Mest læste lige nu

Teaterpokalen 2022: Her er de nominerede til Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt onsdag generalforsamling med valg af prismodtagere til instruktørprisen Teaterkatten, Initiativprisen og nomineringer til Teaterpokalen 2022 på baggrund af forestillinger inden...

Dansens økosystem er ved at bryde sammen

Kommunale sparerunder i Aarhus foreslår udflytning af Bora Bora til et alt for lille scenerum. Dansehallerne i København står fortsat uden fast scene en...

Jens Arentzen efterlader os sine stærke holdninger, finurlige udtalelser og gode råd

Jens Arentzen (1958-2022) var et af de mest begavede mennesker, jeg har kendt i mit liv. Han var sprudlende, kompromisløs, højlydt, eftertænksom, lyttende, engageret...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Viva las Vegas er festlig, folkelig og fuld af god musik

Der er lun humor, skæve påfund, en dramatisk udvikling og ikke mindst velklingende musik i Joy-Maria Frederiksens iscenesættelse af årets vinterkabaret Viva las Vegas på Randers Egnsteater.

Ganske enkelt morsomt

Viva las Vegas er komiker Jan Svarrers debut som dramatiker. Hans erfaringer som tekstforfatter og skuespiller fra revygenren kommer ham til gode her. Svarrer har skabt en fin, sammenhængende historie, der er gennemsyret af revyens humoristiske nerve, men som alligevel også inddrager både alvorlige scener og mere følsomme scener. 

Handlingen foregår på det lille pladeselskab Las Vegas Records i Kirsten Brinks brune, 70’er-inspirerede scenografi. Kim Leprévost er indehaveren HP, der med sin stor-i-slaget-attitude forsøger at holde fiaskoen fra døren. 

På kontoret arbejder endvidere Lone Rødbroes Tina, der ikke er den skarpeste kniv i skuffen, når det kommer til regnskaber og økonomi, teknikeren Henning, der i Daniel Bevensees skikkelse er indbegrebet af en genert nørd, som bare drømmer om at gøre Tina lykkelig, og musikeren Bjarne (Thomas Pakula), som fra det ene hjørne leverer velklingende musik forestillingen igennem.

Annonce
Viva Las Vegas
Viva Las Vegas på Randers Egnsteater. Foto: Søren Pagter

Grundfortællingen er enkel. Pladeselskabet er ikke fulgt med tiden og er nu ved at gå konkurs. HP har svært ved at fortælle det til sine ansatte, hvilket fører en uventet dramatisk udvikling med sig, før det hele til sidst på mirakuløs vis ender lykkeligt. 

Selvom handlingen virker forudsigelig i begyndelsen, har Svarrer sneget lidt plottvists ind hist og her, som ikke bare overrasker, men som er velfungerende og ganske enkelt virkelig morsomt fundet på.

Kronjyllands Elvis-by

Randers er blandt meget andet kendt for Memphis Mansion, der ligger ud til hovedvejen i den sydlige del af byen. Og man skal nok også være mere end almindelig fan for at få ideen til at opføre en kopi af Elvis’ Graceland i den kronjyske hovedstad. Ikke desto mindre har Memphis Mansion været et vartegn for byen siden 2011, og nu har den inspireret byens Egnsteater til at skabe en forestilling med Elvis-musik.

Viva Las Vegas
Viva Las Vegas på Randers Egnsteater. Foto: Søren Pagter

Selvom Elvis’ musik er taknemmelig at tage fat på, er det alligevel lidt af en opgave, der skal løftes rent sangmæssigt. Men præstationerne fra de tre medvirkende i Viva las Vegas på Randers Egnsteater klarer ganske enkelt opgaven upåklageligt. Især Kim Leprévosts HP – en ægte bonderøv af en Elvis-fan – leverer med en dyb, let hæs stemme flere af sangene, så det næsten føles som om Kongen fra sine ældre dage selv var på scenen. Blot med mindre overbevisende hoftesving.

