En måned efter Teatret Svalegangens Stig Tøfting-forestilling No Regrets modtog de sidste klapsalver, gør teatret nu salgstallene op. Tallene indikerer, at forestillingen var en segmentknuser, der trak mange nye publikummer, særligt mænd.
“Det er en mindre genistreg at gøre Stig Tøftings liv til teater,” skrev Politiken. Weekendavisens anmelder havde ”aldrig oplevet et mere levende publikum,” mens Kristeligt Dagblad konkluderede: “Med forestillingen ”No Regrets” slår Teatret Svalegangen i Aarhus en fed streg under, at teater både kan være nytænkende og appellere til et bredt publikum”.
LÆS OGSÅ: No Regrets – fodboldteater med isnende dybde og bred appel
Primært nye publikummer
Helt præcist oplevede 8.077 publikummer forestillingen, som var udsolgt i næsten hele spilleperioden på trods af flere forlængelser. Ydermere viser salgstallene et rekordlavt abonnementssalg (3,86%) og et rekordhøjt løssalg (52,26%).
De to resultater tyder på at mange nye ansigter besøgte teatret fra den 26. marts. – 14. maj. Ser teatret nærmere på de online tal, hvor alder og køn også kan bestemmes, så købte mænd mere ind end kvinder i 5 ud 6 alderskategorier i sæson 2021-22. Det er ikke set før, i den tid teatret har målt på den online trafik.
Næste skridt?
Men hvad er så næste skridt? Teatret Svalegangens direktør og kunstneriske chef Per Smedegaard udtaler oven på succesen:
”Vi er enormt stolte og tilfredse med No Regrets ud fra både salgs- og PR-parametre, men vigtigst har forestillingen sparket døren ind hos nye publikummer, fordi den var kunstnerisk vellykket. Vi har fået roser fra mange nye gæster, og det har været meget tilfredsstillende at publikumsudvikle uden at gå på kompromis med vores DNA om at skabe aktuelt og vigtigt teater. Det er aldrig nemt at lave et hit, som tiltrækker nye publikumsgrupper, men vi vil være nysgerrige på de nye gæsters oplevelser, og se på hvordan vi kan bruge det i vores fortsatte arbejde. Vi har netop lanceret en brugerundersøgelse som et led i den strategi, og vi har naturligvis også tanker om at genopsætte forestillingen, så vores abonnementer også kan få oplevelsen med.”
Kilde: Pressemeddelelse, Teatret Svalegangen