Del

Designer Nicholas Nybro brugte Gaffa-tape og VHS-bånd til et af de fire universer i forestillingen Sne, blomster, fjer og fisk.

Hvad ser vi på billedet, og hvad giver kostumerne til fortællingen?

Billedet er fra forestillingen Sne, blomster, fjer og fisk (Teater FÅR302, 2016), hvor skuespillerne Pauli Ryberg og Birgitte Prins er midt i et dramatisk punk-inferno. Dragten dækker hele kroppen på nær fødderne, kroppen er opslugt af kostumet. Materialet er i konstant bevægelse, selv den mindste bevægelse eller vind får flæserne til at bevæge sig.

Kostumet er en abstraktion over forestillingens undertitel Fri os for det, som vi selv har skabt.

Hvad betyder din stil for forestillingens samlede udtryk og tone?

Til denne forestilling havde jeg utrolig meget frihed. Jeg fik nogle ord og tanker om selve forestillingen af instruktør Anders Carlsson. Derfra havde jeg carte blanche til at lave fire sæt kostumer i fire universer uden nogen begrænsninger. Kostumerne blev meget dominerende for selve forestillingen og skabte et krydsfelt mellem en modeopvisning, en performance og en teaterforestilling.

Nicholas Nybros frynsepunkkostumer i Sne blomster fjer og fisk. Foto: Thomas Cato

Hvad overraskede dig, da skuespillerne begyndte at arbejde med kostumerne?

Jeg vidste, at kostumerne ville blive krævende for skuespillerne at arbejde i, så derfor fik de dem fra prøvestart. Det er meget atypisk, normalt får skuespiller dem først ca. en uge før premieren. For mig var det vigtigt, at kostumerne ikke skulle slå skuespillerne ihjel. Derfor fik de dem fra begyndelsen, så de kunne arbejde og skabe deres eget liv i dem. Jeg havde nogle ideer og ønsker til kostumerne, men som udgangspunkt var jeg ikke helt klar over, hvordan de ville virke og ikke mindst holdbarheden af dem. Jeg bliver meget sjældent bange og tænker altid, at det nok skal gå, så jeg var faktisk bare spændt på, hvad skuespillerne ville finde på med dem.

Hvilke udfordringer havde du med at lave kostumerne?

Da jeg fik ideen til at lave disse frynse-punk-monstre, lavede jeg forskellige materialeprøver, og jeg kastede min kærlighed på den film, der er inde i VHS-bånd. Den første udfordring var faktisk at finde VHS-bånd. Vi endte med at købe nogle på nettet, og vi har blandt andet brugt nogle af Charlotte Bircows fitness-videoer. Vi lavede lange bånd af Gaffa-tape, hvorpå vi fæstede filmen fra VHS-båndet, derefter blev de syet på en heldragt, vi havde lavet.

Processen var meget langsommelig, og der blev lavet mange lag for at man ikke skulle kunne se ind til syningerne. Da skuespillerne begyndte at bruge kostumerne, ændrede materialet sig og blev krøllet. I starten tænkte vi, at det måtte vi gøre noget ved, men faktisk blev kostumerne bare endnu mere levende af at se brugte ud. For mig er teksturer og materialer noget af det allervigtigste i det, jeg laver. Jeg synes, de her kostumer er dejlige, fordi de netop har så meget tekstur, og lyden af kostumet gjorde det bare endnu mere interessant.

NICHOLAS NYBRO, f. 1981
Dansk designer, der især arbejder med konceptuel beklædning og kostumer. Han har sin egen designlinje og er bl.a. kendt for den store, røde kjole, han skabte til Ghita Nørby i 2016.