Mere musik, mindre snak

»A little less conversation, a little more action please,« synger HP i et røgfuldt, mareridtsagtigt drømmescenarie, der udgør åbningsnummeret for forestillingens andet akt. Selvom der måske er enkelte sekvenser i første halvdel, hvor man kunne have ønsket lidt mindre snak og lidt mere musik, er instruktør Joy-Maria Frederiksens iscenesættelse overordnet velafbalanceret.

Der er flere virkeligt velfungerende scener. For eksempel helt i starten, hvor Bevensees Henning danser med Tinas frakke, der hænger på kontorets stumtjener. Udover det morsomme i hele situationen, bliver hans hemmelige forelskelse derved også tydeliggjort for publikum.

Viva Las Vegas
Viva Las Vegas på Randers Egnsteater. Foto: Søren Pagter

Også rent musikalsk har man tænkt ud af boksen. Viva las Vegas byder blandt andet på et overraskende mix af to Elvis-numre. Mens Bevensees Henning forgæves forsøger at erklære kontordamen Tina sin kærlighed med én af musikhistoriens største kærlighedsballader, ”Can’t help falling in love with you”, er Tina overbevist om, at Henning har fået en ny kæreste, hvilket udmønter sig i hendes insisterende version af ”Burning love”. 

Først skifter scenen frem og tilbage mellem de to sange, men til sidst synges de samtidig, hvilket klinger forbløffende godt trods de to numres væsensforskellighed. Kontrasten mellem Bevensees forsagte Henning og Lone Rødbroes ligefremme Tina er skøn både i skuespil og sangpræstationer.

Viva las Vegas er skabt til både at spille på Randers Egnsteater, samt at turnere rundt til diverse forsamlingshuse. Derfor har forestillingen en række fysiske begrænsninger, som tilsyneladende ikke har været noget problem for scenografen at løse. Viva las Vegas er en festlig, folkelig og musikalsk velklingende oplevelse, som er det oplagte valg til en aften i gode venners selskab.

Læs mere her

Seneste

Move Your Mind – velbesøgt festival understreger Bora Boras centrale placering på den danske dansescene

Den seneste måneds tid, nærmere bestemt fra 1. –...

Branchen kan opleves som lukket land – Lokal international i det frie felt

Ønsker Det frie felt internationale impulser og samarbejder? Sådan...

Karin Betz og Palle Granhøj modtager hædersydelse af Statens Kunstfond

Statens Kunstfonds hædersydelse går i år til 15 kunstnere,...

Nyhedsbrev

spot_img

Udforsk videre

Move Your Mind – velbesøgt festival understreger Bora Boras centrale placering på den danske dansescene

Den seneste måneds tid, nærmere bestemt fra 1. –...

Branchen kan opleves som lukket land – Lokal international i det frie felt

Ønsker Det frie felt internationale impulser og samarbejder? Sådan...

Karin Betz og Palle Granhøj modtager hædersydelse af Statens Kunstfond

Statens Kunstfonds hædersydelse går i år til 15 kunstnere,...

Fix & Foxy søger produktionsleder

Ansøgningsfrist: 12. december kl. 12 

★★★☆☆☆ Aurelias Vals – gåpåmod hos morgendagens stjerner

Copenhagen International Arts Collective er et produktionsfællesskab for internationale...
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og anmelder på ISCENE. Har Kulturmor.dk. Teaterkritiker for Jyllands-Posten, tidligere for Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
spot_imgspot_img

Move Your Mind – velbesøgt festival understreger Bora Boras centrale placering på den danske dansescene

Den seneste måneds tid, nærmere bestemt fra 1. – 25. november, har festivalen Move Your Mind trukket tilskuere fra nær og fjern til Bora Bora i...

Branchen kan opleves som lukket land – Lokal international i det frie felt

Ønsker Det frie felt internationale impulser og samarbejder? Sådan spurgte Udviklingsplatformen for Scenekunst og TOASTER på et dialogmøde i september som optakt til det internationale symposium Toaster -...

Karin Betz og Palle Granhøj modtager hædersydelse af Statens Kunstfond

Statens Kunstfonds hædersydelse går i år til 15 kunstnere, der hver især har ydet en stor og betydningsfuld kunstnerisk indsats på tværs af forskellige...