Populært lige nu

Her er de otte nominerede skuespillere til Teaterflisen 2024

Nu kan hele landet igen være med til at afgøre, hvilken kendt skuespiller, der i år skal have sin bronzekarikatur støbt ned i en...

Bud på ny scenekunstreform: Seks indsatsområder skal bringe scenekunsten ind i fremtiden 

Dansk Teater fremlagde mandag deres forslag til en eventuelt kommende scenekunstreform, da Scenekunstens Årsmøde løb af stablen i Skuespilhuset under CPH STAGE.  Dansk Teater har...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Misantropen som mesterlig underholdning i Grønnegårds Teatret

Sommervarmen er som skabt til udendørsteater, og det er en sand fornøjelse at gæste Grønnegårds Teatret med deres elegante fortolkning af Moliéres komedie Misantropen.

Grønnegårds Teatret sprudler af liv, og snakken går lystigt ved de mange picnickurve, som publikum sidder samlet om i små grupper på plænen, før forestillingen begynder – og sikken en fryd det er, når den danske sommer lukker varmen ind i teatret med så stor generøsitet.

Og varmen breder sig i helt ind i hjertet, når de veloplagte skuespillere entreer langs bænkerækkerne og med oprigtig overbevisning byder os velkommen, hilser os med hjertelighed og et ”Tak fordi du kom”, og ”Hvor ser I skønne ud.”

Men er det nu sandt, det de siger? For når de står på scenen, bliver klangen hul, når karaktereren kort efter den venlige velkomst kæmper for at finde sandheden i den meget smiger og sladder, de uddeler til hinanden.

Misantropen
Misantropen på Grønnegårds Teatret. Foto: Bjarne Stæhr

Det handler om hykleri og dobbeltspil, for hvem mener egentligt hvad og med hvilket formål? Den menneskefjendske Alceste er i Nicolas Bros muntre fortolkning en temperamentsfuld bulderbasse, som hader hykleri, hvilket matcher skidt i forhold til hans udkårne Célimènes. For den unge Célimènes er i Sonja Richters livsnydende og skrøbeligt fine fortolkning en kvinde, der dyrker det lette liv og nyder de mange mandlige bekendtskabers opmærksomhed.

Så Alceste begiver sig ud på et martyrridt, hvor sandheden må frem – men er det altid godt at fortælle præcis, hvad man mener, eller kan lidt smiger være på sin plads for at bringe situationen videre? Alceste er ikke i tvivl – hans mening må frem, også selvom det fører til retssag og skaber fjender.

På sidelinjen frister en trio af selvfede markiser Célimènes med søde ord, sladder og sleske sonater, mens de kæmper om hendes hånd, og hun tryllebinder dem med sit attraktive ydre og hede brevskriverier.

Misantropen
Misantropen på Grønnegårds Teatret. Foto: Bjarne Stæhr

Men hvem skal man sige hvad til? Er man nødvendigvis mere ærlig, fordi man fortæller folk sin sande mening? Alceste er ikke i tvivl og kæmper for at fremme det sande ord, men viser sig hverken værre eller bedre end markiserne eller veninden, der som moralens vogter valser omkring med store ord om ret og rimeligt, men dobbeltmoralsk pisker sine folk.

Det er sjovt og elegant sat i scene af Madeleine Røn Juul, der får fanget dobbeltheden og sat både komedien og tragedien i spil med stof til eftertanke. For kan vi sige os selv fri for at falde i med lidt smiger i ny og næ for at vinde egne positioner? Er det ikke netop indbegrebet af livet på de sociale medier? Og hvad med sandheden? Er det på sin plads at ytre sin mening om andre til andre eller dem selv?

Misantropen
Misantropen på Grønnegårds Teatret. Foto: Bjarne Stæhr

På scenen fænger hele holdet med deres velspillede karakterer. Her er Alceste, og ja han er et fjols, ikke kun til grin, men også et menneske i indre konflikt, drevet af kærlighed, magtbegær og menneskehad – mere kompliceret kan det vel næppe blive, men Nicolas Bro får vist os det hele i sin fortolkning.

Célimènes er sød, charmerende, slesk, spydig og noget af en sladdertante med overraskelser i ærmet – men i Sonja Richters skrøbeligt stærke portræt også en kvinde, der bare vil nyde sin ungdom. Mads Wille brænder overbevisende morsomt og følsomt rammende igennem som Alcestes ven, ikke mindst i flot samspil med Laura Bro som Célimènes charmerende kusine.

Her er et hold skuespillere, som i den grad synes at bakke hinanden og historien op – og det fungerer fortrinligt nede på bænkerækkerne.

Seneste

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde...

Dukkeværkstedets magiske univers

Interview med dukkemager Amanda Axelsen Sigaard

Cikaros i Tid i rum – interview med Signe Løve Anderskov

Der mangler ikke kun scener, men også prøvelokaler til...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Vinderne af Årets Reumert 2024: Få det fulde overblik

For fjerde år i træk blev Årets Reumert-priser torsdag aften uddelt i ODEON i Odense. Uden hensyntagen til køn blev årets stærkeste scenekunstpræstationer hyldet. Det...

To scenekunstnere blandt de nominerede til Kulturministeriets ligestillingspris- og diversitetspris

Der er i alt 12 nominerede til årets Bodil Koch pris, som er Kulturministeriets ligestillings- og diversitetspris. Blandt årets nominerede er skuespiller Marie-Lydie Nokouda og...

Teater Fluks i nyt samarbejde om hjemstavnspoesi

Syv kommuner, syv unikke vandreforestillinger, et stort tværkommunalt samarbejde og samarbejde med lokale kunstnere, inddragelse af lokale unge og en meget stor mængde hjemstavnspoesi...