Populært lige nu

”Jeg vil koreografere død, ikke det at dø” – Andreas Constantinou om himherandit’s trilogi om sorg og død

Himherandit spiller den højenergiske forestilling Carcass under KSelekt på Det Kongelige Teater. Carcass er midterste del i en trilogi, der har døden som fælles...

Open call – Teater Får302

Deadline: 2. januar 2024
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★★ Tarzan’ er musical i verdensklasse

Tarzan på Fredericia Teater sætter helt ny standard for, hvad musical kan i Danmark – det er mesterligt.

Tarzan er ren musical-magi. Fredericia Teater har for længst lagt sig i førertrøjen og vist deres suveræne overlegenhed i forhold til at modernisere det danske musical-landskab – og denne gang løfter de genren op til nye sanselige højder. For Tarzan er mesterlig.

Her er fortællingen om drengen, der vokser op hos aberne, en flok individer, som måske nok støtter på knoerne når de går, men ellers er mest beslægtede med menneskene når de med rørende omsorg, legesyge drillerier, dreadlocks og naturfarvede ”pludderbukser” kaster sig rundt i junglen og værner om deres families sikkerhed. Så når Tarzan møder sine biologiske artsfæller i skikkelse af Jane Porter – en moderne kvinde med fyrigt temperament og lystig adgang til sine drifter, hendes professor-far og de dyrisk drabelige vagter – bliver konfliktens fokus flyttet fra splittelsen mellem natur og civilisation, til en fortælling om at være fanget mellem to kulturer, hvor hverken ’naturfolket’ eller ’de pulsere storbyborgere’ er sande helte, men begge komplekse ’grupper’ som rummer lidt af det hele.

Tarzan
Tarzan på Fredericia Teater. Foto: Søren Malmose

Det er flot fortalt, og det moderne blik på den menneskelige konflikt løfter elegant fortællingen ind i nutiden med dens vedkommende historie.

Men Fredericia Teater har ikke kun blik for det vedkommende, de er også mester i underholdning og der er fart på fortællingen, som forløses suverænt med skarp forkant på musikkens percussive elementer, som driver rytmerne frem til holdet af suveræne skuespillere. For sangerne kan både spille skuespil og fylde musikken med store stemmer og stærke følelser, mens de med fængende akrobatik og forrygende parkour-sving slynger sig lystigt i de lange lianer. Det er fortryllende at se på, og understøttes suverænt oplevelsesmæssigt, når de tekniske effekter med surroundlyd og filmisk levende animations-projektioner på forskudte bagskærme får universet til at folde sig ud med billedstærkt jungle-magi og et nærmest uendeligt forsvindingspunkt i horisonten for ikke at forglemme den mageløst flotte rutchetur fra junglens fod til solnedgangens top – man bliver jo nærmest helt lykkelig som publikum, af at få de oplevelser.

Tarzan
Tarzan på Fredericia Teater. Foto: Søren Malmose

Og som om det ikke er nok, så har scenografien fået endnu et sansemættet pift i form af de orange-varme stoffer, der som menneskestore sommerfugle elegant svæver omkring.

Det er vildt at opleve, hvad de kan folde ud i Fredericia. Her er en musical, hvor alt spiller sammen og løfter forestilling op til en mesterlig publikumsoplevelse – hvad skal man sige: ”Det er fabelagtigt”!

Tarzan
Tarzan på Fredericia Teater. Foto: Søren Malmose

Seneste

Dialektkomedierne reddede Rønne Theater, der nu fejrer 200 års jubilæum

Rønne Theater kan i dag fejre en helt unik...

Nathalie Mellbye: ”Vi skal eksperimentere endnu mere radikalt med, hvad scenekunst kan være” 

Efteråret byder på mange nye tiltag fra flere nytiltrådte...

Nyhedsbrev

Annoncespot_imgspot_img

Udforsk videre

Dialektkomedierne reddede Rønne Theater, der nu fejrer 200 års jubilæum

Rønne Theater kan i dag fejre en helt unik...

Nathalie Mellbye: ”Vi skal eksperimentere endnu mere radikalt med, hvad scenekunst kan være” 

Efteråret byder på mange nye tiltag fra flere nytiltrådte...

Moving Identities – lastbilchauffører og kørestole

Det tværeuropæiske residency-projekt Moving Identities blev skudt i gang...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer er chefredaktør af ISCENE.dk og tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Dialektkomedierne reddede Rønne Theater, der nu fejrer 200 års jubilæum

Rønne Theater kan i dag fejre en helt unik jubilæumsdag, som ingen andre fungerende teatre i Danmark kan matche. Teatrets 200-års jubilæum fejres med...

Nathalie Mellbye: ”Vi skal eksperimentere endnu mere radikalt med, hvad scenekunst kan være” 

Efteråret byder på mange nye tiltag fra flere nytiltrådte teaterchefer over hele landet. Under temaet Nye chefer – nye visioner tager ISCENE pulsen på, hvad der...