Del

Mens scenerne rundt om i landet stadig er lukkede, begynder teatrene langsomt at åbne op for deres nye sæsonprogrammer. På Aarhus Teater blændes op for dans i nye formater, nyskabende klassikerfortolkninger og et styrket fokus på unge og fællesskab. Men hvad ligger til grund for netop dette program, og hvordan navigerer man i efterdønninger af et Corona-lukket samfund. Teaterdirektør Trine Holm Thomsen, fortæller her om visioner og tanker for den ny sæson. 

I Corona-krisens kølvand

”Jeg er da stadig spændt på, om vi får premiere på teaterkoncerten C.V. Jørgensen (et samarbejde med Aveny-T) som skal spille på Store Scene d. 14. august. ”Det vil i hvert fald være med et stærkt reduceret antal publikummer indtil 1. september og muligvis også efter, da der er 700 pladser på store scene”, lyder det fra teaterdirektør Trine Holm Thomsen, da hun over telefonen fortæller om den kommende teatersæson på Aarhus Teater. Et år som byder på et bredtfavnende program af eksperimenterende klassikere, moderne dans i nye formater, fællesskabsfølelse og store forestillinger for børn og unge. Men også en sæson i skyggen af Corona-krisen med dens uafklarede forhold om fællesskaber og frygt for smitte.  

C.V Jørgensen teaterkoncert på Aarhus Teater. Foto: Artwork creative zoo

”Jeg har så mange scenarier i mit hoved. Kan prøverne fx komme i gang? Fungerer forestillingen uden nærhed på scenen? Kan de enkle forestilling operere på disse præmisser? Oplevelsen bliver jo helt anderledes når publikum sidder med kæmpestor afstand og skuespillerne skal spille til en sal, som ikke er fyldt. Vi må få det bedste ud af det og tænke så kreativt som muligt. Vi har brug for den åndelighed, som teatret kan give og vi mangler nu, så vi kæmper virkelig for at få teatret i gang igen. Det, vi venter på nu, er en udmelding fra regeringen, som ikke kun angiver, hvor mange publikum, der må samles i salen, men også inkluderer nogle retningslinjer for, hvad skuespillerne må gøre på scenen. Må de fx røre ved hinanden? Kysse hinanden? Hvilket jo er ret afgørende at få på plads, før prøverne skal i gang sidst på sommeren”.

Og retningslinjerne haster for de første prøver er allerede i gang. Teaterkoncerten C.V. Jørgensen skal efter planen være færdig til Københavnerpremiere d. 26. maj, mens Aarhus Teater første egenproduktion, Holbergs forvekslingskomedie Den vægelsindede, skal stå på scenen d. 4. september. 

Den vægelsindede på Aarhus Teater. Foto: Anna marín Schram

Klassiske med kant 

Det er den franske koreograf og instruktør Laurent Chétouane der åbner Scala scenen med Holbergs forvekslingskomedie Den vægelsindede. Chétouane har tidligere vakt debat med sin konceptuelle fortolkning af Holbergs Den Stundesløse på National Theatret i Oslo, hvor Chétouane, modsat den traditionelle up-tempo fortolkning af den rastløse hovedperson, lod ham fremtræde nærmest apatisk og spille ”mod rollen og mod stykket”(Aftenposten, 15. jan. 2016)

”Klassikerne skal fremhæves så de siger os noget i dag. Laurent Chétouane er koreograf i udgangspunkt og siden blevet teaterinstruktør. Han har et meget fysisk scenesprog og går til klassikerne med en ret markant stil, og kan vise os deres potentiale på en anden måde.” lyder det fra Trine Holm Thomsen, som i år også kan præsentere instruktør Katrine Wiedemann, som for første gang gæster Aarhus Teater, når hun til februar skal tage livtag med Shakespeares kong Lear.   

Dansekoncert 

Et andet nyt tiltag, som får særligt fokus i den nye sæson er den moderne dans, der udforskes i det nye format dansekoncert. 

”Vi har længe haft et stærkt fokus på fællesskaber og sang. Vi har tidligere fortolket den danske sangskat i musikforestillingen Lyden af de skuldre vi står på og udforsker nu området yderlige ved med et integrere dansen med musikken og teatret i dansekoncerten Vita Danica. Forestillingen udvikles i vores nye samarbejder med dansekompagniet Black Box Dance Company og sangerinden Pernille Rosendahl som længe har ønsket at fusionere den danske sangskat med teater og dans. Det bliver derfor teaterinstruktør Sargun Oshana, koreograf Marie Brolin-Tani og sanger Pernille Rosendahl, der sammen med lysdesigner og scenograf Sara Fredelund skal udvikle formatet. Jeg ved ikke endnu, hvordan det helt konkret bliver, men der vil være dansere, band, scenografi og lys til at binde forestillingen sammen.”   

Vita danica. Foto: Christian Bang (co-produktion Aarhus Teater/Black Box Company

Jeg skal ikke lægge en politisk profil

Vi snakker videre om de mange nye tiltag og teatrets rolle i forhold til at sparke scenekunsten ind i den politiske samfundsdebat.

”Jeg skal ikke i mit job lægge en politisk linje ned over forestillingerne eller teatrets profil. Jeg inviterer nogle kunstnere ind, som får lov at køre linen ud. I år dramatiserer Christian Lollike fx sin fortolkning af Leonora Christina, hvor han spørger ind til sandhedens væsen. Dramatiker Christina Hagen, stiller med urpremiere You’ve come a long way, Baby spørgsmål ved feminismen og det kapitalistiske samfund. Mens 3D-lyd fortolker José Saramagos roman En fortælling om blindhed, der handler om, hvordan mennesker reagerer, når de lever under en akut frygt for en epidemi, hvilket jo desværre er yderst relevant i dag. Vi går ind i de politiske emner på hver enkelt forestillings præmis, og det er fuldstændig afgørende, at der er en kobling til det moderne samfund. Jeg er ikke interesseret i at lave forestillinger, som ikke har en absolut relevans.”  

Youv’e come a long way baby. Foto: Anna Marín Schram

Før vi slutter når vi også lige omkring de mange nye tiltag på børne-unge området. Sidste sæson så næste 40.000 børn/unge med på Aarhus Teater og udgjorde dermed knap 40 procent af teatrets samlede publikum i sæsonen 2018/19.  

”Det er vigtigt for os at have forestillinger for alle ikke mindst børn, så vi præsenterer forestillinger fra 0 og op. Vi præsenterer også to familieforestillinger på store scene næste år. Jeg vil gerne have, at børn og unge får mulighed for at se det helt store teatermaskineri i aktion, og det kan de en forestilling som Charlie og Chokoladefabrikken (laves i samarbejde med Østerbro Teater). Jeg har drømt om at lave den forestilling lige siden jeg tiltrådte på teatret, den har hidtil været umulig at få rettigheder til – men nu lykkedes det.”   

Tilbage er der kun at håbe at Covid19 snart bliver lagt i graven, så det kan lykkes for det danske scenekunst- og kulturlandskab at åbne op og bringe liv til de mange kunstneriske værker, som ligger klar til et live-møde i fællesskab med publikum.