Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

Josefine Pettersen – Det er udfordrende at spille sårbar

Josefine Pettersen spiller Noora i den norske tv-serie SKAM, som er aktuel på de danske teaterscener. Hør, hvad Josefine Pettersen synes, en god rolle skal kunne, hvordan hun selv arbejder, og hvorfor teaterhistoriens kendte karakter, Nora, ikke skal have en facebookprofil a la Noora i SKAM.

Hvad skal en god rolle kunne?
For mig er det vigtigt, at man kan relatere til rollen og genkende følelserne hos personen på scenen, uanset hvilken type person det er, og om det er en lille eller stor rolle.

Hvornår er en rolle spændende på tv og teatret?
På teatret er det nødvendigt at rollen er spændende fra første øjeblik han/hun træder ind på scenen, ellers kan publikum ikke nå at forstå karakteren på nogle få timer. På tv har man ofte flere episoder, hvor karakteren kan få tid til at blive bygget op og publikum kan nå at reflektere over de handlinger han/hun gør og ændre mening om personen frem og tilbage over længere tid.

Hvad gør du for at skabe en god rolle?
Jeg tror, man må prøve så godt man kan, så karakteren bliver troværdig både for publikum og skuespilleren. Det var fx meget vigtigt for mig, at Nooras replikker og handlinger blev troværdige for mig for at jeg kunne spille hende.

Det hjælper mig at prøve at gøre rollen levende uden for tv-settet og prøverne, og ”se hvordan karakteren fungerer i virkeligheden”. Jeg forestiller mig rollens liv uden for manuskriptet – hvad gør hun fx når hun står op, og hvad sker der i al den tid, der ikke er skrevet ind i historien. Instruktionen er selvfølgelig vigtig. Det er igennem instruktionen, at man får prøvet idéerne af og fundet frem til de udtryk og handlinger, som er rigtige for karakteren.

Hvornår er en rolle svær at få til at leve?
Jeg synes, det er udfordrende, når jeg ikke kan genkende mig selv i situationen, som karakteren skal spille – eller omvendt, når det er en situation, der ligner virkeligheden for meget, og hvor jeg skal være meget sårbar og åben og give meget af mig selv for at komme ind til den følelse, der skal spilles. Men det er også de scener, som oftest bliver de bedste og smukkeste – når man får dem til at lykkes.

Josefine Pettersen
Josefine Pettersen i rollen som Noora i SKAM sæson 2, episode 2. Foto: NRK

Noora fik et langt efterliv uden for tv-seriens verden. Hvad tænker du? – ville det give mening, at give teatrets rolle et liv på de sociale medier, fx give Henrik Ibsens Nora en Facebookprofil?
I forbindelse med SKAM var det aldrig skuespillerne, som kontrollerede karakteren på de sociale medier. Men nej, jeg tror ikke det ville være nogen god idé at give Ibsens Nora en Facebookprofil. Mest fordi jeg ikke er så begejstret for, når klassiske stykker bliver moderniseret. Jeg synes, der er noget magisk i at se teater, hvor skuespillerne holder fast i det gamle sprog og se en forestilling som er skrevet for længe, længe siden. Jeg synes ikke, man skal fifle for meget med Ibsen.

Hvilken rolle vil du gerne spille?
Jeg vil gerne spille en rolle, som er helt anderledes end mig selv. Det ville været sjovt at spille en rolle, der er baseret på et nulevende menneske, hvor jeg kunne studere kropssprog, tanker og fagter og skabe rollen ved at fordybe mig i et andet menneske.

LÆS OGSÅ: SKAM fra tv til teater – “Jeg tog et radikalt valg”

Hvilke type roller vil du gerne se flere af på teatret?
Jeg må være helt ærlig og sige, at jeg ikke har set så meget teater endnu. Den interesse kom først for to et halvt år siden. Så jeg synes stadig, det er spændende hver gang jeg oplever en karakter på teatret – jeg føler jeg ser noget nyt hver gang. Jeg tror, der findes noget fedt ved alle karakterer, akkurat som der findes noget fedt ved alle typer mennesker – alle har jo en historie.

Hvad er ambitionen for dit fremtidige karakterarbejde?
Jeg har så meget at lære, jeg har jo kun spillet med i SKAM og to teaterproduktioner! Så egentlig kan jeg ikke så meget endnu. Jeg har vel haft held med at have så mange dygtige og åbne mennesker rundt om mig. Jeg håber jeg i fremtiden får lov at arbejde med skuespillere og instruktører, som kan lære mig nye metoder, jeg kan bruge til karakterarbejdet.
Jeg føler mig allerede heldig at have fået lov til at arbejde med så mange dygtige folk på både SKAM og i teatret.

Læs mere om forestillingen her

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...