Et nyt samarbejde på tværs af teatre, kompagnier, producenter og scenekunstorganisationer i hele Danmark ser nu dagens lys. Det sker, når Bæredygtig Scenekunst NU og Dansk Teater lancerer en ny bæredygtighedskampagne, der skal accelerere arbejdet med bæredygtighed.
Scenekunstbranchen har i flere år arbejdet med grøn omstilling og bæredygtighed, men det har været et klart ønske fra landets teatre, kompagnier og producenter at få accelereret arbejdet. Det er baggrunden for den nye kampagne som Bæredygtig Scenekunst NU har skabt sammen med Dansk Teater og andre vigtige aktører på tværs af scenekunstbranchen.
Kampagnen er støttet af Dansk Skuespillerforbund og KR Foundation. Lanceringen af rethink scenekunst nu sker på Aarhus Teater den 22. februar kl. 10.00 – 13.00.
Ny CO2-beregner for scenekunstbranchen
Et af kampagnens nybrud er den nye online platform, der lanceres den 22. februar på rethinkscenekunst.nu. Den vil være branchens samlingssted for vidensdeling, innovation og formidling af teatrenes mange klimainitiativer.
Et andet afgørende tiltag er, at den nye platform indeholder en nyudviklet CO2-beregner, som er designet til scenekunstbranchens mangfoldige aktører. Den giver det enkelte teater mulighed for at registrere, monitorere og dermed mindske sine CO2-udledninger.
“Vi er stolte over at tilbyde de danske teatre, kompagnier, frie kunstnere, producenter, teaterfestivaler og brancheorganisationer det nye redskab – CO2-beregneren. Der er brug for at indsamle data og viden om udledningerne, så man får et udgangspunkt, hvorfra man strategisk kan reducere sit CO2-aftryk”, siger Christian Gade Bjerrum, medstifter af Bæredygtig Scenekunst NU.
LÆS OGSÅ: Nyt samarbejde skal øge grøn omstilling i scenekunstbranchen
Et samlet brancheinitiativ
Den nye kampagne har også et stort fokus på at øge det fælles engagement for at skabe grøn omstilling i scenekunstbranchen. Derfor har branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Teater allieret sig med en lang række aktører i branchen.
“Det er blevet tydeligt, at der både er behov for og lyst til flere fælles initiativer, som kan give hele branchen de nødvendige redskaber til at accelerere den grønne omstilling. Vi har allerede skabt et katalog med anbefalinger til nye, grønne tiltag og nu følger vi som samlet branche op med fælles innovation og de nødvendige muligheder for at monitorere sin udledning af CO2”, siger Peter Mark Lundberg, direktør i Dansk Teater.
Udover de mange involverede teatre, kompagnier og producenter på tværs af Danmark, er Cue-to Cue, Urban Goods, Teatercentrum, CPH STAGE, Udviklingsplatformen for Scenekunst, Det Københavnske Teatersamarbejde, Performing Arts Platform, ISCENE med flere involveret i kampagnen.
“Scenekunstbranchen består af knap 250 virksomheder og har næsten tre millioner årlige publikummer, så vi ser et stort potentiale til at skabe forandring og påvirke vores publikum til bæredygtig adfærdsændring, men arbejdet starter indefra. Det er ikke alene nok at fortælle om klimakrisen fra scenekanten. Vi skal som branche gå forrest og vise vejen gennem handling”, siger Jacob Teglgaard, medstifter af Bæredygtig Scenekunst NU.
LÆS OGSÅ: Lyspunkter i en mørk tid – om bæredygtig scenekunst, netop nu
Baggrund for kampagnen
Kampagnen fokuserer på tre centrale initiativer:
1. Den digitale platform for vidensdeling, innovation samt den nyskabende CO2-beregner.
2. Den interaktive installation ”Klimavæggen”, der bl.a. vil indsamle data om publikums transportvaner til og fra teatret.
3. En serie af ”Klimasaloner”, der blandt andet afvikles på Aprilfestival – verdens største børneteaterfestival, samt teaterfestivalen CPH STAGE.
Hele scenekunstbranchen inviteres til at deltage i lanceringen af rethink scenekunst nu på Aarhus Teater den 22. februar.
Læs mere og find dagens program her.
Kilde: Pressemeddelelse, Dansk Teater