Mest læste lige nu

Teaterpokalen 2022: Her er de nominerede til Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt onsdag generalforsamling med valg af prismodtagere til instruktørprisen Teaterkatten, Initiativprisen og nomineringer til Teaterpokalen 2022 på baggrund af forestillinger inden...

Dansens økosystem er ved at bryde sammen

Kommunale sparerunder i Aarhus foreslår udflytning af Bora Bora til et alt for lille scenerum. Dansehallerne i København står fortsat uden fast scene en...

Jens Arentzen efterlader os sine stærke holdninger, finurlige udtalelser og gode råd

Jens Arentzen (1958-2022) var et af de mest begavede mennesker, jeg har kendt i mit liv. Han var sprudlende, kompromisløs, højlydt, eftertænksom, lyttende, engageret...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Når mørket falder på – true crime i teatret 

Teatergrad og Randers Teater har med Når mørket falder på kastet sig over det populære tv-format true crime. Det bliver en gedigen, men ikke særlig dramatisk fortælling om to drab og de mennesker, der er involveret i dem. 

Gerningsstedet er mærket af i Hans Egedes Kirke. Indenfor afspærringen danner Liselotte Krodals moderne altertavle bagtæppe for små stillebenopstillinger af dåseøl, pilleglas og en blodig kniv. Scenen er sat for Teatergrad og Randers Teaters true crime-fortælling. 

Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.
Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.

Han var ikke syg nok

Faktisk er det to separate fortællinger, hvilket vel mest af alt understreger kriminalitetens tilfældige tragik. De er ikke indholdsmæssigt forbundet, men udgør formmæssigt en kronologi. Julie Petrine Glargaards fine, mundrette manus har i genrens ånd afsæt i virkelig forbrydelser, men afsøger især de følelser, der fører til drab, og de følelser, der rammer de efterladte. 

Først møder vi Jens og Karina, der forelsker sig stormende i hinanden. De bærer begge på tung bagage. Hun på sukkersyge og et udefineret overgreb. Han på omsorgssvigt og fængselsstraf. De finder sammen i en drøm om familien, mens vi i glimt hører en række velfærdsarbejdere vaske deres hænder – den ene tilmed i sprit. Burde de have ageret på advarselstegnene fra Jens? ”Han var ikke syg nok,” siger lægen. Formentlig med reference til den psykisk syge mand, der skød i storcentret Fields i sommers efter forgæves forsøg på at få hjælp. 

Annonce
JOB UNderside 2
Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.
Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.

Statistikken siger

Jens skyder ikke tilfældige mennesker, men sin kæreste. Hvert fjerde drab i Danmark begås af offerets partner, mens kun en enkelt procent karakteriseres som seksualdrab. Teenageren Maja, der bliver bortført og dræbt i anden del, er måske offer for den type forbrydelse. Den spektakulære slags, hvor medie-Danmark deltager i jagten på drabsmanden. Her findes han ikke, og uvisheden gør sorgen endog tungere for Majas efterladte. Hendes historie fortælles af lillebroren Patrick, der skyldplaget og alene glemmes af de sørgende forældre. 

Julie Riis og Daniel Bevensee spiller alle roller overbevisende i Pelle Nordhøj Kanns lette instruktion. Der er tempo på og vi dvæler ikke for længe i de enkelte momenter. Forestillingen bliver trods de tydelige karakterer derfor mere et episk flow, hvor spillerne jævnligt træder ud af rolle og giver ”faktuelle” oplysninger. Mange ser meget true crime. Jeg gør ikke, men kan dog genkende stilen, hvor rekonstruktioner veksler med udsagn fra eksperter og myndighedspersoner. Alt hyllet i dystert-truende underlægningsmusik og her krydret med korte bevægelsessekvenser, som blev mig for dramaskoleagtige. 

Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.
Når mørket falder på, Teatergrad og Randers Teater. Foto: Martin Gundesen.

Patos eller etos?

Når mørket falder på rammer plet genremæssigt. Om den fortæller os så meget mere, end en hvilken som helst tv-fortælling ville, er spørgsmålet. Kirkerummet bidrager stemningsskabende, ikke mindst mod slutningen, hvor vi sammen synger et par vers af I østen stiger solen op som modsvar til titlen og forestillingens fokus på det dunkle i sindet, i livet. 

Særligt den ulykkelige lillebror vil blive hos mig, for her betyder det fysiske nærvær, at identifikationen bliver insisterende. Jeg lider også med forældrene – og med Jens. Men jeg lander et sted mellem patos og etos, hvor jeg ikke rigtig ved, om jeg skal være følelsesmæssigt berørt eller indigneret over et samfund, der ikke tager ordentligt vare på vores udsatte, så de ender med at gøre skade på sig selv eller i dette tilfælde andre. Forestillingen peger mest mod etos, hvilket næsten strider mod true crime-genrens element af følelsesmæssig voyeurisme. 

Instruktør: Pelle Nordhøj Kann. Dramatiker: Julie Petrine Glargaard. Dramaturg: Tine Eibye og Christine Worre Kann. Komponist: Marie Louise von Bülow. Scenograf: Nikolaj Heiselberg Trap. Lysdesign: Viktor Holm Lauridsen. Forestillingen er en co-produktion lavet i samarbejde mellem Teatergrad og Randers Teater. 

Medvirkende: Julie Riis og Daniel Bevensee.

Spiller i Østre Kapel, Randers 7. – 11. november og 21. – 25. november 2022, og i Hans Egedes Kirke og Politimuseet, København 14. – 18. november og 28. november – 1. december 2022.


Seneste

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot...

Nyhedsbrev

spot_img

Udforsk videre

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot...

Christian Lollike stopper som direktør for Sort/Hvid

Efter mere end 10 år på posten som kunstnerisk...

Holberg goes black – seriøst sjov, sproglig energiudladning

Sikke et brag af en afslutning på Dansk Teater...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet Sport & Kulturchef i DGI Byen & Øksnehallen, fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
spot_imgspot_img

★★★★☆☆ Ophav – dunkelt familiedrama om medaljens bagside

Team Teatret og Teater Rum er aktuelle med Lars Dammarks familiedrama Ophav, der handler om en families forretningssucces på bekostning af familielivet. Jørgen Böllugaze er...

Anna Balslev er ny husinstruktør på Det Kongelige Teater

Det unge talent, Anna Balslev, tiltræder som husinstruktør i Skuespillet på Det Kongelige Teater fra sæson 2023/24. Anna Balslev er særligt kendt for sine sanselige,...

★★★★★★ Duften af Betlehem er en oplevelse for alle sanser

Teaterhuset Filurens Duften af Betlehem er mere end blot en teaterforestilling. Det er en totaloplevelse, der fanger og stimulerer alle barnets sanser i en...