Del

Sunset Boulevard

Den Jyske Opera

12-20. august 2022

Den Jyske Opera satser stort med en tempofyldt opsætning af Sunset Boulevard med en pragtfuld Tammi Øst i den ikoniske rolle som Norma Desmond. Det bliver dog til en blandet oplevelse i Aarhus, hvor en helt skæv casting og ufokuserede masseoptrin trækker ned på det samlede indtryk.

Sunset Boulevard er Hollywood classic i Billy Wilders oprindelige film noir fra 1950. Den havde Gloria Swanson i den ikoniske hovedrolle som den falmede stumfilmstjerne Norma Desmond, der får håb om et comeback i mødet med den unge forfatter Joe Gillis. Andrew Lloyd Webber genskabte historien om filmbyen, der æder stjerner op, som musical i 1993.

Sunset Boulevard
Sunset Boulevard, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach.

Den vampyragtige dragning mod ungdommens liv

Klassisk og aktuel er fortællingen om solnedgangens boulevard stadig. Det gælder om at holde sig ny og relevant, hvis vi vil blive der, hvor det hele sker. Vi suger på ungdommens kilde, og særligt kvinder udtrykker ofte, at de som ældre oplever at være blevet usynlige. Det behøver man ikke være filmstjerne for at erfare, men drømmefabrikkens univers trækker pointerne helt skarpt op.

Tabet af ungdom og betydning i omverdens øjne er historien i Sunset Boulevard. Den næsten vampyragtige dragning mod det livfuldt unge, der skal give kraft igen. Derfor er det både sært og ærgerligt, at Den Jyske Opera har valgt at besætte rollen som Joe Gillis med Randy Diamond. Hans øvrige kvaliteter ufortalt er han simpelthen for gammel til at illudere den unge Joe. Det handler om krop, det handler om udstråling, det handler om kvaliteten af kemien mellem ham og de to kvinder, han kurtiserer.

Sunset Boulevard
Sunset Boulevard, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach.

Tammi Øst triumferer

Tammi Øst er pragtfuld i rollen som Norma. Selvfølgelig er hun det. Hvem andre end hun kan kombinere det kokette med det flossede, det sårede og en sangstemme, der rummer alle aspekter af nedturens smerte og desperationens naive drøm. Let anslået, blidt og barskt bygget op, brusende foldet ud kulminerende, når hun hjerteskærende skrider ind i mørket. ”Mr. DeMille, I’m ready for my close up,” siger hun dirrende forventningsfuldt til det filmcrew, der kun findes i hendes fantasi.

Mens det både sødmefyldte og fordærvede forhold mellem hendes Norma og Randy Diamonds Joe aldrig får vinger, men nærmere konstant punkterer, fordi de fremstår jævnaldrende, er der mere nerve i hendes relation til Martin Lofts Max von Mayerling. Her skal relationen være jævnaldrende, da han er hendes tidligere instruktør og ægtemand, nu hendes tjener. Her er noget på spil, ikke mindst for Max, som Martin Loft flot nuancerer, som han krabber rundt i kanten af Normas univers. Hun er solen, som alt drejer sig om – for ham.

Sunset Boulevard
Sunset Boulevard, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach.

Orkestrets frydefulde brus

Katharina Maria Abt gør udmærket fyldest som den fjerde hovedkarakter. Hun er på vej op som forfatter, fascineret og siden forelsket i Gillis. Deres kærlighedsduet ramte – trods et anseeligt antal skæve toner – den drøm om evig kærlighed og forståelse, som fortællingen ellers så effektivt slår til jorden.

Omkring de fire folder et stort ensemble af håbefulde filmaspiranter og magtfulde studiobosser sig ud i Andrew Lloyd Webbers karakteristiske klange, som Aarhus Symfoniorkester folder smægtende ud under Andy Masseys sikre taktstok. Det er en sjælden fryd at kunne hengive sig i et helt orkesters brus ved musicals. Her mærker man fuldt ud, hvad operarammen kan tilføre.

Sunset Boulevard
Sunset Boulevard, Den Jyske Opera. Foto: Anders Bach.

Hvem synger?

Emily Bates scenografi er godt tænkt med en bred forscene i Gillis lejlighedskompleks, der kan åbnes mod både det hektiske filmstudio og til Normas mausoleum af et hjem, hvor rober hænger til skue blandt kameraer og andre props fra filmverdenen. Som en clair-obscur kæmper lyset for at bryde skyggerne i dette hjem. Visuelt som mentalt. Det er godt udført. Jeg er mindre glad for forscenen, hvor manglen på lyssætning ud over den bredt malende pensel gør lyden diffus i masseoptrinnene. Hvem synger? Hvorfor? Det bliver et helt unødvendig irritationsmoment, som svækker oplevelsen af de musikalsk fine numre.

Musicalen holder, både som værk og fortælling om at blive efterladt i mørket. Men castingen svækker historien og giver en mangel på dynamik og drive i de helt centrale scener mellem Joe og Norma. Kombineret med de ufokuserede ensembleoptrin bliver det trods en magisk, magtfuldt spillende Tammi Øst til en noget blandet oplevelse i Musikhuset Aarhus denne gang.

Se forestillingstrailer her.

Musik: Andrew Lloyd Webber. Tekst: Don Black og Christopher Hampton baseret på filmen af Billy Wilders film. Instruktør: Philipp Kochheim. Dirigent: Andy Massey. Scenograf: Emily Bates. Kostumedesigner: Mathilde Grebot. Lysdesigner: Anders Poll.

Medvirkende: Tammi Øst, Randy Diamond, Katharina Maria Abt, Martin Loft, Andreas Eldeen, Jens Jagd, Carsten Gottholt Hansen, Erik Bekker Hansen, Jonathan Heegaard Jespersen, Linda Arunee Olofsson, Josephine Stokholm, Frederik Stuhllemmer, Inger Margrethe Holt Povlsen, Bolette Bruno Hansen, Pernille Stolting-Madsen, Annette Dahl, Morten Wang, Andreas Winther, Jens Bové og Lars Frentz Krogh. Den Jyske Operas Kor og Aarhus Symfoniorkester-