Populært lige nu

★☆☆☆☆☆ Tivolirevyen 2023 – ideforladt og pinligt selvsmagende

Tivoli genopliver atter havens revytradition. Det skulle de nok have undladt. Der er meget langt mellem snapsene i Tivolirevyen 2023, der mest består af...

København Danser vil redde verden med scenekunst

Duoen Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth står bag det succesfulde initiativ, festivalen København Danser. Formålet er at udvælge de bedste internationale dansekompagnier og åbne...

Afgangsreading: Nye dramatikere med sædekomedie og fantasydramatik

Dicte C. Houmøllers Udstop mor når hun dør og Nana Anine Jørgensens Fluxin drops viser spændvidden i de nye, debuterende dramatikere fra Den Danske Scenekunstskole....
Annoncespot_imgspot_img

★★☆☆☆☆ Spilleren – tomhed i pæne billeder

Betty Nansen Teatrets husdramatiker Line Knutzon har begået endnu en 90’eragtig dramatisering. Denne gang af Dostojevskijs Spilleren, der tematisk taler ind i vores tid. Teksten når dog aldrig forbi oneliners og facade, så vi må nøjes med at grine af de dygtige skuespillere og finde den krasse kapitalismekritik et andet sted.  

Dostojevskijs roman Spilleren byder på en form for kapitalismekritik, der bestemt gør den relevant at beskæftige sig med i 2022. Måske er ludomani ikke verdens mest overskyggende problem netop nu, men den metaforiske ludomani, der ligger i troen på evig vækst og selvrealisering, er vel en ret væsentlig faktor for verdens tilstand. Eller som teatret selv formulerer det: ”Du er kun noget værd på grund af din kapital”. Kapital kan komme i mange former, men bliver i iscenesættelsen primært knyttet til penge. At have dem, at begære dem, at miste dem.    

Spilleren
Spilleren på Betty Nansen Teatret. Foto Camilla Winther.

Syge koder og sære etiketter

Romanen foregår mestendels på spa-kasinoet i Roulettenburg og fortælles af den adelige, men fattige huslærer Aleksej. Han arbejder for en falleret general, som håber at arve sin gamle tante, Babusjka. Aleksej er forelsket i generalens datter Polina, som er lovet bort til franskmanden Grillet i pant for hendes fars gæld, mens generalen selv er skudt i golddiggeren Blanche.

I Line Knutzons dramatisering varer det længe, før man forstår, at Aleksej er en form for hovedperson, der betragter ”de riges syge koder og sære etiketter” med både begær og distance, for så selv at tabe sutten – eller mere præcist kærligheden – da han selv vinder på rouletten og straks insisterer på at købe Polinas kærlighed. Hun elsker ham allerede, vil ikke være en vare og forsvinder ud af historien. Aleksej lever derefter det – må vi forstå – tomme nouveau riche liv med Blanche, indtil pengene slipper op.

Spilleren
Spilleren på Betty Nansen Teatret. Foto Camilla Winther.

En omvendt Weinstein?

Hele første akt handler dog primært om selskabets interne trakasserier og venten på budskabet om Babusjkas død. De bliver sørgeligt skuffede, da hun i stedet selv dukker op og kaster sig hovedkulds over rouletten og den stilige spagæst, englænderen Astley. Det er bedstemor med slag i – eller det kunne det have været, hvis Babusjkas begær ikke blev fremstillet som latterligt. Muligvis er det et forsøg på en kønsomvendt Weinstein? Gamle mennesker kan kun få sex gennem overgreb eller ved at betale for det? Tammi Øst er selvfølgelig fremragende fjoget som dette energibundt af en kvinde, der skal have noget ud af sine sidste dage. Men havde det været mere modigt og mindre aldersforskrækket at tage hendes begær alvorligt midt i komedien. Jeg tror det.

Nu bliver Babusjka mest et klovnenummer, der udgør den midterste tredjedel af forestillingen, mens arvingerne og Aleksej er omdrejningspunkt for hhv. første og anden del. Vi har altså tre historier i historien og da Aleksejs (selv)analytiske blik, der driver romanen, ikke etableres på scenen, fremstår fortællingen hullet eller med et lidt pænere ord som en montage af et manuskript, der har gode enkeltscener, men ingen samlende idé.

