Populært lige nu

Udviklingsplatformen for Scenekunst kortlægger det frie felt – gisninger og myter skal erstattes af viden og indsigt

Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) er netop nu i gang med at udvikle en omfattende kortlægning af det frie scenekunstfelt. UP’s udviklingsproducent Ann-Jette Caron samler...

Nyt samarbejde mellem Teatercentrum og ISCENE samler formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater

1. marts 2025 indgår Teatercentrum og ISCENE et nyt samarbejde om det professionelle anmelderi af børne- og ungdomsteater, som herefter vil være at finde...

Evnen til at samle folk og gøre dem gladere – nekrolog for Jytte Abildstrøm

Skuespiller og teaterleder Jytte Abildstrøm er død 90 år gammel torsdag 2. januar 2025. Teaterkritiker og museumsinspektør på STORM, Rikke Rottensten mindes her det...
Annonce

★★★★★☆ Belonging – fortryllende dukketeater om immigration

Med smukke pop-op-kulisser og dukker skabt i papir fortæller Rebekah Caputo fra Teater Animisme i Belonging en ordløs, men tydelig fortælling om at føle sig fortabt midt i en fremmed verden.

Annonce

“Mit navn er Rebekah, og jeg er immigrant,” fortæller instruktør og performer Rebekah Caputo, før den ordløse fortælling i Belonging begynder. Fortællingen, der netop er baseret på Rebekah Caputos egne oplevelser, kredser om følelsen af at være alene og fortabt midt i en fremmed, ukendt verden.

Livagtige papirdukker

Bag et bord midt i det mørke scenerum står Rebekah Caputo. Fra usynlige rum under bordet fremdrager hun den ene finulige figur efter den anden. Alle er hvide og skabt af papir.

Lyden af en gammel propelflyvemaskine toner frem i Rob Mackays lyddesign, og Caputos hånd fører en stor papirflyver gennem luften, før den lander sikkert på bordet. Dernæst er det et brusende hav og en papirbåd, og til sidst dukker en udefinerbar skikkelse op i hendes hånd. Mest af alt ligner den et stort stykke krøllet papir, der er klemt let sammen foroven.

belonging teater animisme refleksion
Belonging, Teater Animisme. Foto: Barbara Katzin

Alligevel er det tydeligvis et menneske med ansigt, krop og arme. Måden Rebekah Caputo bevæger papiret på i samspil med de lyde, hun siger, bringer den ellers todimensionelle papirdukke til live, og giver udtryk af, at der både er krop og sjæl gemt i det hvide papir. Denne dukke er hovedpersonen i Belonging.

Annonce

Forståelige ord er overflødige

Belonging er en ordløs dukkeforestilling. Ordløs, men ikke tavs. Caputo taler på vegne af alle dukkerne, men ikke på et sprog, vi forstår. Det lyder til tider lidt italiensk og andre gange slavisk. Alligevel formår hun gennem betoning og gestik – både med sin egen krop og dukkernes – at fortælle historien, så vi alle forstår den.

Den krøllede papirdukke ankommer til et fremmed land, hvor den får tilladelse til at blive. Dukken ligner på ingen måde det folk, der bebor den farveløse verden. De ligner alle hvide kegler med et knæk øverst, der danner deres hoveder – ikke ulig den form, vi kender fra hemulen i Tove Janssons Mumi-univers. Bordet viser sig at gemme på en hel verden. Dele af bordpladen kan foldes ud, og afslører derved en hel pop-up-by, som en enorm børnebog uden farver.

belonging teater animisme refleksion
Belonging, Teater Animisme. Foto: Barbara Katzin

Rebekah Caputo har den krøllede dukke i forskellige størrelser. En lille bitte udgave på stilk, der kan vandre rundt i byen og se helt utrolig fortabt ud. En mellemstor udgave, der – med sine egne farverige ejendele fra en orange kuffert – ihærdigt forsøger at gøre et trist værelse hjemligt. Og en stor udgave, der næsten er på størrelse med et 2-årigt barn, og hvorpå hun med en lille håndholdt projektor kan projicere billeder af mennesker og det, der tydeligvis engang var dukkens hjem. Som en visualisering af de minder, der gemmer sig indeni.

At føle sig alene i det ukendte

Når Rebekah Caputo bevæger den mindste dukke omkring i den farveløse by er der ingen, der kan være et sekund i tvivl om den gennemtrængende følelse af ensomhed, den udstråler. Belonging belyser på betagende enkel vis oplevelsen af at være alene i et fremmed land, hvor alt virker anderledes og ukendt. Det er en overbevisende understregning af, at ord så afgjort kan være overflødige, hvis blot fortællingen er stærk nok.

Belonging er henvendt til alle fra 10 år og op. Der var ingen børn til stede under premieren på Teater Refleksion torsdag aften, men det er sikkert, at alle – uanset alder og ståsted – vil kunne forstå og sætte sig ind i de følelser, Caputo så overbevisende fremviser gennem dukkerne.

I forlængelse af dukkeforestillingen Belonging kan på DOKK1 i Aarhus frem til 6. juni opleves en udstilling med dukker skabt af immigranter. Læs mere her.

Seneste

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Det Frie Felts Festival 2025

I de to kommende uger løber Det Frie Felts...

Louise Schouw Teater fejrer 25-års jubilæum som et af Danmarks førende turnerende teatre

Den 30. januar 2025 markerer en helt særlig dag...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.
Annonce

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på Det Frie Felts Festival 2025

I de to kommende uger løber Det Frie Felts Festival 2025 af stablen i København 14.-18. januar og i Aarhus 22.-25. januar. Festivalprogrammet byder...

Louise Schouw Teater fejrer 25-års jubilæum som et af Danmarks førende turnerende teatre

Den 30. januar 2025 markerer en helt særlig dag i det danske teaterlandskab, når det prisvindende Louise Schouw Teater fejrer 25-års jubilæum. Siden år...

Nyt samarbejde mellem Teatercentrum og ISCENE samler formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater

1. marts 2025 indgår Teatercentrum og ISCENE et nyt samarbejde om det professionelle anmelderi af børne- og ungdomsteater, som herefter vil være at finde...