Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Anarki på Det Kongelige Teater

Det Frie Felts Festival åbnede i år med et internationalt, orgiastisk gæstespil og en intim forestilling om venskab.

“Du står bagved og rører ved hendes hår, du trækker i skulderen…”, guider scene- og billedkunstner Seimi Nørregaard. Vi står ca. 15 publikummer iført lange, grønne parykker midt på gulvet i den store sal på Warehouse 9 i Kødbyen.

I Seimi Nørregaards nyeste forestilling VEN, som er en af premiererne på Det Frie Felts Festival i år, deltager man selv. Publikums grønne parykhoveder bliver scenografien i rummet. Via især vores kroppes erindringer bliver vi ført tilbage til teenageårenes pigeunivers. En tid med særlige dufte, Date og Anaïs Anaïs, og en tid, hvor noget kunne smage af ”spejl, tårer og drama”. Intimitet, forvirring og afvisningerne i de første dødalvorlige ungdomsvenskaber ligger indlejret i vores kroppe. De skal bare hentes frem i forestillingen VEN, så husker vi og forestiller os resten.

Det eksperimenterende frie felt

Det Frie Felts Festival, der åbner for fjerde år i træk, er initieret for at give synlighed til de uafhængige scenekunstnere og grupper, som desværre stadig ikke har mulighed for at producere på en åben scene i København.

De nye ledere af festivalen, dramatiker og dramaturg, Gritt Uldall-Jessen, og instruktør og performer, Erik Pold, fortæller i festivalens åbningstale til en næsten fuld sal på Det Kongelige Teaters Gamle Scene, prøvesal A, hvor kompagniet Corpus hører til:

”Heldigvis inviterede Corpus os til at afholde festivalen her. Vi har tidligere været i Dansehallerne, der for tiden er hjemløs, så vi havde ikke noget sted at være. Som traditionen tro er der også stedspecifikke værker fx Lust#2 på Nørrebro og Dead Things på Kongernes Lapidaruim i indre by. Og der er også enkelte forestillinger på Warehouse 9”.

Det frie felts festival
VEN af Seimi Nørregaard er på Det Frie Felts Festival program. Foto- Seimi Nørregaard

Det frie scenekunstfelt splitter ofte skellene mellem kunstarterne og leger med formerne – inddrager måske, som Seimi Nørregaards VEN, publikum. Den nye ledelse af Det Frie Felts Festival (og undertegnede) mener, at de uafhængige kunstnere er vigtige, fordi de med deres kunstneriske eksperimenter er med til at udvikle og skubbe scenekunsten videre.

Internationalt og orgiastisk gæstepil

Det grænsebrydende anarkistiske felt er altså nu rykket ind på Det Kongelige Teaters Gamle Scene. Så det er faktisk på Det Kongelige Teater, der også står for at holde den klassiske Bournonville-ballettradition i hævd, at man skal finde eksperimenterne.

Festivalens ambitiøse program, hvis 9 forestillinger i år er kurateret med fokus på intimitet, byder ikke kun på skriveworkshop og bar, men har også et internationalt perspektiv, som også har givet festivalnavnet Selected Works.

LÆS OGSÅ: Det Frie Felts Festival – nyt og banebrydende

Det ungarske kompagni Sildenafil Fairys forestilling Tropical Escape efterfulgte derfor åbningstalen.

Det frie felts festival
Tropical Escapes på Det Kgl. Teater. Foto: Tom O’Doherty

To veloplagte og smukke mandlige dansere hopper bogstavelig talt næsten nøgne ud af en kæmpemæssig oppustet moderfigur. Så danser de ikke iført andet end tynde hudfarvede nylonstrømper og farvestrålende balloner en henført og skæg udgave af den klassiske ballet L’après midi d’un Faun med musik af Debussy til stor begejstring for et storgrinende publikum på Det Kongelige Teater. Tropical Escape vender med konfetti, kaskader af blåt vand, veludført dans og lip syncing meget humoristisk ikke bare rundt på, hvad kunst er, men grænserne for normalitet – grænserne for, hvad der er passende og upassende.

Læs mere om Det Frie Felts Festival her

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Mette Garfield
Mette Garfield
Mette Garfield er cand. mag. i litteraturvidenskab og kulturjournalistik. De sidste ca. 13 år har hun arbejdet med formidling af scenekunst, særligt det eksperimenterende tværdisciplinære felt, som anmelder, kurator og skribent.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...