Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Ronja Røverdatter med uhygge, grin og skøn musik

Odense Teater er gensynet med Frede Gulbrandsens iscenesættelse af Astrid Lindgrens fortælling om Ronja Røverdatter, der frygtløst kaster sig ud i livet, både uhyggelig for de små, morsom for de større og gennemsyret af Nikolaj Busks velklingende musikalske kompositioner, som leveres forrygende af såvel skuespillere som musikere på scenen.

Frede Gulbrandsens iscenesættelse spillede oprindeligt på Odense Teater i 2020, hvor den – som så meget andet – fik forkortet spilleperioden pga af corona. Nu er forestillingen med mindre ændringer i castet tilbage. Og heldigvis. For Nikolaj Busks nykomponerede musik og skuespillernes stærke præstationer skaber en helstøbt teateroplevelse for hele familien.

Velkendt historie med nye sange

De fleste kender sikkert allerede historien ud og ind. Ronja fødes under et øresønderrivende uvejr på Mattisborgen, hvor hendes far er leder af en røverbande. Som 11-årig møder hun Birk, der tilfældigvis er søn af farens ærkefjende, røveren Borka, der i øvrigt også lige i nattens mulm og mørke er flyttet ind i den ubeboede nordende af borgen. De to bliver venner og formår i fællesskab at skabe fred blandt de to rivaliserende grupper.

Ronja Røverdatter, Odense Teater. Foto: Emilia Therese
Ronja Røverdatter, Odense Teater. Foto: Emilia Therese

På teaterscenen er Sebastians musik til historien kendt og elsket blandt mange, så det er et modigt sats, at Odense Teater har valgt at iscenesætte med helt ny musik. Men det er så afgjort satset værd, for Nikolaj Busks kompositioner byder på sprudlende viser i middelalderlig stil, når Mattis-røverne i bedste herrekors stil synger flerstemmigt og velklingende. Der er stemningsmættet baggrundsmusik med forsigtigt fløjtespil, som var Nøkken på spil i skoven. Og der er fine, rørende toner, når Marie Mondrups powerfulde røvermutter Lovis synger godnatsang for sin datter.

De tre musikere, Hal Parfitt-Murray, Magnus Heebøll Jacobsen og Thor Ahlgren, indtager rollerne som en del af Mattis-banden, hvilket gør det muligt for dem at være på scenen i størstedelen af forestillingen. De spiller lystigt på alt fra mandolin, violin og trommer til både sækkepibe, duduk og jødeharpe. Det musikalske univers er gennemført og sangene er både langt fra og alligevel tæt på noget, vi kender. Perfekt afstemte til iscenesættelsen.

Ronja Røverdatter, Odense Teater. Foto: Emilia Therese
Ronja Røverdatter, Odense Teater. Foto: Emilia Therese

Myldrende liv og høj energi

Frede Gulbrandsen formår at skabe en forestilling, der er fuld af liv fra start til slut. I samspil med Peter Friis’ koreografi vrimler scenen nærmest med mennesker – især når alle Mattis-røverne stiller sig op overfor Borca-røverne. Sidstnævnte i øvrigt ganske snedigt spillet af tre af bagscenens personaler, der iført de rette kostumer uden problemer kan gøre det ud for Borcas bande med Mikkel Bay Mortensen og Marie Nørgaard i front som Bare og Undis.

Anders Gjellerup Kochs Mattis synger, så det kan mærkes langt ind i sjælen. Især da han – i sin længsel efter sin datter – synger ud i natten akkompagneret af Laura Skjoldborgs Ronjas rene, næsten barnlige toner og Marie Mondrups fyldige klang, når Lovis blander sig i duetten.

Ronja Røverdatter, Odense Teater. Foto: Emilia Therese
Ronja Røverdatter, Odense Teater. Foto: Emilia Therese

Selv de mere stille scener i Ronja Røverdatter bliver aldrig kedelige for børnene at se på. Fx når Ronja er alene i skoven, hvor det grønlige lys i Turpin Napoleon Djurhuus’ lysdesign bader scenen. Her er små finurlige detaljer, som hånddukkeræven, der titter op fra et hul i den grønne bakke i Camilla Bjørnvads scenografi, som med ægte teatermagi bringes til live og drager små børneøjne mod sig. Ligesom kigget ned under jorden til Rumpenisserne er enkelt men veludført med en boks, der popper op fra scenegulvet.

Morsomt og rørende

I det hele taget fungerer Camilla Bjørnvads scenografi med skoven på den ene siden og borgen på den anden side af den store drejescene rigtig godt. Store flader gør det ud for såvel klippesider som mure i borgen. Og da lynet i begyndelsen slår ned med et brag ledsaget af skovheksenes ondskabsfulde latter, som får flere af de mindste børn i salen til spontant at bryde ud i gråd, splittes scenografien i to, som Helvedesgabet, der deler Mattisborgen op på midten.

Ronja Røverdatter, Odense Teater. Foto: Emilia Therese
Ronja Røverdatter, Odense Teater. Foto: Emilia Therese

Laura Skjoldborg og Emil Veber Rasmussen gør det overbevisende som Ronja og Birk, der vægter deres venskab højere end deres forældres ønsker for deres fremtid. Men netop, fordi de holder sammen – også i bogstaveligste forstand, når de tager hinanden i hånden – kan de tvinge deres vilje igennem og lede de to røverbander ind på en ny, mere ærlig vej i livet.

Sidst men ikke mindst skal Klaus T. Søndergaards fuldstændigt vidunderlige fortolkning af Skalde-Per nævnes. Med den helt perfekte blanding af prutte-humor, gakket kropssprog og livsvisdom, er han Ronjas uvurderlige støtte helt til det sidste. Når han skrutrygget og let fjedrende kommer ind på scenen, skal man være lavet af sten for ikke at trække på smilebåndet. Selv på sit – ellers rørende – dødsleje hiver han latterudbrud ud af publikum. Ronja Røverdatter kan det hele. Vi griner, vi føler og vi nyder den skønne musik og sang. Men lad børn under 7 år blive derhjemme, som teatret anbefaler. Ellers bliver det måske lidt for uhyggeligt.

Romanforlæg: Astrid Lindgren. Dramatisering: Staffan Götestam. Oversættelse: Peter Aude. Iscenesættelse: Frede Gulbrandsen. Scenografi: Camilla Bjørnvad. Komponist: Nikolaj Busk. Sangtekster: Thomas Høg. Koreografi: Peter Friis. Lysdesign: Turpin Napoleon Djurhuus. Lyddesign: Kim Malmose. Dramaturg: Mathias Rosenkrands Bech.

Medvirkende: Laura Skjoldborg, Emil Veber Rasmussen, Anders Gjellerup Koch, Marie Mondrup, Klaus T. Søndergaard, Mikkel Bay Mortensen, Marie Nørgaard, Mogens Rex, Niels Skovgaard Andersen, Morten Kristensen, Kathrine Madsen, David Schärfe, Bo Westergaard og Pernille Kundby Bejder.

Spiller på Odense Teater 10. november – 23. december 2022.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og anmelder på ISCENE. Har Kulturmor.dk. Teaterkritiker for Jyllands-Posten, tidligere for Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...