Del

Efter et ni måneder langt skuespilforløb på Talentlinjen på Randers Teater står ni unge mennesker den 18. maj på scenen for at præsentere sæsonens afgangsforestilling Vrede. I forbindelse med premieren har ISCENE talt med daglig leder på Talentlinjen, dramaturg Tine Eibye, og et af de medvirkende talenter, Ella Andrea Kærn-Wandahl, om Talentlinjens arbejde, og hvad unge mennesker kan bruge skuespilfaget til.

”Det er rørende at se, hvor meget der sker med dem individuelt og som gruppe i løbet af en sæson,” siger Tine Eibye, daglig leder af Talentlinjen på Randers Teater. Her har man en gang om året siden 2015 optaget en gruppe unge mennesker i alderen 17-26 år til et intensivt, ni-måneders forløb, hvor de personligt og som gruppe arbejder aktivt med skuespilfaget under vejledning af professionelle skuespillere.

”Vi har det overordnede mål for holdet af unge, at de her skal have mulighed for at undersøge deres talent og deres lyst til skuespillet, men også til scenekunsten som sådan. For det er umuligt at vælge erhverv eller personlig retning, uden at være i praksis. Desuden bliver man fast i sit ego af at arbejde med skuespilkunsten,” fortæller Tine Eibye. ”I en tid, hvor mange unge mennesker oplever at valg er svære at tage og at verden er fuld af udfordringer, så er det godt for deres kærne, som skuespillere og som mennesker at arbejde i et ensemble. De bliver tydeligere som personer.”

Tine Eibye, leder af Randers Teaters Talentskole. Foto: Martin Gundesen
Tine Eibye, leder af Randers Teaters Talentskole. Foto: Martin Gundesen

En lille, udvalgt gruppe

Talentlinjen er en del af Talentskolen på Randers Teater. Mens Talentskolens grundforløb er for alle unge, der har lyst til at snuse til skuespilkunsten, er Talentlinjen et tilbud til dem, der vil arbejde fordybende med skuespiltalentet.

De fleste er lokale unge, som enten har gået på skolens grundhold, været på teaterhøjskole eller har anden erfaring med at spille teater. Men nogle elever rejser langt for at deltage i undervisningen – for eksempel fra Aarhus og Aalborg.

Kun en lille gruppe optages på Talentlinjen hver sæson for at sikre, at hver enkelt elev får optimal professionel sparring. Først skal de bestå en praktisk optagelsesprøve, der minder om optagelsesprøven til Den Danske Scenekunstskole, og hvis de bliver optaget på linjen, forventes de at gå seriøst til arbejdet. Det betyder fire timers undervisning en gang om ugen, et weekendforløb hver måned og to koncentrerede prøveforløb op til de to forestillinger, talenterne skal spille i løbet af sæsonen. Derudover har talenterne gratis adgang – og mødepligt – til 10 voksenforestillinger på Randers Teater. Som Tine Eibye siger: ”Det er vigtigt at eleverne prioriterer undervisning og forestillinger højt for deres egen, men også for resten af holdets skyld. I et skuespillerensemble gør man hinanden stærke.”

Skuespiller og instruktør Kirsti Kærn underviser talentlinjen på Randers Teaters Talentskole. Foto: Martin Gundesen
Skuespiller og instruktør Kirsti Kærn underviser talentlinjen på Randers Teaters Talentskole. Foto: Martin Gundesen

Lærer af professionelle

Helt fra optagelsesprøven kommer de unge ansøgere til Talentlinjen i direkte kontakt med professionelle skuespillere. De to skuespillere, der i løbet af sæsonen har hovedansvaret for at undervise talenterne, sidder med i optagelsesudvalget, og ud over præsentation af elevens forberedte tekst, så består prøven af en improvisationsøvelse mellem ansøgeren og en af skuespillerne. Det er der en særlig grund til, forklarer Tine Eibye:

”Vi har et dogme, der hedder, at det skal være en givende og god oplevelse at gå til optagelsesprøve, og at man skal have noget med, uanset om man kommer ind eller ej. Når ansøgerne improviserer med en professionel skuespiller, så bliver de ofte meget skarpere – og så mærker de suset og glæden ved skuespillerfagligheden. Den glæde ved at være på gulvet, den kan vi afkode i optagelsesudvalget. Hvis man har den der ild i sig, så flammer den simpelthen op. Og selv hvis man ikke bliver optaget på linjen, har man fået den oplevelse med.”

Udover de to faste undervisere, bliver talenterne også mødt af en lang række gæsteundervisere, der har hver deres tilgang til scenekunsten og skuespilfaget. Enten skuespillere, instruktører eller andre, der arbejder professionelt med teater. Og de ni måneder, uddannelsen varer, er undervisningen næsten udelukkende praktisk funderet. Med Tine Eibyes ord, er der ikke noget ’røv-i-sædet-undervisning’.

”De får en bevidsthed om, hvad skuespillerarbejdet reelt er, og de får en fornemmelse at, at det er en holdsport. Der er rigtig mange af dem, der bliver overraskede over, hvor hårdt det er, når man skal gå all-in. Det er jo en super god erfaring. Bare sådan noget som at skulle forberede sig. Det at kunne gentage noget med samme energi og samme indlevelse gang på gang. At få et indblik i, at skuespilfaget i høj grad også er et håndværk.”

