Populært lige nu

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...
Annoncespot_imgspot_img

Kasper Holten bliver ny chef for Det Kongelige Teater

Så fik Det Kongelige Teater en ny teaterchef. Det bliver den 45-årige Kasper Holten der starter 1. september. 

Kasper Holten har i ordets bogstaveligste forstand på forhånd kunst og teaterblod i årene og har siden sin debut i 1993 iscenesat mere end 70 operaer, dramaer, musicals og operetter på operahuse og teatre i Danmark, i det øvrige Europa og rundt omkring i hele verden fra Rusland, Kina og Australien til Argentina.

Kasper Holten var operachef på Det Kongelige Teater fra 2000 til 2011 under indkøringen af det dengang nye operahus. Han skiftede derefter til Royal Opera House Covent Garden som operachef i 2011 og forlod stillingen sidste år for at vende hjem til Danmark og til en ny tilværelse som meget travl freelance iscenesætter.

Det kom ikke til at vare så længe med freelance-tilværelsen og flyrejser rundt til alverdens scener. Han efterfølger den 1. september Morten Hesseldahl som ny teaterchef. Hesseldahl fratræder med udgangen af denne måned for at blive direktør på Gyldendal.

Det Kongelige Teaters bestyrelsesformand Lisbeth Knudsen siger om valget af Kasper Holten:

”Vi er rigtigt glade for, at Det Kongelige Teater får en meget stærk, faglig profil og en stærk personlighed som ny leder. Han skal sætte teatrets betydning og relevans ind i en meget anden virkelighed end den, der var gældende, da han selv var en af de tre kunstneriske chefer på teatret i nullerne. At drive teater i det 21. århundrede og på de økonomiske præmisser, vi har nu, kræver en helt anden tilgang. Men det er en opgave vi har fuld tiltro til, at Kasper Holten kan navigere i og løfte til fulde.

Kasper Holten skal sammen med bestyrelsen, den øvrige ledelse og medarbejderne arbejde med en målsætning om at øge opmærksomheden og interessen for Det Kongelige Teaters mange kunstneriske tilbud. Vi skal blive relevante for flere. Der skal arbejdes med at udvikle kvaliteten og den originale kant, fascinationen og den ekstraordinære scenekunst, som kun Det Kongelige Teater kan tilbyde. Samtidig er der en stor opgave med at fortsætte den kundefokusering, den udvikling af billetsalget og den modernisering og effektivisering af arbejdsprocesser og systemer, som allerede er i gang.”

Kasper Holten siger om jobbet:

“Jeg elsker Det Kgl. Teater, og jeg har elsket det, teatret står for, og beskæftiget mig med alle dets kunstarter på forskellig vis, i størstedelen af mit liv. Jeg kan ikke forestille mig noget mere spændende eller vigtigt job end at få lov til at stå i spidsen for denne fantastiske institution og dens mange vidunderlige medarbejdere.

Vores tid byder på mange udfordringer for alle store, kulturbærende institutioner i samfundet. Et ændret kulturforbrug og medielandskab, demokratiseringen af kunsten og den offentlige samtale, og ændrede økonomiske forudsætninger er alt sammen ting, der sætter de store institutioner under pres og til debat. Men kunsten skal ikke være bange for forandringer – vi lever af dem.

Vi må forsøge at vende udfordringer til muligheder, vi skal påvirke og endog skabe vores egen fremtid. Det er svært, men vi skal være et generøst, modigt, involverende teater, der sammen tænker intenst over vores retning i alt, hvad vi gør: At vise hvor relevant – mere relevant end nogensinde? – vores kunst kan være for hele Danmark.

Det Kgl. Teater skal turde se fremtiden i øjnene – på trods af alle udfordringer – og møde verden med selvværd: I en tid, hvor alt bliver globalt og digitalt, og hvor vi forbruger kultur on demand og hver for sig, bliver der mere behov end nogensinde før for at mødes med andre mennesker, slukke vores mobiltelefoner og opleve levende kunst engagere os, kræve vores opmærksomhed og rive os med.”

Kilde: Pressemeddelelse

Seneste

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...
Annonce
Annonce

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på tur på Bispebjerg i København med en blanding af nycirkus, værksteder, musik og Marionetteatret fra...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art & Activism. I år med fokus på bæredygtighed og kønsdiversitet under det overordnede tema Utopia....

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...