Populært lige nu

Her er de seks nominerede til Teaterpokalen 2024 – Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt 11. november 2024 generalforsamling, hvor foreningen valgte årets prismodtagere af foreningens instruktørpris Teaterkatten og af Initiativprisen, der går til et innovativt...

Mindeord – Ulla havde revyen helt inde i hjertet

Skuespiller Ulla Jessen døde i går 15. november 2024, 77 år gammel. Lars Arvad, formand for Revy Danmark, mindes her Ulla Jessen, der blandt...
Annonce

★★★☆☆☆ Jeg fortryder intet… vel? Edith Piaf genbesøgt i kabaretens form

Rikke Buch Bendtsen er fremragende i Piaf-kabareten Jeg fortryder intet… vel? på Café Liva. Den franske spurvs uopslidelige viser pakkes ind i en dansk livshistorie, men det er jo sangene, vi vil høre, og dem leverer Rikke Buch Bendtsen tro mod Piaf, men foldet rammende og rørende ud i hele hendes eget store register.  

Annonce

Edith Piaf dukker af og til op på scenen, og det forstår man godt, for hendes udtryk og de glødende viser er slidstærke. Rollen er tidligere blandt andet blevet spillet af Lisbeth Dahl og Kirsten Lehfeldt, så det er store sko, Rikke Buch Bendtsen skal fylde ud. Det gør hun fornemt med sin store, varme stemme og sin bevægelige mimik, der taler mere end de ord, den lille spurv Piaf er blevet pakket ind i denne gang.

Jeg fortryder intet... vel?
Jeg fortryder intet… vel? på Café Liva. Foto Brita Fogsgaard.

Salon Edith

Midt på scenen står et klaver. På hver side står et bord. Det ene med en gammeldags telefon, det andet med en ditto radio. Vi er tilbage i tiden. Ikke Piafs tid, men starten af 90’erne viser det sig, da Rikke Buch Bendtsen entrer scenen og hurtigt etablerer de holdepunkter, forestillingen er hængt op på.

Vi er i en frisørsalon. Først hedder den Edith, siden Rose efter hovedkarakterens datter. Hendes mor ringer konstant op på telefonen – siden suppleres den med en mobil – og fra radioen flyder nyhederne og dermed tiden, der bevæger sig fra Nyrup-regeringens tiltrædelse i 1993 og 25 år frem til frisørens jubilæum, som snart skal fejres. ”Champagne er nok lige at presse den,” siger hun til mor i telefonen, og således har vi endnu et karaktertræk på plads.

Jeg fortryder intet... vel?
Jeg fortryder intet… vel? på Café Liva. Foto Brita Fogsgaard.

Et liv med mange sorger

Nicolai Majland indtager den dobbelte funktion som pianist og uhyre tålmodig kunde, der faktisk aldrig bliver klippet, men siden dog vinder andre sejre. Han står bag de fine arrangementer og ledsager Rikke Buch Bendtsen på bedste vis med sit elegante spil og helt underspillede mimik.

Annonce

Viserne er oversat til dansk og indimellem fletter sig så et ikke helt almindeligt liv, for frisørens mand er soldat og hendes datter lider voldsomt under det. Inden skyerne trækker sig sammen har vi fulgt hende gennem ungdomstvivl, stormende kærlighed og overtagelse af salonen. Siden bliver det Veterancentret, ungdomspsykiatrien og en ny forelskelse.

Jeg fortryder intet... vel?
Jeg fortryder intet… vel? på Café Liva. Foto Brita Fogsgaard.

Det er sangene, vi vil høre

Rikke Buch Bendtsen leverer som den solide og trods alt ret almindelige karakter med de genkendelige følelser, men mest af alt er det jo sangene, vi vil høre. Vi vil med i den ottende himmel på Mon Manége a Moi, med hende under huden i den kælent-jazzede Le Foule, mærke desperationen i Les Blouses Blanches og hjertesukke, når La Vie en Rose kombinerer vuggevisen med den voksne kvindes bekymrede længsel. Vi føler smerten over kærlighedstabet i Mon Dieu og den fortabte tristesse i La Ville Inconnue, inden håbet atter tændes sensuelt i Padam… Padam og fortid og fremtid omfavnes i den ikoniske Non, j ene regrette Rien, som med et twist også udgør kabaretens titel Jeg fortryder intet… vel?

Det er nok en smagssag, om man som min ledsager fandt det lettere blasfemisk at oversætte sangteksterne fra fransk, eller man som jeg mere pragmatisk købte ind på præmissen. Sangene fylder det meste, og det ville derfor ikke give mening at beholde originalsproget. Til gengæld kunne det måske være en overvejelse, om en koncert uden historierammen egentlig ikke ville have været alt nok.

Tekst og musik: Edith Piaf m.fl. Manuskript og instruktion: Jacob Morild. Danske oversættelser: Jesper Kjær. Musikalsk arrangement: Nicolai Majland. Et ekstra øje udefra: Jan Hertz. Lys- og lyddesign: Kenneth Keutzfeldt.

Medvirkende: Rikke Buch Bendtsen og Nicolai Majland.

Jeg fortryder intet… vel? spiller 9. – 31. marts 2023 på Café Liva.

Seneste

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en passion for teater ved at tilbyde Dramatik A som et af de få gymnasier i...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...