Populært lige nu

Annoncespot_imgspot_img

★★☆☆☆☆ Crash – kører helt af sporet

Crash er et ambitiøst projekt, der vil skabe musikpoesi med kropsstore dukker, pop, opera og støjrock, men kuldsejler i sin egen selvoptagethed og aldrig får knyttet kontakt til publikum i salen.

På scenen står en total-smadret bil, og ved dens side et døende ægtepar. De befinder sig på grænsen mellem liv og død og genoplever fragmenter fra det liv, som snart er slut. Her er minder om lykkelige kys og spirende kærlighed, knusende skænderier og forliste drømme som aldrig blev realiseret. Minder som genskabes i blandede formater, og kommer til ”orde” i form af spoken word, opera, støj-rock og dukketeater – og det er flere formater end de magter at samle til en helhed i den time-lange forestilling.

Forestillingen Crash på Edison. Foto: Søren Meisner

En fest, hvor du ikke er velkommen

Men det er ikke kun de mange formater, som er med til at føre forestillingen på slingrekurs, for holdet på scenen får aldrig åbnet stykket op til publikum. Det er ikke fordi de ikke vil noget på scenen, det kommer bare ikke ud i salen, og hurtigt sidder man med oplevelsen af at være indbudt til en fest, man egentlig ikke er rigtig velkommen til – og det er en mærkelig oplevelse i teatret.

De prøver nu ellers en del, deroppe på scenen, hvor de skændes med torso-store dukker, dyrker sex på bagsædet af bilen og sætter træpinde op på række og navngiver dem efter familiemedlemmer, så vi kan forstå ”hvordan de var” – men både optrin og libretto er for banal til at fænge eller føre til en dybere fortælling om eksistens.

Forestillingen Crash på Edison. Foto: Søren Meisner

Holdet på scenen udgøres af en flok på fire. Her er den islandske sopran Regína Unnur Ólafsdóttir, som er aftenens højdepunkt, når hun med smuk røst og klanglig fylde gør både ord og følelser forståelige, mens performer Svend E. Kristensen kæmper en tabt kamp med at få rytme og klang til at fænge i sin sang og spoken-words passager.

Mudret lydside

De to musikere, som er med på scenen, skal understøtte fortællingens stemninger med fyldige lydkollager og melodier. Cellist Josefine Opsahl skaber en fin klanglig stemningsbund, men udtrykket overdøves desværre af Rune Risagers brutalt anmassende guitar, der mudrer lydsiden med larmende pedal-effekter og dynamik-forstyrrende indspark, og Crash strander som et indspark i den danske musikdramatik, der ikke får fundet det flow og sceniske udtryk, som kan samle de mange input til en helstøbt forestilling.

Seneste

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og...

Navnenyt – Anna Lawaetz er ny seniorforsker på Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek har udnævnt Anna Lawaetz til seniorforsker...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.

★★★★★☆ Allerdybest nede – depressionen synliggjort med dukker

Allerdybest nede på Bådteatret visualiserer depressionens dybe afgrund og den slidsomme vej tilbage til en form for nomalitet. Sophie Zinkernagels smertende rå tekst forløses...

Små storbyteatre – kommunalpolitikerne fastholder et bredt teaterliv i København

11 københavnske teatre får status som små storbyteatre i perioden 2025-2028. To andre teatre får støttemidler fra en anden pulje, et teater tages helt...

Odysseen set fra kvindens perspektiv – interview med Out of Balanz

Out of Balanz har givet Odysseen et twist og reaktualiserer fra 7. marts den græske myte om kong Odysseus som performancekoncert på AFUK Scene....