Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★★ Tarzan’ er musical i verdensklasse

Tarzan på Fredericia Teater sætter helt ny standard for, hvad musical kan i Danmark – det er mesterligt.

Tarzan er ren musical-magi. Fredericia Teater har for længst lagt sig i førertrøjen og vist deres suveræne overlegenhed i forhold til at modernisere det danske musical-landskab – og denne gang løfter de genren op til nye sanselige højder. For Tarzan er mesterlig.

Her er fortællingen om drengen, der vokser op hos aberne, en flok individer, som måske nok støtter på knoerne når de går, men ellers er mest beslægtede med menneskene når de med rørende omsorg, legesyge drillerier, dreadlocks og naturfarvede ”pludderbukser” kaster sig rundt i junglen og værner om deres families sikkerhed. Så når Tarzan møder sine biologiske artsfæller i skikkelse af Jane Porter – en moderne kvinde med fyrigt temperament og lystig adgang til sine drifter, hendes professor-far og de dyrisk drabelige vagter – bliver konfliktens fokus flyttet fra splittelsen mellem natur og civilisation, til en fortælling om at være fanget mellem to kulturer, hvor hverken ’naturfolket’ eller ’de pulsere storbyborgere’ er sande helte, men begge komplekse ’grupper’ som rummer lidt af det hele.

Tarzan
Tarzan på Fredericia Teater. Foto: Søren Malmose

Det er flot fortalt, og det moderne blik på den menneskelige konflikt løfter elegant fortællingen ind i nutiden med dens vedkommende historie.

Men Fredericia Teater har ikke kun blik for det vedkommende, de er også mester i underholdning og der er fart på fortællingen, som forløses suverænt med skarp forkant på musikkens percussive elementer, som driver rytmerne frem til holdet af suveræne skuespillere. For sangerne kan både spille skuespil og fylde musikken med store stemmer og stærke følelser, mens de med fængende akrobatik og forrygende parkour-sving slynger sig lystigt i de lange lianer. Det er fortryllende at se på, og understøttes suverænt oplevelsesmæssigt, når de tekniske effekter med surroundlyd og filmisk levende animations-projektioner på forskudte bagskærme får universet til at folde sig ud med billedstærkt jungle-magi og et nærmest uendeligt forsvindingspunkt i horisonten for ikke at forglemme den mageløst flotte rutchetur fra junglens fod til solnedgangens top – man bliver jo nærmest helt lykkelig som publikum, af at få de oplevelser.

Tarzan
Tarzan på Fredericia Teater. Foto: Søren Malmose

Og som om det ikke er nok, så har scenografien fået endnu et sansemættet pift i form af de orange-varme stoffer, der som menneskestore sommerfugle elegant svæver omkring.

Det er vildt at opleve, hvad de kan folde ud i Fredericia. Her er en musical, hvor alt spiller sammen og løfter forestilling op til en mesterlig publikumsoplevelse – hvad skal man sige: ”Det er fabelagtigt”!

Tarzan
Tarzan på Fredericia Teater. Foto: Søren Malmose

Seneste

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...