Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Jytte fra marketing er desværre gået for i dag – good clean corporate entertainment

Nørrebro Teater har omskabt adfærdsdesigner Morten Münsters bestseller Jytte fra marketing er desværre gået for i dag til en lidt svingende revy med arbejdslivets absurditeter som omdrejningspunkt.

Morten Münster har med stor succes og ikke mindre humor gennemlyst den menneskelige adfærds paradokser og faldgruber i sine bøger om Jytte. Har man ikke arbejdet i en større organisation – offentlig som privat – kan man tro, at hans beskrivelser af arbejdslivet er satire. Det er det ikke, det er en helt virkelighedstro fremstilling.

Derfor er det både indlysende og kompliceret at dramatisere Münsters fagbøger til scenen. Det er sjovt, fordi det er genkendeligt. Samtidig kan det være svært at lave satire ud af noget, der er absurd i sig selv. Nørrebro Teater gør et hæderligt og ganske underholdende forsøg, der mest kradser i management bullshit-overfladen af buzzwords. “This is not just a business, it’s a movement,” som indgangen til en af forestillingens mange sangnumre lyder.

JYTTE FRA MARKETING ER DESVÆRRE GÅET FOR I DAG
Jytte fra marketing er desværre gået for i dag. Foto: Büro Jantzen.

Ring til Helpdesk

Teatret kalder forestillingen for et komedieshow. Man kunne også bare kalde det en revy med et tema. Karakterer og scener er løst kædet sammen i enkeltstående numre og sange. Gennemgående er varianter af replikken ”Det moderne menneske er dømt til at fejle”. Det er vi selvfølgelig, fordi vi bilder os ind, at vi agerer rationelt, men som bekendt har svært ved at afstå fra kage kl. 16, og først ringer til Helpdesk, når vi selv har splittet den defekte kopimaskine ad. Det er det der med impulser, som adfærdsteoriens grundbegreb system 1 og 2 hviler på.

Det intuitive system 1 spænder ben for alle planerne fra det rationelle system 2. Herligt enkelt realiseret i den taskebelæssede cyklists kamp for at tjekke sit rejsekort ind og i kvindernes dans om og i køleskabets lokkende sukkertoner.

Mens Lila Nobel er bærer af budskaberne om det irrationelle menneske fra Münsters bog, levendegør Troels Lyby det som den gennemgående lederkarakter, der såmænd gør alt det, han har lært på seneste bullshit-bingolingo-kursus, men kommer sørgeligt til kort. Hans kropssprog siger en del om, hvor besværet han selv er med at fyre de mange varm luft-gloser af. Helt kostelig er han i sin kiksede vlog til folket.

JYTTE FRA MARKETING ER DESVÆRRE GÅET FOR I DAG
Jytte fra marketing er desværre gået for i dag. Foto: Büro Jantzen.

Hvor er nu det der why?

Magnus Haugaard laver en tro kopi af Simon Sinek, manden bag tidens mantra om at finde sit why, hvilket understreger pointen om, at virkeligheden er satirisk i sig selv. Men sjov er han. Også som Bjarne fra regnskab, der flirter med Jytte på toilettet. Den historie er vist ikke med hos Münster, men siger noget både sødt og forstemmende om ensomhed og misforståede signaler.

Gustav Dyekjær Giese kommer både omkring den ulidelige konsulent, der sammenligner firmaet med en croissant, og den sløve piccolo, der dansant ønsker sig til bort til Thailand. Karoline Brygmann er selveste Jytte, men også mellemlederen, der rager på piccoloen, og Hanne, der hele tiden fryser i det obligatoriske zoommødenummer, som mange revyer har haft på programmet det seneste år. Dette er blandt de bedre bud.

JYTTE FRA MARKETING ER DESVÆRRE GÅET FOR I DAG
Jytte fra marketing er desværre gået for i dag. Foto: Büro Jantzen.

Good clean corporate entertainment

Jytte fra marketing er desværre gået for i dag har mange gode numre, mens numre som pikmåler-badminton trækker tempo ud uden at tilføre noget tematisk. Til gengæld kan jeg godt lide legen med de små absurde øjeblikke. Vandcooleren, der hvisker. Lila Nobels småpsykotiske danserinde.

Samlet bliver det en lidt svingende pakke, der mest holder sig til de lette genkendelsens grin og kun i momenter svirper for alvor. Good clean corporate entertainment, som ingen kan slå sig på, og som masser af kollegaer kan more sig over i en allerede næsten udsolgt spilleperiode. Fint spil over hele linjen og drømmende smukt pakket ind i Julian Toldam Juhlins scenografi og Jim Falk Nielsens medskabende lys- og videodesign.

Se forestillingens program her.

Instruktion og bearbejdelse: Anastasia Nørlund. Scenograf: Julian Toldam Juhlin. Manuskript baseret på Morten Münsters bog JYTTE FRA MARKETING ER DESVÆRRE GÅET FOR I DAG. Koreograf: Christel Stjernebjerg og Amalie Stitz. Lyddesign og komponist: Markus Artved. Lys- og videodesign: Jim Falk Nielsen.

Medvirkende: Karoline Brygmann, Gustav Dyekjær Giese, Magnus Haugaard, Troels Lyby, Lila Nobel og Nørrebro Teaters Folkekor.

Spiller på Nørrebro Teater 25. februar – 27. april 2022.

Seneste

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for,...

SWOP festival: Danseglæde og fællesskaber, som knytter bånd 

Hvilken rolle spiller dansen i vores liv, og hvordan...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere være priskategorier, som peger på køn i Årets Reumert-show. I stedet indføres to nye kategorier,...

KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg

Den første udgave af teaterfestivalen under navnet KLAP er blevet afviklet i Esbjerg i løbet af den forgangne uge med masser af oplevelser for...

Managing Discomfort – flot varieret festival over to måneder

Performancefestivalen med det foruroligende navn Managing Discomfort er netop afsluttet efter lidt over to måneder med to forestillinger om ugen. Festivalen, der er arrangeret...