Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Opsang til kulturjournalister: Slut med at klynke!

Er kulturjournalister en døende race? Er det slut med indholdsstærke anmeldelser? Og er det overhoved et problem, at der er skred i den kulturjournalistiske orden, vi kender? NEJ siger Anders Lange, journalist og underviser ved DMJX samt leder af projektet Gentænk teateranmeldelsen. Han mener, at kulturjournalisterne skal holde op med at klynke og komme ind i den digitale kamp.

På konferencen om kulturjournalistik på Aarhus teater (28. sep. 2017) blev den sidste halvdel af dagen helliget forskellige samtaler omkring digitalt indhold. Her lød budskabet igen og igen, at kulturjournalisterne skal producere indhold til de platforme, hvor de unge opholder sig i forvejen. Men hvordan skal vi kunne leve af at producere gratis indhold til de sociale medier, lød et spørgsmål blandt andet fra salen i slutningen af dagen. Mange nikkede, og enkelte klappede, og ISCENE fulgte op på spørgsmålet og spurgte Anders Lange, hvordan han ser på kulturjournalistikkens fremtid:

”Hvis jeg skal være rigtig hård, så er det hverken samfundets eller teatrenes problem, om kulturjournalisterne kan leve af det. Men det er vores alle sammens problem, hvis vi ikke lukker flere stemmer ind i samtalen om kultur og teater. Kulturjournalister er en døende race, der ikke kan leve af det. Jeg har arbejdet som kulturjournalist på Jyllands-Posten i 10 år, på Århus Stiftstidende i 10 år og på Herning Folkeblad i tre år, og det har været en luksustilværelse.”

“Men sådan lever de færreste kulturjournalister i dag. I en årrække har jeg nu lavet kurser for kulturjournalister på DMJX (Danmarks Journalisthøjskole), og jeg kan se, at der kommer færre og færre kursusdeltagere. For det første er der simpelthen færre kulturjournalister, og dem, der er, de har ikke råd. De er freelancere, for der er tilsyneladende ikke kraft eller vilje hos medierne til at fastansætte dem.”

Hvad kan man gøre for at sikre, at vi har en stand af kulturjournalister, der kan leve af deres arbejde i fremtidens medieverden?

”Hvis man skal sikre kulturjournalisterne, skal der måske en støtte til. Hvor den skal komme fra, det ved jeg ikke. Men ser man på jeres medie ISCENE, har I jo formået at få støtte fra flere fonde, så det er måske vejen frem for dansk kulturjournalistik. Men det skaber også en forpligtelse. Når et medie som ISCENE får økonomisk støtte, så har I også en forpligtelse til ikke bare at gøre, som I plejer. I skal kæmpe for at finde den rigtige balance, så der er flere stemmer i debatten. Og I skal være synlige på alle platforme – også de sociale.”

”Vil kulturjournalistikken fange unge brugere, skal man vide, at de unge orienterer sig blandt bekendte på sociale medier. Og her skal de møde nogen, de kan identificere sig med. Så må man altså invitere en YouTube-stjerne ind og anmelde teater, hvis det er det, der skal til. I modsætning til mange andre er jeg ikke så nervøs for, at substansen forsvinder, hvis man giver ordet til andre ikke fagligt-uddannede. Jeg er mere nervøs for, hvad der sker, hvis vi lukker samtalen om kulturen og teater ind i et vakuum mellem den professionelle kulturjournalist, den intellektuelle kritiker og teatrene. Derfor har jeg en mere vild tilgang til det med anmeldelserne. Det handler om, at få folk til at tale om kunsten og besøge teatrene.”

”Ser man på amerikanske undersøgelser, så er anbefalingerne til fremtidens kulturjournalistik, at den skal være billigere at producere. Det kan man løse ved at gå ind i forskellige samarbejder. Det vil måske falde mange for brystet, men det kan ikke betale sig at lægge sig ned og klage over det. De gode kulturjournalister kommer i fremtiden til at overleve på evnen til vedholdenhed og til at formidle på forskellige platforme.”

Er der ikke nogen problemer forbundet med en fremtid, hvor størstedelen af kulturjournalisterne arbejder freelance og ikke er tilknyttet et fast medie?
”Man kan sige, at jo færre opgaver, kulturjournalisterne får, jo flere kommunikationsopgaver må de måske lave, og det slører de klassiske grænser på en negativ måde. Det er selvsagt meget nemmere at være positiv, hvis du har lavet et interview med for eksempel instruktøren inden en forestilling. Så det er vigtigt, at kulturjournalisterne ikke er påvirkede af nogen, og at de kan tale og skrive frit.”

Seneste

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...
Annonce
Lene Grønborg Poulsen
Lene Grønborg Poulsen
anmelder og skribent.
Annonce

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...