Institute of Interconnected Realities og Aaben Dans har premiere på Spacing Out, der finder sted ved Lynghøjsøerne lidt uden for Roskilde by. Seks dansere går i ét med økosystemet i en gammel grusgrav vokset til med havtorn, græs og mælkebøtter. Tiden både står stille og accelerer i den blide trækken og skubben af kroppe i en meditativ sammensmeltning med naturens elementer.
Premiereaftenen byder på en smuk solnedgang mellem skyerne, da vi guides gennem stier i grusgraven til en svag summen fra Holbækmotorvejen. Naturens dufte, lyde og vind forbereder os på en anderledes aften “i teatret” iført termotøj og dunjakker. Det turkisblå vand danner bagtæppe sammen med hvide klinter. Midt i sandet på bredden ligger en bunke kroppe viklet ind i hinanden.
De er som vokset ind i terrænets lag af jord og sand påvirket af hinandens vægt og små kropslige justeringer. Det er umuligt at se, hvor den ene krop ender og den anden begynder. Vi sidder på små, individuelt formede sandsækkeskulpturer, som er en del af Niina Tervos installation. Bag os er der små højtalere med S. Riesers smukke lydunivers indsamlet fra området, arrangeret og forstærket.
Interaktion og heling
Det klukker hyggeligt af vand fra højtalerne. Bunken af kroppe justerer sig minimalt. En hånd skifter position fra balle til lår, en fod trækkes over en arm. Hver bevægelse påvirker andre kroppes bevægelser i små, konstante og langsomme gensidige tilpasninger. Vi ser ikke hele kroppe, men arme, ben, hoveder og overkroppe. Kroppen er ikke herre over sit eget udtryk, men kun over et delelement.
Havde det ikke været for Maria Ipsens meget forskellige, detaljerige kostumer, var de smeltet helt sammen. Der er sorte, stramme træningsbukser, beige, bløde loungebukser, en hvid striktrøje med et stort åbent hul i ryggen og store skørter i hvid, grå og beige. Kostumerne sender signaler fra alle tider fra Middelalderen til moderne futurisme i lag på lag af udtryk.
Bevægelserne er omsorgsfulde og helende af karakter. Med stort nærvær ruller og flytter de sig organisk med skubben og trækken som jordlag mod hinanden. Bevægelserne bliver gradvist større, og formerne ændrer sig med kortere interval. På søens anden bred skimtes endnu en danser, der ser til som en slags vidne fra forskellige positioner i landskabet. Sandskulpturerne vækker yderligere nysgerrighed.
Tid og traumer
Gruppens gradvise adskillelse er ledsaget af fuglelyde. Økosystemet har udviklet sig fra vand og jordlag til vækster og dyreliv. Tiden står både stille og går svimlende hurtigt. Vi er vidne til forandring og permanens, evolution og evighed, som to sider af samme sag. De søger mod vandet, rullende, krybende eller kravlende. Alt foregår med lukkede øjne overladt til at sanse omgivelserne.
Bevægelserne synes at overgive sig til elementerne tilsyneladende uden mål og mening. Leddeløse kroppe går i bro, falder bagover med hovedet først, vrider sig i sandet og rækker ud efter ubestemmelige omgivelser. Kontrol er der imidlertid. I hver dansers komponerede nærvær, uanset om ansigtet vender ned i sandet, har en andens fod i hovedet eller kroppen er nedsænket i den kolde sø.
Tiden heler alle sår, siger man. Men som en grusgrav heler alle sår her til noget nyt og forandret. Det personlige traume påvirker økosystemet for natur såvel som mennesker. Spacing Out ønsker at udforske traumet og de fællesskabte ødelæggelser i omgivelserne. De viser, hvordan det rekylerer tilbage og påvirker mennesker.
Rum for fordybelse
Institute of Interconnected Realities arbejder ud fra et koncept om decentraliseret koreografi. Forestillingerne er steder, der skaber forbindelse med mange lag af relationer fra forskellige, menneskelige udtryk til materielle og universelle. Den tidligere Song of 8 handlede om 8-talsbevægelsen i forhold til jordens rotation, mens A Play nyfortolkede teaterrummet og publikums rolle.
Spacing Out inviterer frem for alt til rum for fordybelse, hvor forståelsen af tid opløses. Forestillingen åbner scenerummet til et landskabsrum i flere dimensioner, hvilket også danseren på den modsatte bred understreger. Det er et værk, der på den ene side kan opleves for dets naturlige skønhed og meditative effekt, men som vanen tro også har en stærkt intellektualiserende side.
Hatten af for nytænkning og risikovillighed til koreograferne Marie-Louise Stentebjerg og Ida-Elisabeth Larsen. Det giver ekstra point at være pioner i moderne dans. De har samlet et hold af garvede dansere, der evner at udfylde rummets endeløse dimensioner. Svævende, flydende og tidløse bevægelser og udtryk gennemtrænger tid og sted og får os til at smelte sammen med de sandkorn, vi sidder på.
Idé og koncept: Institute of Interconnected Realities. Koreografi: Marie-Louise Stentebjerg og Ida-Elisabeth Larsen. Dramaturgisk konsulent: Riikka Thitz. Komponist: S. Rieser. Kostumer: Maria Ipsen. Installation: Niina Tervo. Illustrator: Sam Moore. Producent: Gry Raaby.
Medvirkende: Marie-Louise Stentebjerg, Ida-Elisabeth Larsen, Sara Gebran, Sarah Lee Armstrong, Olivia Rivière, Marie Topp.
Spiller ved Lynghøjsøerne i Roskilde fra 10. – 13. maj 2023.