Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Managing Discomfort med generøsitet og kærlighed

TOASTERs festival Managing Discomfort er i fuld gang på Husets Teater og byder efter en påskepause på tre dobbeltforestillinger mere over de næste tre...
Annoncespot_imgspot_img

I forestillingen Cook Book skal oplevelsen altid være ny og frisk – ligesom mad

Nassim Soleimanpour og Jesper Pedersen står bag teksten til forestillingen Cook Book, der får premiere på Teater Grob i denne uge. En forestilling, hvor en ny, uforberedt skuespiller hver aften får udleveret den opskrift, der skal danne ramme for forestillingen.

Men hvordan skriver man manuskriptet til en forestilling, der har en ny skuespiller på scenen hver aften? Og hvordan tegner den et tidsbillede af verden i dag?

Forud for premieren sendte ISCENE de to manuskriptforfattere Nassim Soleimanpour og Jesper Pedersen et par spørgsmål, som vi bringer svarene på herunder.

Opdagelsesrejse og teatermagi

Hvad er det særlige, formatet på Cook Book kan? Og hvordan griber I det anderledes an i forhold til at skrive manuskriptet?

Cook Book er unik i form og koncept, idet der er en ny skuespiller på scenen hver aften. Ved hjælp af teatermagi er skuespilleren både på scenen og en hel del i Blågårdsgade også.

Vi bliver transporteret ud af teatret på en opdagelsesrejse, møder de lokale og lærer mere om den her farverige og levende gade. At skrive det tog mere end 5 år, hvor vi opførte forskellige versioner af manuskriptet i Odense, København, London og Nice.

Så da muligheden for at lave en produktion baseret på det her work-in-progress, så begyndte vi at lave mere specifik research i Blågårdsgade og talte med lokale, historikere og akademikere. Derefter involverede vi resten af det kreative hold og udviklede den endelig version af manuskriptet.”

cook book
Cook Book. Grafik: Ebba Tham

Arbejde mod mere diversitet

På hvilken måde spejler Cook Book tiden i dag?

“Blågårdsgade er en DNA-streng, hvorfra man kunne klone Danmark. En kort tur ned ad gaden, mens man lytter til tilfældige historier, giver et nyt perspektiv både på et lokalt miljø og verden. En påmindelse om, hvor forbundne vi er, også i en tid med krig og pandemi.” 

Hvilken betydning har det, at der står en ny skuespiller på scenen hver aften?

“Det gør, at forestillingen altid er ny og frisk – ligesom mad. Det gør alting lidt sjovere, hvilket er noget, som teater altid kan bruge mere af. Det giver publikum en mulighed for at se forestillingen lige så mange gange, de gerne vil. Hver performer har deres egen, unikke fortolkning af teksten.

Men vigtigst af alt, så er den her innovative form en mulighed for Teater Grob – og teater generelt – for at arbejde hen imod mere diversitet. Det er specielt, at man programsætter en forestilling, hvor den samme ‘rolle’ kan castes igen og igen med forskellige køn, alder og etnicitet”. 

Cook Book spiller på Teater Grob 25. maj – 4. juni 2022. Læs mere her.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Mellem liv og død – interview med Julienne Doko om W.O.M.B

Julienne Doko lukker denne sæsons KSelekt på Det Kongelige Teater af med sin kraftfulde danseforestilling W.O.M.B, der er inspireret af hendes egen graviditet, men...