Populært lige nu

Blodbadets Gud tager fat på konflikt som tema

Anastasia Nørlund er i fuld gang med at mejsle sit navn eftertrykkeligt ind i det danske teaterpublikums bevidsthed. Efter at have stået bag Force...

Folketeatret søger turnéproducent 

Ansøgningsfrist: 19. september 2024
Annonce

★★★☆☆☆ Kometen kommer – sød, men rodet Mumi-fortælling for de mellemste børn

Tove Janssons Mumi-mesterværk Kometen Kommer er i et samarbejde mellem Anemonen og Teater Graense-loes blevet til en sød dukkeforestilling med ambitioner om noget mere, end den magter at forløse.

Annonce

En komet har kurs mod jorden og truer freden i den rare Mumidal. Verden er ved at blive støvet og grå, så Mumi og vennen Sniff beslutter sig for at drage afsted mod Observatoriet i De ensomme bjerge for at se, om de kan finde et svar på, hvad der sker.

De sejler afsted på en tømmeflåden og møder både en grævling, Snorkfrøkenen og en storm, på deres færd ned ad floden.  

kometen kommer anemonen
Kometen kommer, Anemonen og Teater Graense-loes. Foto: Anne Sofie Vermund

Søde dukker og fine projektioner

Publikum er med på rejsen, siddende på begge sider af den lille runde drejescene, der er placeret midt i rummet. Universet foldes ud i rummet med papirklip, skyggespil og overheadprojektioner i form af visuals, der fylder salens vægge med stemningsmættede farver og sort-hvidt skyggeteater. Her kan nydes en stjernehimmel, et hav under overfladens mens Mumi svømmer, og en tallerken med falafler som der spises fra når Mumi er sulten.  

På den lille drejescene i salens midte styrer de to performere, Henriette Aarup og Christine Gaski, de to små, håndholdte dukker, der forestiller Mumi og Sniff. Dukkerne er søde og ligner bestemt også bogens billeder, men bortset fra, at Sniff kan dreje det ene øre lidt, har dukkerne ikke så mange udtryksmuligheder, og det hæmmer lidt interessen for deres personlighed.  

Annonce
kometen kommer anemonen
Kometen kommer, Anemonen og Teater Graense-loes. Foto: Anne Sofie Vermund

Svært at se

Ambitionerne er høje på Anemonen, som har skabt Kometen kommer sammen med Teater Graense-loes. Og det er da også en spændende idé at samle universet som en helhed, en behagelig lille hule, med plads til at opleve trygheden fra Mumidalen og blive opslugt af stjernehimlen, alt imens vi følger de to dukker på tur og ser de fine papirklipsilhuetter på væggen.

Derfor er det også ærgerligt, at de mange projektioner ikke står rigtigt skarpt og skæmmes af sorte skyggekanter, som bryder illusionen. De to performere skal føre dukkerne, så publikum på begge sider af drejescenen kan se, og det betyder, at der bliver en del spil fra siden, som sammen med dukkernes ikke så store størrelse, gør det lidt svært at se, hvad der sker.

Kometen kommer er en sød og velmenende børneforestilling, der trods mange fine anslag og flotte papirklip, ikke helt formår at forløse potentialet.

Performere: Henriette Aarup, Christine Gaski. Dukkemager, Instruktør: Katrine Karlsen. Instruktør – genopsætning: Adelaide Sofie Bentzon. Scenograf: Sissel Romme. Komponist: Andreas Busk. Manuskript: Caspar Haarløv. Dramaturg: Sidsel Ramdal. Medkomponist og Lyddesigner: Kristian Hverring. Assisterende lyddesigner: Laurits Jongejan. Konsulent: Catherine Poher. Koreografisk konsulent: Ellen Kilsgaard. Assisterende dukkemagere: Pernille Lehnert, Karin Ørum og Kristian Knudsen.

Spiller på Anemonen 25. januar – 20. februar 2022.

Seneste

Verden og Nordisk Teaterlaboratorium forandrer sig

Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret har gennem de seneste...

CPH Stage søger international projektleder

Ansøgningsfrist: 20. september 2024 kl. 12

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

Verden og Nordisk Teaterlaboratorium forandrer sig

Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret har gennem de seneste år gennemgået et generationsskifte, der har skabt konflikter mellem teatrets grundlæggerkreds og den nye ledelse....

CPH Stage søger international projektleder

Ansøgningsfrist: 20. september 2024 kl. 12