Populært lige nu

På Tanzmesse samles 1500 mennesker, der elsker dans

I den kommende uge, fra 28. - 31. august, afholdes Tanzmesse i Düsseldorf. Begivenheden er det helt store tilløbsstykke for kunstnere, producenter og dansescener...

Operainstruktør: “Opera reproducerer en kultur, jeg gerne vil ændre”

Interview med operainstruktør Anna Sofie Keller Brandsborg 

Gunilla Lind om navneændring: “Det nye navn afspejler vores energi, smag og æstetik”

Fra i dag hedder kompagniet, der før var kendt som Gunilla Lind Danseteater, VOMP – et dansekompagni af Gunilla Lind. ISCENE spurgte koreograf og...
Annonce

★★★★★☆ En gribende og genkendelig historie om sorg

Troen Og Ingen på Teatret Svalegangen er en både rammende og rørende fremstilling af livet, når det gør allermest ondt.

Annonce

De færreste af os går gennem livet uden at miste en eller flere af dem, vi elsker. Det er frygteligt, ødelæggende og ubeskriveligt – og det er det tab, Teatret Svalegangens musikdramatiske fortælling Troen Og Ingen tager fat i på virkelig vellykket vis.

Troen og Ingen
Troen Og Ingen på Teatret Svalegangen. Foto: Montgomery

Her ender en kvindes liv brat i en trafikulykke, og hun efterlader sig en kæreste og et barn, en bror og en veninde, der nu alle må leve videre med sorgen. Forestillingen er baseret på sanger Søren Huss’ solodebut Troen Og Ingen, der handler om sangerens eget tragiske tab, og historien er bygget op af collager af sange fra albummet samt dramatik. Det ene overskygger dog ikke det andet: Både sang og replikker får masser af plads til at folde sig ud, og det fungerer godt, for begge dele tilføjer hvert sit bud på den proces, de efterladte går igennem.

Troen Og Ingen
Troen Og Ingen på Teatret Svalegangen. Foto: Montgomery

De fire skuespillere mestrer både sang og dramatik på en gribende og udtryksfuld måde, så selvom forestillingen handler om et dødsfald af den mest tragiske slags, vil alle, der har mistet, kunne relatere til historien og de scener, der udspiller sig: De stunder, hvor alt er mørkt og håbløst. De akavede situationer, hvor den pårørende forsøges muntres op, eller de tragikomiske øjeblikke, når der skal tages stilling til praktiske foranstaltninger som medlemskabet af ”Dyrenes Ven” eller vuggestuens krav om afhentning og skiftetøj. Og ikke mindst de små glimt af glæde, latter og gode minder, der vidner om, at håbet og evnen til at vende tilbage til livet stadig eksisterer.

Forestillingens brug af lys illustrerer ligeledes på fin vis, at sorgen ikke er ét langt mørke, men også tidspunkter med lysstrejf og -glimt. På samme måde er scenografien en vigtig medspiller: For eksempel benyttes en mængde sorte kasser både som beholdere for den afdødes efterladenskaber og som klodser, der kan væltes og bygges op på scenen. Sandsynligvis en reference til det faktum, at livet ikke er lineært, men skiftevis braser sammen og bygges op – for så måske at vælte igen.

Annonce
Troen og Ingen
Troen Og Ingen på Teatret Svalegangen. Foto: Montgomery

Troen Og Ingens store styrke er netop det genkendelige og ægte, som gør samspillet mellem dramatik og musik både gribende og rørende. Intet er overgjort, og der er ikke tale om en tåreperser af en historie, der bliver presset ned i halsen på sit publikum. Forestillingen er tværtimod en afbalanceret og meget rammende fortælling om død og sorg, men også om glæde og håb. Med andre ord: Livet. Den er i den grad værd at se og ikke mindst værd at tale videre om uden for teatersalen.

Seneste

Jytte Abildstrøm vinder Teaterflisen 2024

Et stærkt felt af kandidater var nomineret til Teaterflisen...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Jytte Abildstrøm vinder Teaterflisen 2024

Et stærkt felt af kandidater var nomineret til Teaterflisen...

ISCENE guider: Historier vi elsker – nu på scenen

Der findes så mange fantastiske fortællinger i vores bogreoler...
Louise Højmark
Louise Højmark
Louise Højmark er cand.public. i analytisk journalistik og arbejder blandt andet som freelancejournalist med særligt fokus på kultur.
Annonce

Jytte Abildstrøm vinder Teaterflisen 2024

Et stærkt felt af kandidater var nomineret til Teaterflisen i 2024, men det var en spinkel, 90-årig kvinde, der fredag 30. august forsigtigt tog...