,” forsikrer hun.
Selv mener Nikolaj Mineka ikke, at der er noget galt med at bede folk indikere offentligt, om de er ledige. “Jeg synes, det er modigt af scenekunstnerne, at de reagerer på den her lidt atypiske måde,” forklarer han og understreger, at det for ham er vigtigt at være åben og transparent, selvom han skulle finde en ny spiller hurtigt.
Stor jobhunger i branchen
Nikolaj Mineka ved godt, at jobhungeren i branchen er stor. “Det er et stærkt billede på, at der er mange kvalificerede og dygtige scenekunstnere, der ikke har nogen jobs,” siger han og tilføjer, at det er et vilkår i en freelancebranche.
Alligevel kom det bag på ham hvor mange scenekunstnere, der er ledige og klar til at rive fire måneder ud af kalenderen og rejse til Haderslev. Nikolaj Mineka har ikke det eksakte tal på antallet af henvendelser, men han skønner, at på tværs af sociale platforme, sms, opkald og mail er det omkring 200. “Det paradoksale er, at der er omkring 200 mennesker, der virkelig gerne vil have et job. Men jeg skal kun bruge én,” forklarer han.
Det er ikke lykkedes at få det præcise antal aktuelle ledige danske scenekunstnere, men en opgørelse fra Dansk Kunstnerråd i 2022 viser, at omkring 25 % af alle danske scenekunstnere var ledige ved udgangen af 2021, hvilket dog var et år, der var meget præget af Covid19-aflysninger og dermed ikke kan give mere end en indikation.
Der er brug for lige adgang
Dansk Skuespillerforbunds formand Benjamin Boe Rasmussen har også lagt mærke til opslaget, som han ser meget positivt på. Han forklarer, at Nikolaj Minekas jobopslag desværre står ret alene, fordi arbejdsgiverne i scenekunstbranchen ofte hyrer scenekunstnere i deres netværk. “Roller bliver stort set aldrig slået op, og der holdes sjældent audition. Som nyuddannet eller hjemkommet fra udlandet eller sådan set bare over 50, har du ofte ikke adgang til de netværk,” forklarer han.
Benjamin Boe mener, at det er et demokratisk problem, at scenekunstnere ikke har lige adgang til jobs i en branche, der er støttet af offentlige midler. Han ser en lukkethed i branchen, som bliver meget tydelig, når ansøgningsprocessen er offentlig som her. “Opslaget kaster lys på et kæmpeproblem for mine medlemmer, nemlig ulige adgang til statsstøttet arbejde,” siger Benjamin Boe Rasmussen, der kalder på, at jobs hos statsstøttede teatre skal være åbne og tilgængelige for alle at søge.
”Nikolajs opslag er i virkeligheden sådan, som det burde være,” tilføjer Benjamin Boe og kalder det “cool”, at Nikolaj Mineka åbent på sociale platforme søger efter nye scenekunstnere, og mener, at reaktionerne på opslaget siger noget om, hvor svært det er at komme ind i branchen og få fodfæste.
Det kommer helt sikkert til at åbne min horisont
Når Nikolaj Mineka gør status over sit forsøg, ser han på det med positive øjne. “Når du sidder der med Skuespillerhåndbogen og skal bladre navne igennem, så får du ikke tilhørsbilledet. Så søger du på et eller andet rødt hår, blå øjne, spilalder 40,” forklarer han og hans konklusion er klar: “Jeg kunne godt finde på at gøre det her igen. Det kommer helt sikkert til at åbne min horisont med mange nye navne, jeg ellers ikke ville have haft”.
Det initiativ bifalder Line Staun Jensen, der synes, at flere teaterchefer burde være mere åbne og gennemsigtige i deres castingprocesser.