Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Familien Addams – visuelt overflødighedshorn i morbidt-charmerende musical 

Uhyggen er løs på den sjove måde på NørregadeTeatret i Maribo, der har inviteret den gale Familien Addams indenfor i en billedskøn og topmusikalsk forestilling med sans for både det morbide og det rørende i familieklanen. 

Har man sagt Familien Addams, må man også sige Thing. Denne løsrevne hånd, der gør sig som en slags faktotum for den morbide, men elskelige familie, vinker da også ud til os gennem fortæppet. Thing indskærper mobilreglerne og knipser ouverturen i gang, før ”den berusende duft af kirkegård” og et mylder af afdøde aner i grå gevandter rammer os. Vi er ankommet til Addams-land. 

Familien Addams, NørregadeTeatret. Pressefoto
Familien Addams, NørregadeTeatret. Pressefoto

Middag på spøgelsesslottet 

Musicalen Familien Addams er endnu en spin-off af Charles Addams’ tegneserie, der løb i The New Yorker i fem årtier fra 1938. Den er siden blevet til adskillige film og tv-serier, senest Wednesday Netflix. Onsdag, familiens datter, er også i centrum i musicalen, hvor hun vil giftes med den helt normale Lucas. Derfor har hun inviteret ham og hans forældre til middag i familiedomicilet, der mest minder om et spøgelsesslot – komplet med torturkælder, gravkammer og hallucinationer. 

De sidste står den bragende flotte videoscenografi for. Den skifter elegant kulisser fra slottets mugne vægge til himmelhvælvet over kærlighedens røde blomsterflor til banketsalens uhyre detaljerede setup. Billedstormen giver en lethed i den ellers temmelig lange fortælling, der kan få selv de yngste til at hænge på. Forestillingen anbefales fra seks år. 

Familien Addams, NørregadeTeatret. Pressefoto
Familien Addams, NørregadeTeatret. Pressefoto

Ikoniske karakterer 

Anne-Mette Riis og teaterdirektør Frank Rubæk spiller overlegent og latin-charmerende familieoverhovederne Morticia og Gomez Addams. De oser af lige dele respekt og begær og er bærere af familiens sande klenodie: ærlighed. De vil ikke have hemmeligheder for hinanden, så Gomez kommer i et svært dilemma, da Onsdag kræver, at han holder hendes bryllupsplaner hemmelige til efter middagen. Peter Thieme og Christina Elizabeth Mørkøre giver værtsparret fint modspil som Lucas’ forældre, søde Alice og tilknappede Malcolm Beineke. 

Samuel Traum fylder skoene – og ikke mindst tonerne – ud i den ferske rolle som Lucas, mens Iris Mealor Olsen får lov at give fuld teenage-mut gas som den elskovsfulde Onsdag. Ditlev Tiede Rejnholdt imponerer som hendes jaloux og uhyre velsyngende lillebror, mens Bjarne Antonisen er henrivende som Addams-familiens månesyge onkel Fester. Pia Rosenbaum fjoller fint som husets bedstemor, mens Peter Zhelder er skiftevis bøvet, skræmmende og såre sød som tjener Lurch. Alle formår de at genskabe de ikoniske karakterer og samtidig gøre dem til deres egne. 

Familien Addams, NørregadeTeatret. Pressefoto
Familien Addams, NørregadeTeatret. Pressefoto

Følg os ind i mørket 

Frank Rubæks oversættelse hjælper her godt på vej med små indlagte dask til samtidens temaer som ”Luk din mobil og læs nogle bøger”. Replikker, der ikke har noget med historien at gøre, men forankrer karaktererne og skaber komik. Det lille scenerum flyder over med det ene formidable optrin efter det andet.

Snart danser Fester synkront med måne og badeparasol i blå toner, snart stemmer teatrets ensemble i endnu en sang iklædt Charlotte Strahenbergs helt fantastiske kostumer fabuleret over mange historiske tider, men alle i dødsskyggens grå nuancer. 

Alle får hinanden til sidst med både kærligt og morbidt schwung. Historien er tynd, men hvad gør det, når humoren flyder, forviklingerne stiger og det hele krones med gode sange, forførende dansetrin og et visuelt bombardement, der kun kan betegnes som et overflødighedshorn. Så der er al mulig grund til at besøge Maribo og tage imod Familien Addams’ opfordring; ”Følg os ind i mørket”. 

Manuskript: Marshall Brickman og Rick Elice. Musik og sangtekster: Andrew Lippa. Baseret Charles Addams’ tegneserie. Oversat af Frank Rubæk. Sangtekster i samarbejde med Steffen Gliese. Instruktion: Michael Lindvad i samarbejde med Frank Rubæk. Koreografi: Rachel Ireson. Kostumer: Charlotte Strahenberg. Scenebilleder: Broadway Media og K&F Graphics. Musikalsk indstudering: Carl Ulrik Munk Andersen, Jakob Lindbrik og Jørn Bonde.

Medvirkende: Iris Mealor Olsen, Anne-Mette Riis, Frank Rubæk, Bjarne Antonisen, Pia Rosenbaum, Peter Zhelder, Ditlev Tiede Rejnholdt, Christina Elizabeth Mørkøre, Peter Thieme, Samuel Traum og NørregadeTeatrets ensemble: Henriette Marqvorsen, Jørgen Danielsen, Hilary Karlsson, Allan Kiemer, Bithiah Egeberg Kiel, Kenneth Steinkraus, Nina Steen, Kim Strandsø, Niels Marqvorsen,  Anette Becker, Nana Marqvorsen, Marius Braun og fire ekstra korsangere: Kit Heide Jørgensen, Marianne Wede Jensen, Laura Hjorth Marqvorsen og Carl Johann Creutzberg Mikkelsen.

Familien Addams spiller 16. marts – 2. april 2023 på NørregadeTeatret. 

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...