Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Anja Vang Kragh: Kostumer som penselstrøg

Kostumier Anja Vang Kragh bruger sine kostumer som penselstrøg i elegante scenebilleder i operaforestillinger, der kalder på grandiose udtryk.

Hvad ser vi på billedet, og hvad giver kostumerne til fortællingen?

Vi ser den militære leder, Marsk Stig (Johan Reuter), der kalder ”De sammensvorne” til revolution mod kongen i forestillingen Drot og Marsk (Det Kongelige Teater, 2019). ”De sammensvorne” er i jakker med printede vinterbilleder med motiver fra bl.a. Otto Baches maleri Mordet i Finderup Lade.

Motiverne af vinter, skov og gamle sten sætter stemningen. Operaen starter i foråret, men ender i vinteren med kongens død. Scenografien arbejdede med to udtryk. I kongeslottet er alt smukt, mens der udenfor er rå, grå overflader á la en bunker.

Hvad betyder din stil for forestillingens samlede udtryk og tone?

Stilen er atypisk i forhold til det, jeg plejer at lave. Det er ofte mere vildt og overdimensioneret. Jeg ville sammen med instruktør og scenograf skabe store, elegante scenebilleder, hvor jeg nærmest laver malerier med de store grupper, så kostumerne bliver som penselstrøg. Brede strøg med smukke farveskalaer.

Hvad overraskede dig, da sangerne begyndte at arbejde med kostumerne?

Jeg har lavet mange operaforestillinger, så jeg har stor erfaring med at lave korkostumerne, der helst skal være meget praktiske – som telte. Det skal være nemt for sangerne at arbejde med. Det er lidt sværere at skabe kostumer til hovedrollerne, der ofte står stille og synger i lang tid. Det kan gå virkelig galt, hvis solosangerne ikke føler sig tilpas i deres kostumer. I denne forestilling giver kostumerne dem kraft, power, og sangerne er glade for dem.

Hvilke udfordringer havde du med at lave kostumerne?

Der er jo altid den negative udfordring, at man skal spare. Vi vil jo så gerne lave det helt store udtræk i operaen, men der er så få midler til at skabe grandiose billeder. Her i Danmark koster skræddertimer mest, så jeg løser det ved at lave simple former, der er hurtige at sy, så jeg kan bruge det smukkeste, dyreste stof.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...