Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...

Ny festival sætter fokus på følelsen af ubehag

Publikum får udfordret deres komfortzone, når Toaster og Live Art Danmark præsenterer kuraterede værker på performancefestivalen Managing Discomfort. Temaet for festivalen er ubehag. Den...
Annoncespot_imgspot_img

Sex, skrald og sproglig instrumentalisering – PASSAGE Festival 2021

”Det skal ikke alt sammen være larmende og drøne derudaf”, siger festivalleder Jens Frimann om forestillingerne på PASSAGE Festival 2021. Alligevel er der blevet plads til både undertrykt begær og mediekritik i gadefestivalens program. ISCENE sætter fokus på tre af festivalens performances.

Om kort tid fyldes Helsingørs gader, stræder og bygninger med scenekunst i alle afskygninger. Det er blevet tid til Danmarks absolutte højdepunkt inden for gadeteater: PASSAGE Festival. Fra d. 26-31 juli foldes festivalen ud med 30 forestillinger, der inkluderer et omfattende cirkusprogram, performances for børn, litteratur og naturligvis et stærkt, internationalt islæt. Da ISCENE talte med festivalleder Jens Frimann et par uger før festivalen, lagde han vægt på ordet og sproget som et gennemgående tema på årets PASSAGE Festival 2021.

”Vi er en gadeteaterfestival men betragter samtidig os selv som teaterfestival. Derfor synes vi, det er vigtigt at åbne nogle rum, hvor man kan sætte sig og reflektere og høre noget skrøbeligt og subtilt. Det skal ikke alt sammen være larmende og drøne derudaf”, siger Jens Frimann. Derfor  har PASSAGE Festival indgået et samarbejde med den slovenske festival Days of Poetry and Wine, hvor sprogets og teatrets fælles rødder undersøges under titlen Poesi i Baggårde.

Passage Festival 2021
Romeo Castellucci. Foto Yuriy Chickov.

Sproget som magtredskab

Festivalens åbningsinstallation The Third Reich af den italienske kunstner Romeo Castellucci slår temaet an. Den erfarne instruktør, manuskriptforfatter og designer besøger PASSAGE Festival for fjerde gang. Han har i flere af sine værker beskæftiget sig med sprog og retorik. Hans nyeste videoinstallation er inspireret af den tyske forfatter Victor Klemperers bog The Language of the Third Reich. Bogen undersøger nazisternes systematiske instrumentalisering af det tyske hverdagssprog. 

”Castellucci sætter det materialistiske, instrumentaliserede sprog, som jeg tror, mange kan genkende fra eksempelvis en karakter som Donald Trump, til diskussion. Trump erobrede sproget på en måde, som var ret uhyggelig, fordi han er ligeglad med, om det, han siger, er sandt. Men han bruger sproget på en lydlig måde, der får folk til at lytte – han bruger det som magtredskab”, uddyber Jens Frimann.

Et lignende magtovergreb udsættes publikum for i The Third Reich, hvor man i 45 minutter bombarderes med ord akkompagneret af et intenst lydbillede. Mere skal der ikke røbes om performancen her. Er man mere til kropslig pirring af sanserne, er der så sandelig også noget at komme efter på årets PASSAGE Festival.

Passage Festival 2021
The Foxcave på Passage Festival 2021. Foto Passage Festival.

Erotisk besættelse i brandstationen

I The Foxcave kan man nemlig følge forberedelserne til en fest af den slags, mange måske i deres stille sind har længtes efter under Corona-nedlukningen. Totalteaterforestillingen, som er en hybrid af musik, dans, tekst og performance, foregår på Helsingørs nedlagte brandstation. Her følger man en gruppe mennesker, der har lukket verden ude for at udforske deres erotiske fantasier. Hver aften holder de fest – og publikum er gæster.

”Publikum går frit rundt i brandstationens forskellige rum, hvor der foregår en masse små scener med begær og besættelse som omdrejningspunkt. Hver gang, man åbner døren til et rum, spilles en ny scene, som både kan være tekstbaseret, men også kan være en sanselig eller musikalsk oplevelse”, fortæller instruktør på forestillingen Jesper Pedersen. Han hentede sammen med kunstnerisk leder af kompagniet Sew Flunk Fury Wit, Svend Kristensen, inspiration til forestillingen på en rejse i Japan. Her stødte de på myten om en ræv som en karakter, der symboliserer snuhed og dyriske drifter. En trickster-figur, som vender op og ned på magtstrukturer og optræder som forførende kraft.

Hvad sker der, hvis man hengiver sig til ræven?

