Populært lige nu

Annonce

Kunst uden krænkelser – Tavshedskulturen skal brydes

En ny rapport fra Aarhus Universitet, der afdækker det massive omfang af seksuel chikane og krænkelser i film- og teatermiljøet, peger på, at opgøret med tavshed og lukkede øjne er afgørende, hvis kulturen skal ændres. 

Annonce

Fire centrale organisationer i film-, tv- og teaterbranchen er nu klar med de første af en række fælles indsatser mod dårligt psykisk arbejdsmiljø og grænseoverskridende adfærd i branchen. Initiativet har fået titlen: Kunst uden krænkelser

”For tre år siden fik vi et seriøst wake-up call i film-, tv- og teaterbranchen. Vi blev hurtigt enige på tværs af branchen om, at problemerne skulle løses. Til gengæld manglede vi viden om problemernes karakter og omfang – og om hvilke indsatser, vi skulle sætte i værk for at skabe en reel forandring”, siger Benjamin Boe Rasmussen, formand i Dansk Skuespillerforbund. Derfor besluttede Dansk Skuespillerforbund, Producentforeningen, Danske Filminstruktører og Dansk Teater at få problemerne kortlagt gennem en uafhængig undersøgelse fra Aarhus Universitet. Undersøgelsen ligger nu klar og behandler en række problematikker: chikane, diskrimination, fysisk og psykisk vold, uønskede seksuelle oplevelser og magtmisbrug. 

Rapportens konklusioner

Rapporten fortæller bl.a., at hver anden kvinde og hver fjerde mand har været udsat for uønsket seksuel opmærksomhed. Det er høje tal, og det er bekymrende, mener teaterdirektør for Nørrebro Teater og medlem af bestyrelsen i Dansk Teater, Mette Wolf. Hun er dog især overrasket over, ”hvor meget, der er foregået synligt for andre. Et er, at man ikke selv kan sige fra, men når andre heller ikke gør det. Her har vi som ledere et ansvar for at bryde kulturen”. 

Mete Wolf Nørrebro Teater
Mette Wolf, direktør for Nørrebro Teater. Foto: Lis Kasper Bang

Mette Wolf er lettet over, at rapporten klart peger på, at tavshedskulturen er problemet, og hun mener, at der nu kan gøres meget, fordi forbundene er sammen om det. Tiltagene tilbage i 2017/18 var ifølge Wolf meget lokale på de enkelte institutioner. Hun indleder fx selv alle læseprøver med at italesætte, at teatret ikke tolererer et miljø, hvor det ikke er rart at arbejde., hvilket også er et af Dansk Teaters råd for forebyggelse og håndtering af grænseoverskridende adfærd

Annonce

Samarbejde på tværs af faggrupper

Mette Wolf mener ikke, der er den store forskel mellem grænseoverskridelser i film- og teatersektoren sammenlignet med nogle af de andre sektorer, der har været i søgelyset. Dog er feltet karakteriseret ved at arbejde med at bryde grænser kreativt, hvilket nogen kan misforstå i retningen af, at alle grænser kan brydes. ”De fleste kan godt kende forskel”, slår Wolf fast, ”målet er selvfølgelig at bryde kreative grænser, men at opføre sig ordentligt samtidig.” Det mål skal blandt andet nås ved at gøre det legalt at tale om overskridelserne, hvor det i dag kan være svært for især freelancere at vide, hvor man skal gå hen og have tillid til, at man bliver hørt. Også her ”ser man samme bekymrende billede som i alle andre brancher”, mener Wolf. 

Rapporten viser, at grænseoverskridelser fortsat fylder meget, også trods de tiltag, brancherne iværksatte i 2017/19. ”Det gode er, at vi nu har rapporten”, siger Mette Wolf, og opsummerer, at den positive forskel er, at forbundene denne gang arbejder sammen på tværs af faggrupper om at bryde tavshedskulturen. 

Læs hele undersøgelsen her.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en umage kærlighedshistorie, om længslen efter at kunne leve autentisk sammen med den, man elsker, samtidig...