Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Enten Eller – nyt vidende og veloplagt salonkoncept på Nørrebro Teater

Nørrebro Teater er atter på banen med et nyt salonkoncept, denne gang litteraturshowet Enten Eller. Litteraturbattle ville næsten være en mere dækkende titel på det både festlige og begavede koncept, hvor to kombattanter præsenterer hver sin forfatter for publikum, der løbende stemmer om deres popularitet.

Enten Eller løb over scenen første gang i lørdags og havde trukket et pænt publikum, der tog godt imod det nye, veloplagte salonkoncept. Vært Mikkel Frey Damgaard styrede slagets gang og aftenens to forfattere var Karen Blixen, præsenteret af redaktør på Gyldendal, Birthe Melgaard, mens hendes kollega Mikkel Hybel Fønsskov svang fanen for Henrik Pontoppidan.

Slaget stod altså mellem Baronessen og Nobelprismodtageren. Den sidste titel smed Mikkel Hybel Fønsskov entusiastisk på bordet allerede i sit første pitch for Pontoppidans litterære fortræffeligheder, hvortil Birthe Melgaard tørt replicerede, at Ernest Hemingway jo nærmest havde tildelt Baronessen sin Nobelpris som en mere værdig modtager. Scenen var således sat til en kamp på ord. Funderet i viden og kærlighed til litteraturen, krydret med stikpiller og direkte stød med sætningssablerne, som en god battle jo skal være.

Fyrige partsindlæg og fremragende fortolkere

Publikum stemmer allerede, før vi entrer salen, og her lagde Blixen sig mageligt i spidsen med knap 60 % af stemmerne. De to eksperter har så to runder til at vinde os over ved fyrige partsindlæg og hjulpet af fire skuespillere, der læser uddrag af aftenens forfattere op – flere gange med en fin ansats til dramatisering. Marie Louise Wille lægger sødmefyldt ud med de første sider af Blixens Min afrikanske farm, og Birte Melgaard bruger elegant citatet til at indramme Blixens stof og skrivetrang.

Det giver naturligvis anledning til, at Mikkel Frey Damgaard kan fremhæve Pontoppidans ligefremme skrift for Blixens mere mangelagede tekster. Ole Lemmeke og Jeppe Marling slutter sig til Marie Louise Wille i den sørgelige fortælling om den syge kones død i Pontoppidan-novellen Knokkelmanden. Freja Klint Sandberg er sidste spiller på holdet, og kommer på banen i næste Blixen-uddrag fra novellen Alkmene. Vekselvirkningen mellem præsentation og oplæsning fungerer fremragende og giver et dynamisk show, hvor vi både bliver klogere på de to forfatteres virke og levned, men også får lov at høre deres ord formidlet af skuespillere, der alle formår at tegne en karakter, en stemning op i løbet af få ord.

en
Enten eller på Nørrebro Teater. Foto ISCENE.

Kan I spejle jer i Jytte?

Vi stemmer igen i pausen, og nu har Pontoppidan taget teten. Eller måske er der rod i teknikken, for den afsluttende afstemning er atter i baronessens favør. Alle tre gange med påfaldende ens procentsatser. Nå, det er jo bare en gimmick, der inddrager publikum på bedste vis. Og at sammenligne to så fantastiske fortællere er vel lidt som at sammenligne børsnoteringen med Ovid. Ikke rigtig meningsfuldt.

Mening er der derimod i Birthe Melgaard og Mikkel Hybel Fønsskov stærke formidlerkompetencer. Han identificerede sig som helt ung med karakteren Jytte Abildgaard fra De Dødes Rige og kan stadig dårligt være i sin egen krop af sprudlende glæde over Pontoppidans temaer, humor og aktualitet. Birgit Melgaard kører den anderledes underspillet hjem, men får også sat et par gode stød ind undervejs og tager stikket hjem med Blixens mytiske erotik. Begge flyder generøst over af indsigtsfulde analyser, der er lige til at forstå. Den lidt prætentiøse Kierkegaard-inspirerede titel Enten Eller blev forløst med fødderne på gulvet og vingerne blafrende af to inspirerende advokater bakket flot op af det skønne kunstnerhold.

”Kan I spejle jer i Jytte? Jeg kan”, lyder Mikkel Hybel Fønsskov slutfanfare. Hvis ikke, kan man måske finde nye forfatterskaber at spejle sig i til de kommende udgaver af Enten Eller, der efter første udgave at dømme, er kommet for at blive som et underholdende klogt bud på en anderledes lørdag aften.

Seneste

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...