Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Solidaritet: Horsens Teaterfestival inviterer Aprilfestivalens forestillinger med i årets program

Horsens Teaterfestival tilbyder i år de mange børn- og ungeforestillinger, som ikke fik mulighed for at spille på Aprilfestivalen, en plads i programmet. 

Det er et prisværdigt initiativ, der betyder at såvel formidlere som publikum får en mulighed for at se med på årets produktioner. Men også at Horsens Teaterfestival vokser sig op til fire gange større end den normalt ville være, og hvad betyder det for en festival? ISCENE fik en snak med festivalleder Maria Suh om initiativet, solidaritet i branchen og årets festival. 

Hvad betyder det for hele festivalen, at der kommer så mange nye forestillinger med? 

Normalt er festivalen lagt an på, at vi inviterer 30-35 forestillinger. I år havde vi allerede inviteret de 12 af forestillingerne, så vi var godt i gang med at fylde programmet. Nu har vi fået tilmeldinger fra 67 teatre med 85 forestillinger og der er stadig over en uge til deadline for tilmeldinger, så vi bliver mange.

Lige nu har jeg slet ikke overblik over de mange konsekvenser af den beslutning, jeg har truffet, men det føles som det rigtige at gøre, og jeg er sikker på, at vi sammen kan løse alle de udfordringer, der kommer. Vi er i gang med at støvsuge byen for ledige lokaler, og også lokalt har vi mærket en kæmpe goodwill fra skoler, kulturinstitutioner og erhvervsliv. Alle vil gerne støtte op for at skabe gode oplevelser, når vi er tilbage igen til en ny hverdag. Derudover vil der være en bred appel til de deltagende teatre om at hjælpe til så meget, som de overhovedet kan. 

Hvordan kan det økonomisk lade sig gøre – har I fået tilført ekstra midler? 

Nej vi har ikke fået ekstra midler, men alle de tolv teatre, vi havde inviteret, har sagt ja til at ophæve vores aftaler og i stedet gået med på at dele den pulje penge, jeg har til at købe forestillinger, ligeligt mellem alle de teatre der tilmelder sig. Det synes jeg er god stil og meget rørende i en tid, hvor hver en krone tæller i et teaters regnskab. Her er alle solidariske! Og det er helt vildt, hvor god en opbakning vi har fået fra branchen til vores initiativ. 

Derudover har Teatercentrum tilbudt at hjælpe med både arbejdskraft og systemer, hvilket betyder, at vi får en masse kapacitet og erfaring ind over fra Aprilfestival.

Hvad er de største udfordringer ved at sammenlægge de to festivaler og hvad gør I for at løse dem? 

Vi sammenlægger ikke de to festivaler. Jeg har sammen med dramaturgiatet og Horsens Kommune besluttet, at vi i år ekstraordinært åbner Horsens Teaterfestival op for alle refusionsberettigede forestillinger. Vi håber, vi kan komme til Aprilfestival i Holbæk en anden gang, for der var virkelig lagt op til en spændende festival med mange nye initiativer.

Hvad er kriterierne for at komme med? 

Vi vil som udgangspunkt gøre alt, hvad vi kan for, at hvert teater får minimum en forestilling med på festivalen. Og så må vi se, hvor mange der er plads til ud over det. Alle udendørsforestillinger, som ikke har brug for et reservelokale er automatisk med i programmet. Det bliver i sidste ende mig, der kommer til at træffe valget, hvis der er forestillinger vi ikke kan få med, men vi vil gøre alt, hvad vi kan for at få plads til alle. Men vi kan ikke trylle flere lokaler frem, end der er.

Læs mere om Horsens Teaterfestival her

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...