Spilleren på Betty Nansen Teatret. Foto Camilla Winther.
Spilleren på Betty Nansen Teatret. Foto Camilla Winther.

Et vakuum af oneliners og tomgang

Ensemblet spiller for så vidt ganske udmærket. Niels Ellegaard som skiftevis servil og dominerende general. Kitt Maiken Mortensen fanger Polinas blidhed bag facaden. Stine Schrøder Jensen og Zaki Nobel Mehabil får fine, kropslige figurer ud af Grillet og Astley. Marie Winther Nørgaard og Adam Schmidt får givet deres mere perifære roller som tjenerskab og croupiers et eget wellness-vanvid. Anders Budde Christensen gør, hvad han kan med den decimerede hovedrolle, mens Simon Bennebjerg er forudsigeligt flamboyant flatterende som Blanche.

Det er bare, som om manuskriptet er strandet i et vakuum af oneliners og tomgang. Det er en form for 90’er-stil, hvor man nok kan holde noget ud i strakt arm og sige ”se, hvor latterligt”, men hvor der ikke for alvor er noget på spil. Det bliver bare tomhed i pæne billeder.

Palle Steen Christensens scenografi og kostumer er nemlig blændende smukke og kunne have fortjent en bedre tekst. Fra spa-kasinoets flaskegrønne og orangerødlige velaflagthed til Paris’ luftige hvide vifter til det dybgrønne rum fuldt af sommerfugle, hvor Aleksej aldeles uforklaret taler fra til sidst. De rum og de præcist-lækkert kostumerede mennesker, der færdes i dem, bliver bare aldrig bundet sammen til en fortælling, der vil os noget i dag.

Fakta

Dramatiseret af Line Knutzon og Elisa Kragerup efter Dostojevskij. Instruktion: Elisa Kragerup. Scenografi: Palle Steen Christensen. Lysdesign: Christian Alkjær. Lyddesign: Troels Møller. Oversætter af den tyske sceneversion: Madame Nielsen.

Medvirkende: Tammi Øst, Anders Budde, Simon Bennebjerg, Niels Ellegaard, Stine Schrøder Jensen, Zaki Nobel Mehabil, Kitt Maiken Mortensen, Maria Winther Nørgaard og Adam Schmidt.

Spiller på Betty Nansen Teatret 6. – 30. oktober 2022.

Seneste

Moving Identities præsenterer kunstnere til det første residency-program

Seks grupper af professionelle scenekunstnere er blevet udvalgt til...

Nu kan du stemme på din favorit til Teaterflisen 2023

Nu skal danskerne igen til tasterne og stemme om,...

Syv scener udpeget til ny musikdramatisk ordning – nyt initiativ fra Statens Kunstfond

Statens Kunstfond har udvalgt syv scener og spillesteder rundt...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Moving Identities præsenterer kunstnere til det første residency-program

Seks grupper af professionelle scenekunstnere er blevet udvalgt til...

Nu kan du stemme på din favorit til Teaterflisen 2023

Nu skal danskerne igen til tasterne og stemme om,...

Syv scener udpeget til ny musikdramatisk ordning – nyt initiativ fra Statens Kunstfond

Statens Kunstfond har udvalgt syv scener og spillesteder rundt...

★★★☆☆☆ Svendborg Sommerrevy 2023 – musikalsk genbrugsrevy

Svendborg Sommerrevy 2023 bliver med Tommy Kenters 50-års jubilæum...

To festivaloplevelser – fiktivt badehotel og mytisk bjerg

København er fuld af festivaler i disse uger og...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet Sport & Kulturchef i DGI Byen & Øksnehallen, fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Moving Identities præsenterer kunstnere til det første residency-program

Seks grupper af professionelle scenekunstnere er blevet udvalgt til at deltage i residency-programmet Moving Identities. Partnere bag initiativet er stolte af at præsentere de...

Nu kan du stemme på din favorit til Teaterflisen 2023

Nu skal danskerne igen til tasterne og stemme om, hvem af årets otte nominerede skuespillere, der skal fortsætte rækken af Teaterfliser på Frederiksbergs ikoniske...

Syv scener udpeget til ny musikdramatisk ordning – nyt initiativ fra Statens Kunstfond

Statens Kunstfond har udvalgt syv scener og spillesteder rundt om i hele landet til projekter, der ligger i krydsfeltet mellem musik og scenekunst. Der...