”Karaktererne i performancen har ladt det oplyste samfund, hvor man skal være i kontrol og præstere, ude. Forestillingen er en undersøgelse af, hvad der sker, hvis man hengiver sig til ræven og ikke lader sig definere af ydre mål, men i stedet undersøger de drifter, der er inde i en. Hvad sker der, hvis man ikke hele tiden ved, hvad man gør?”, spørger Jesper Pedersen retorisk. Det spørgsmål må publikum gerne stille sig, når de betragter scenerne, der udfolder sig på brandstationen, hænger ud i performancens bar eller måske involverer sig med spillerne. 

”Nogle gange er der en form for begær, som vi ikke vil have, men som vil have os. Diskussionen omkring seksualitet går ofte på, hvad jeg vil have som individ – men med erotikken er det mere noget, vi ikke vidste, vi ville have, som kalder på os. Som individer bliver vi ført bort fra den, vi troede, vi var. Performancen tilbyder et frirum, hvor man kan give slip på den kontrollerede hverdag og få plads til at opleve sig selv”, lokker Jesper Pedersen og medgiver, at han håber, at folk tager budskabet med ud af brandstationen. ”Det ville da være rart, hvis publikum føler sig inspireret til at prøve nogle grænser af efter forestillingen”.

Passage Festival 2021
Lost in Communication på Passage Festival 2021. Foto Passage Festival

Ordskrald ad libitum

En anden af PASSAGE Festivals forestillinger taler også ind i diskussionen om det moderne individ, der skal tilpasse sig ydre krav i en grad, så det går ud over selvet. I Lost in Communication – Fænomenet Peer følger man to kvinder, som forholder sig ganske forskelligt til tidens strøm af kommunikation og medieforbrug. Den ene er fascineret, den anden fornægter det. Sammen er de fanget i et limbo og ved ikke, hvordan de skal kommunikere med hinanden, fordi de hele tiden bliver forstyrret af udefrakommende stemmer og billeder.

Lost in Communication er en performance i 14 minibilleder eller scener. Nogle er nonverbale, andre indeholder ord. Et af de elementer, der forstyrrer forestillingens to kvinder, er iPhone-robotten Siri, som i dag nok har listet sig ind i de fleste menneskers bekendtskabskreds. Sammen med en mandlig stemme kaldet Peer – inspireret af easy living-forbrugeren Peer Gynt – dominerer hun til tider samtalen mellem de to karakterer.

Med Lost in Communication vil det dansk-svenske kompagni Nordic Trash Collaboration gerne prikke til tankerne om menneskets adfærd, når det kommer til overforbrug. Både i miljømæssig forstand, men i høj grad også på et mere abstrakt plan i form af ordskrald eller “etisk skrald”, som manuskriptforfatter og scenograf Charlotte Calbeg formulerer det. I forestillingen symboliseres de forskellige former for skrald blandt andet af en stor mængde bøger.

”I dag kasseres bøger som gammeldags kommunikationsaffald og bliver smidt ud på linje med billige Ikea-møbler og andet skrald. I forestillingen vader de to kvinder bogstaveligt talt rundt på alle fortællingerne i bøgerne. Men hvor vi kan drukne i bunkerne af vores eget skrald, kan vi også drukne i medieflowet, som vi bombarderes med hele tiden. Med forestillingen stiller vi spørgsmålstegn ved, hvad det gør ved os mennesker, når vi hele tiden påvirkes så meget udefra, at vi ikke længere kan mærke os selv”, siger Charlotte Calberg til ISCENE.

Subtile refleksionsrum og en større fusion af teatertyper

Lost in Communication er en af de performances, som både reflekterer PASSAGE Festivalens ambition om at tilbyde subtile reflektionsrum og ønsket om en større fusion af gadeteater og traditionelt sceneteater. Et tema, Jens Frimann og hans kolleger allerede slog an på festivalen i 2020. Festivallederen mener, at det er på tide, vi holder op med at anse gadeteater og indendørsteater som to forskellige genrer.

”Der er en lidt kedelig opdeling af gadeteater og indendørsteater, og det er ærgerligt, for i virkeligheden kan de to former tale meget mere sammen. Gadeteater har godt fat i publikum, fordi det foregår i det offentlige rum, og institutionelt teater har andre kompetencer. De to burde udveksle meget mere erfaring”, siger Jens Frimann.

Det bliver årets PASSAGE Festival formentlig et fremadskuende eksempel på. 

Læs ISCENEs reportage fra sidste års Passage Festival

passage festival logo


Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Passage Festival
 med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Passage Festival afvikles 26. – 31. juli 2021. Du finder hele programmet her.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Nina Branner
Nina Branner
Uddannet i litteraturvidenskab og kulturjournalistik fra Universität der Künste i Berlin, og skriver om kultur og samfundsstof for blandt andre Dagbladet Information, Weekendavisen og Berlingske Medier.
Annonce