Populært lige nu

Sandra Yi Sencindiver: “Jeg synes faktisk, at folk er enormt gode til at forsøge”

I går udsendte "Et større billede" en pressemeddelelse med et åbent brev til den danske film- og tv-branche med ønsket om et opgør med...

Fanget i et pink peep show

Et twisted univers med stiliserede voldsfantasier venter publikum, når de træder indenfor til forestillingen Stuepigerne på Aarhus Teater. Hvis man endnu ikke har lært...

Aaben Dans: Med kvinden i fokus

Aaben Dans har i år to store premierer med kvinder i fokus. Begge er kvartetter, aldersspecifikke, og begge handler om kvindefællesskaber og kvindekroppe i...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Ræk mig din hånd – romantisk fortælling om Anne Marie og Carl, der tilfældigvis var kunstnere

Storyteller Maria Junghans har omdannet et historisk dansk kunstnerpars liv til pittoresk fortællekunst. I Ræk mig din hånd kommer mennesket før værket, og det har skam sin charme.

Ingen kunstners virke er så stort, at det ikke kan koges ned til en romantisk fortælling. Det var læren, da P2 for et par år siden præsenterede Kære Carl, en podcast om to elskende. To elskende, som tilfældigvis var identiske med historiens største danske komponist og en særdeles produktiv billedhugger.

Meget er efterhånden sagt om forholdet mellem Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen. Den ene har kastet lange skygger over dansk musikliv, den anden har som så mange af hendes kolleger ventet længe på at blive skrevet ind i kunsthistorien.

Hver især var de vældige kunstneriske begavelser, men de var altså også hinandens ægtefolk. Og det har, på godt og ondt, fået kulturformidlere til at gå i romantisk selvsving. Senest storytelleren Maria Junghans, hvis fortællekoncert Ræk mig din hånd fredag afsluttede sin danmarksturné i Skuespilhusets foyer i København.

Annonce
JOB UNderside 2

Ligetil musikfortælling

Her var ingen fiksfakserier. Maria Junghans stod ganske enkelt på scenen og fortalte historien om Anne Marie og Carl, flankeret af klassisk guitarist Mikkel Egelund Nielsen og fløjtenist Karolina Leedo.

Ræk mig din hånd, Maria Junghans
Ræk mig din hånd, Maria Junghans, Karolina Leedo og Mikkel Egelund Nielsen. Foto: Ard Jongsma

Vi fulgte de to kunstnere fra deres naturskønne barndom til Anne Maries tale ved Carls kiste. Junghans tegnede nøje og indlevende scener op. Den lille pige, der omgav sig med alskens dyr og modellerede faderens lam. Og drengen, der fortabte sig i brændestakkens egenskaber som stemt slagtøj i stedet for at stable den.

Korte musikalske intermezzi ledsagede Junghans’ rolige, mellemdybe stemme. Karolina Leedo spillede lyrisk på fløjten, Mikkel Egelund Nielsen skælmsk på strengene. Fermt, effektivt og ligetil.

Solidt greb om publikum

Vi hørte om forelskelse i Paris, ensomhed under lange arbejdsrejser, halvhjertet utroskab og langsom tilgivelse. Også lidt om de to kunstneres arbejde var der plads til, men Junghans havde tydeligt sit fokus på menneskene bag.

Flere gange hævede hun den dramatiske indsats ved at indlægge direkte dialog i teksten. Af og til løb fortællelysten af med hende, og så prustede og gestikulerede hun, som var vi børn. Eller også henvendte hun sig direkte til os: ”I kender det godt …” Fortælleren havde et solidt greb om sit publikum.

Savnede man større dristighed i selve formatet? Måske nok. Blev vi egentlig klogere af det romantiske heltekvad? Njaeh. Men som introduktion til to kunstnere, som de fleste næppe har et særlig nært forhold til, virkede Ræk mig din hånd fortrolig og æggende. Så må man selv gå videre herfra.

Tekst og koncept: Maria Junghans.

Medvirkende: Maria Junghans, Karolina Leedo, Mikkel Egelund Nielsen.

Skuespilhuset i København den 28. oktober 2022 var sidste stop på forestillingens turné.

Seneste

★★★★☆☆ Stuepigerne – voyeurisme, popkultur og intenst spil giver omfattende tekst kamp til stregen

Instruktør Line Paulsen og huskunstner Nathalie Mellbye udnytter Aarhus...

Vendsyssel Teater søger en ny teaterdirektør

Ansøgningsfrist: 28. februar 2023

★★★★☆☆ Hjem kære hjem – stærk fortælling i højtråbende iscenesættelse

På Himmerlands Teater tages krigstraumer og den privilegerede, vestlige...

Nyhedsbrev

spot_img

Udforsk videre

★★★★☆☆ Stuepigerne – voyeurisme, popkultur og intenst spil giver omfattende tekst kamp til stregen

Instruktør Line Paulsen og huskunstner Nathalie Mellbye udnytter Aarhus...

Vendsyssel Teater søger en ny teaterdirektør

Ansøgningsfrist: 28. februar 2023

★★★★☆☆ Hjem kære hjem – stærk fortælling i højtråbende iscenesættelse

På Himmerlands Teater tages krigstraumer og den privilegerede, vestlige...

★★★★☆☆ Ants 1+1=3 – dansende myrer hylder fællesskabet med stor teknisk kunnen

Den dansk-lettiske danser og koreograf Anastasija Olescuka har indtaget...

Aaben Dans: Med kvinden i fokus

Aaben Dans har i år to store premierer med...
Sune Anderberg
Sune Anderberg
Selvstændig kulturjournalist og kritiker, skriver fast for en række danske medier. Medlem af Reumert-juryen og Anmelderringen, cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.
spot_imgspot_img

★★★★☆☆ Stuepigerne – voyeurisme, popkultur og intenst spil giver omfattende tekst kamp til stregen

Instruktør Line Paulsen og huskunstner Nathalie Mellbye udnytter Aarhus Teaters Studio-scene til at eksperimentere med en lyserød og voyeuristisk opdatering af Jean Genets absurde...

Vendsyssel Teater søger en ny teaterdirektør

Ansøgningsfrist: 28. februar 2023

★★★★☆☆ Hjem kære hjem – stærk fortælling i højtråbende iscenesættelse

På Himmerlands Teater tages krigstraumer og den privilegerede, vestlige verdens negative syn på udsendte soldaters gerninger op til debat i iscenesættelsen af Andreas Garfields...