Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Dengang vi åd verden lærer børn at passe på Jorden

BaggårdTeatrets børneforestilling Dengang vi åd verden giver et meget konkret eksempel på, hvad der sker, hvis vi ikke passer ordentligt på vores jord. Med nuttede dukker og en visuelt fabulerende scenografi er der tankevækkende underholdning for alle fra 5 år og op.

På en lille, plastikdækket isø midt i det store hav bor en isbjørn. Den har et hyggeligt hus på toppen af isbakken, og den elsker slænge sig i sin liggestol foran huset for at spise popcorn og drikke energidrik. Og affaldet smider den bare fra sig.

Indimellem sejler en stor båd forbi, der har netop isbjørnens to favoritter i sit salgssortiment. Og prisen for lækkerierne? Ja, det er såmænd bare et par stykker is. Men hvad sker der, når isbjørnen igen og igen knækker isflager af sin ø? Så holder den op med at eksistere. Kort og godt. Isbjørnen mister sit hjem, falder i havet og får kun ved et mirakel reddet sig i land på en ny isø.

Dengang vi åd verden, BaggårdTeatret. Foto: Ard Jongsma
Dengang vi åd verden, BaggårdTeatret. Foto: Ard Jongsma

Forbrugssamfundet udstillet

Selvom historien fortælles lidt som et eventyr om et stort, hvidt, isdækket land langt, langt herfra, så er det let at forstå budskabet i Annemarie Jeppesens fine dukkeforestilling. Bjarne Kalhøj, der også er dukkemageren bag forestillingen, står selv for at styre den indtagende isbjørn, mens Marie Nørgaard både indtager den frygtindgydende rolle som kaptajn på skibet og styrer den lille snehare, som hjælper isbjørnen til et nyt mål i livet. For de mange materielle goder skaber ikke nødvendigvis lykken. Ikke hvis man er helt alene.

“Køb, køb!” råber Nørgaard i rollen som kaptajnen på det let uhyggelige skib, der med sine knivskarpe hajtænder konsumerer de isflager, som isbjørnen betaler med. For kaptajnen kommer med lækkerier “til jer alle, der vil have mere, mere!” Og prisen er fast: “Betaling på sædvanlig vis, en af de iskolde er min pris,” gentager kaptajnen hver gang, isbjørnen lader sig friste.

Dengang vi åd verden, BaggårdTeatret. Foto: Ard Jongsma
Dengang vi åd verden, BaggårdTeatret. Foto: Ard Jongsma

Gennemført univers

Kalhøj og Nørgaard akkompagneres af Claus Kaarsgaard, der med sin kontrabas skaber forestillingens musikalske lydbillede. Men det er Jens Hansens visuelle design, der for alvor løfter og skaber Jeppesens iscenesættelse. Hele scenen males med lys, som bølgende hav og himmel. Og da isbjørnen falder i havet, stiger det i projektionerne indtil alt er under vandet.

“Men sådan kan det da ikke ende,” siger Kalhøj, da alt ser mest dystert ud for isbjørnen. Det gør det naturligvis heller ikke, for Dengang vi åd verden er en børneforestilling, der kan ses fra 5 år, så der er stadig håb for såvel isbjørn, der ender i tosomhed med sin nye ven, sneharen, og for vores jord. Bare vi husker at passe på den.

Manuskript og instruktion: Annemarie Jeppesen. Scenograf, dukkemager og dukkefører: Bjarne Kalhøj. Skuespiller: Marie Nørgaard. Musik: Claus Kaarsgaard. Lys-, lyd- og videodesign: IMAGOLUX v. Jens Hansen. Konsulent på visuelt design: Morten Ladefoged. Dramaturg: Susanne Hjelm Pedersen.

På turné rundt i landet med BaggårdTeatret. Oplevet på Aprilfestival 2023.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...