Skuespiller og instruktør Kirsti Kærn underviser talentlinjen på Randers Teaters Talentskole. Foto: Martin Gundesen
Skuespiller og instruktør Kirsti Kærn underviser talentlinjen på Randers Teaters Talentskole. Foto: Martin Gundesen

Personlig udvikling i fokus

Selv om både undervisningen og optagelsesprøven ligger tæt op ad den måde, man arbejder med skuespilfaget på Den Danske Scenekunstskole, er det ikke udelukkende et succeskriterie for Tine Eibye, at mange af de unge mennesker fra Talentlinjen bliver optaget på én af landets tre scenekunstskoler eller optages på andre teaterrelaterede uddannelser. Det handler også om personlig afprøvning af et skuespillertalent og om at tilegne sig nogle færdigheder, man kan bruge senere i livet.

”Det er en glæde at se, hvordan en del af eleverne ender med at uddanne sig til skuespillere, dramaturger eller arbejder i andre kunstneriske erhverv. Men det betyder lige så meget for mig, når jeg møder en tidligere elev ude i livet, og vedkommende så siger: Alt det, jeg lærte, det bruger jeg som skolelærer i dag.”

Skaber et trygt rum

Ella Andrea Kærn-Wandahl er et af de ni unge talenter på denne sæsons hold. På grund af coronapandemien har hun gået på Talentlinjen ad to omgange – første gang for to år siden, hvor undervisningen måtte stoppes efter et halvt år, hvorfor hun valgte at søge ind igen i år for at få hele forløbet med. Hun er datter af to skuespillere, og man kunne måske forledes til at tro, at hun altid har ønsket at gå i sine forældres fodspor – men selv om teatret altid har interesseret hende, er det først i de senere år, at hun for alvor har fundet ud af, at skuespilfaget er det, hun vil satse på. Talentlinjen har spillet en afgørende rolle i den beslutning.

”Før jeg søgte ind på Talentlinjen havde jeg lavet et teaterprojekt på den efterskole, jeg gik på. Det gav mig lyst til at dyrke skuespillet lidt mere, og så fandt jeg ud af, at der var det her tilbud i Randers, som jeg hørte rigtig meget godt om. På Talentlinjen har jeg for første gang rigtig haft fingrene nede i skuespilarbejdet, og det har været startskuddet til at finde ud af, at det er det, jeg gerne vil. Det vigtigste har været at møde nogle mennesker, der deler den samme interesse som mig, for så får man lynhurtigt skabt et trygt rum, hvor man kan give så meget mere af sig selv.”

Pressefoto for Talentlinjens afgangsforestilling,
Pressefoto for Talentlinjens afgangsforestilling, Vrede. Foto: Martin Gundesen

Der er ikke én opskrift

Også mødet med rækken af forskellige gæsteundervisere har været givende for Ella Andrea Kærn-Wandahl.

”Det betyder, at man bliver præsenteret for mange forskellige måder at arbejde med teater på, og det er helt vildt givende. Jeg har mødt lærere, som jeg ikke har været på bølgelængde med og lærere, som har lært mig tusind ting på en weekend. Så man lærer, at der ikke kun er én opskrift på, hvordan man er skuespiller – der er ikke kun én vej til skuespilfaget – og det er sindssygt fedt, at vi bliver præsenteret for så mange metoder og teknikker. Så kan man tage, hvad man kan bruge og lade det andet ligge,” siger hun.

Talentet er afgørende – ikke pengepungen

For Tine Eibye er det væsentligt, at der kun er en yderst beskeden egenbetaling til Talentlinjen. Dels fordi det skal være talentet frem for tegnebogen, der afgør, om man bliver optaget. Og dels fordi det betyder, at unge mennesker fra alle samfundslag kan være med. Det er med til at sikre diversiteten i dansk teater.

”Grundholdet på Talentskolen er helt gratis, og der er kun en lille egenbetaling til Talentlinjen for at dække en studietur til København. Det er helt vildt vigtigt for os, at der er adgang til selve skolen for alle, der har lyst og gnist, og at vi ikke skal optage nogen på Talentlinjen ud fra økonomiske overvejelser. Det ville være synd for både uddannelsen og for de unge mennesker, hvis de ikke blev optaget alene på grund af deres talent. Det betyder også, at vi har unge mennesker, der kommer fra miljøer, hvor der ikke på nogen måde ville have været råd til at gå på en musikskole eller anden talentskole. De er ved Gud i himlen forskellige, dem, der kommer ind, og det er så sundt og dejligt at se. Alle skal fandeme have en chance, og det får de her,” siger Tine Eibye.

Det nuværende hold på Talentlinjen spiller deres afgangsforestilling Vrede på Randers Teater 18. – 19. maj 2022. Læs mere her.

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med Randers Teater med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Næste hold på Talentlinjen afvikles i september 2022 – maj 2023. Der er max 10 elever på holdet. Alle i alderen 17 – 26 år.

Optagelsesprøven finder sted 2. juni 2022.

Læs mere her.