Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Anja Vang Kragh: Kostumer som penselstrøg

Kostumier Anja Vang Kragh bruger sine kostumer som penselstrøg i elegante scenebilleder i operaforestillinger, der kalder på grandiose udtryk.

Hvad ser vi på billedet, og hvad giver kostumerne til fortællingen?

Vi ser den militære leder, Marsk Stig (Johan Reuter), der kalder ”De sammensvorne” til revolution mod kongen i forestillingen Drot og Marsk (Det Kongelige Teater, 2019). ”De sammensvorne” er i jakker med printede vinterbilleder med motiver fra bl.a. Otto Baches maleri Mordet i Finderup Lade.

Motiverne af vinter, skov og gamle sten sætter stemningen. Operaen starter i foråret, men ender i vinteren med kongens død. Scenografien arbejdede med to udtryk. I kongeslottet er alt smukt, mens der udenfor er rå, grå overflader á la en bunker.

Hvad betyder din stil for forestillingens samlede udtryk og tone?

Stilen er atypisk i forhold til det, jeg plejer at lave. Det er ofte mere vildt og overdimensioneret. Jeg ville sammen med instruktør og scenograf skabe store, elegante scenebilleder, hvor jeg nærmest laver malerier med de store grupper, så kostumerne bliver som penselstrøg. Brede strøg med smukke farveskalaer.

Hvad overraskede dig, da sangerne begyndte at arbejde med kostumerne?

Jeg har lavet mange operaforestillinger, så jeg har stor erfaring med at lave korkostumerne, der helst skal være meget praktiske – som telte. Det skal være nemt for sangerne at arbejde med. Det er lidt sværere at skabe kostumer til hovedrollerne, der ofte står stille og synger i lang tid. Det kan gå virkelig galt, hvis solosangerne ikke føler sig tilpas i deres kostumer. I denne forestilling giver kostumerne dem kraft, power, og sangerne er glade for dem.

Hvilke udfordringer havde du med at lave kostumerne?

Der er jo altid den negative udfordring, at man skal spare. Vi vil jo så gerne lave det helt store udtræk i operaen, men der er så få midler til at skabe grandiose billeder. Her i Danmark koster skræddertimer mest, så jeg løser det ved at lave simple former, der er hurtige at sy, så jeg kan bruge det smukkeste, dyreste stof.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...