Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Dramatiker Væksthus: “Vi udvikler ikke bare dramatikertalenter. Vi udvikler også dramatikerne som institution”

Dramatiker Væksthus tilbyder deltagerne på deres toårige forløb en mulighed for at udvikle manuskripter til børn og unge. Men hvad kan væksthuset byde ind med, når der allerede findes en professionel dramatikeruddannelse i Danmark? Det har ISCENE taget en snak med kunstnerisk leder Jesper Bræstrup Karlsen om.

Hvert andet år optager Dramatiker Væksthus nye deltagere til deres toårige forløb, som man kan være med på ved siden af et almindeligt fuldtidsjob eller -studie. 11 weekender om året er der samlinger fredag-søndag, hvor deltagerne modtager undervisning i forskellige dramatiske discipliner. Sideløbende skriver hver deltager på et manuskript, der vises til slut som en slags afgangsprojekt, som det fx er tilfældet denne sommer på Teater ZeBU.

“Vi er ikke en uddannelse som sådan. Vi er et talentudviklingsprogram for mennesker, der skriver i forvejen eller på anden måde laver teater for børn og unge,” fortæller kunstnerisk leder Jesper Bræstrup Karlsen, der selv har startet sin dramatikerkarriere hos Dramatiker Væksthus. 

Talentudvikling med fokus på børneteater

“Der er mange af de dramatikere, der udkommer på de danske scener for øjeblikket, som er startet hos os. Nogle af dem er gået videre og har fået en uddannelse på Scenekunstskolen. Det gælder blandt andet navne som Henrik Szklany og Thomas Markmann, der har gået på væksthuset”.

For Dramatiker Væksthus er på ingen måde en modpol til Dramatikerudddannelsen på Scenekunstskolen.

“Det særlige er, at vores talenter har fokus på at skrive til børn og unge. Traditionelt var det de mennesker, der dannede og var en del af børneteatergrupperne i 1960’erne, der selv skrev deres forestillinger eller skabte dem undervejs gennem improvisation. I slutningen af 1990’erne ville man gerne have dramatikerne tilbage i dansk børneteater,” fortæller han. Og det var på dette tidspunkt, at Dramatiker Væksthus blev skabt. Først som en del af Odsherred Teaterskole og siden som et selvstændigt projekt.

Nyt samarbejde med teatrene

I 2021 gik den tidligere projektleder af Dramatiker Væksthus Jane Rasch på pension. Her overtog Jesper Bræstrup Karlsen og Janne Juul ledelsen. Han som kunstnerisk leder og hun som producent. Det har betydet en del ændringer og justeringer, og til sommer bliver det første hold med de to i spidsen færdige.

“Vi laver meget talentudvikling for rigtig få penge. Det nye, der er sket, er, at vi ikke længere har et fast sted at være. Det har vi ændret for, at de penge, vi i gamle dage brugte på husleje, nu i stedet kan bruges på undervisning,” fortæller Jesper Bræstrup Karlsen og fortsætter: 

“De sidste to år har vi i stedet haft undervisning rundt omkring på de danske teatre. Fra Limfjordsteatret i Thy til Teatret Masken på Falster. Her har teatrene gratis ladet os benytte deres lokaler. Det har en økonomisk fordel, men vores deltagere får derved også mulighed for at møde de teatre, som de forhåbentligt engang skal skrive for. Vi har hver gang bedt den kunstneriske leder på teatret om kort at fortælle lidt om teatrets kunstneriske profil, og hvordan de bruger dramatikere. Det har ledt til interessante diskussioner mellem teatrets ledelse og vores deltagere om, hvordan man bruger tekst, og hvordan man også kan bruge dramatikere på andre måder. Det virker fuldstændig logisk og har vist sig at være den helt store gave i de sidste to år. Det giver deltagerne et netværk, og teatrene får sat ansigter på de mennesker, der skriver dramatik til børn og unge”.

Deltagerne på Dramatiker Væksthus' hold 2021-23. Pressefoto
Deltagerne på Dramatiker Væksthus’ hold 2021-23. Pressefoto

Nye arbejdsopgaver forude

Der ligger da også et stort udviklingspotentiale for dramatikerne, mener Jesper Bræstrup Karlsen, der ser en fremtid for sig, hvor dramatikernes rolle ikke blot skal være at levere en tekst, men derimod være en mere aktiv del af både verbal og nonverbal scenekunst. 

“Det har vist sig, at den strukturerende rolle, som en dramatiker kan have, og dramaturgien om, hvordan man fortæller historie, er meget efterspurgt. Det gælder også i dele af branchen, der ikke arbejder med tekst som udgangspunkt. Dramatikernes kompetencer kan blandes med de kompetencer som folk, der ikke laver tekstbaseret teater, har. Fx gennem samarbejder med dansere, performere og nycirkusfolk,” fortæller han. 

Dramatiker Væksthus arbejder derfor også mod at etablere et samarbejde med bl.a. AFUK og Copenhagen Contemporary Dance School.

“Vi udvikler ikke bare dramatikertalenter. Vi udvikler også dramatikerne som institution. Vi vil gerne vise de andre dele af branchen vores kompetencer, og vi vil også gerne lære af dem. Vi har tænkt os at blande kunstnerisk blod med disse ikke-tekstbaserede kunstformer. Simpelthen ved at blande vores kunstneriske sprog med deres. Det oplever vi, at der er meget stor lyst til – også blandt dem, vi optager på væksthuset. De vil gerne skrive dramatik, men er også nysgerrige på det tværæstetiske arbejde”.

Mere opmærksomhed til børne- og ungdomsteater

Børne- og ungdomsforestillinger er en teaterform, der møder publikum tæt på, da der ofte er tale om turneteater, som publikum oplever på deres egne skoler og lokale biblioteker. Det er en vigtig pointe for Jesper Bræstrup Karlsen, der dog også oplever en del udfordringer ved genren, der ikke får den samme opmærksomhed fra medier og politikere som voksenteatret.

“Vi kunne rigtigt godt tænke os at få et bredere publikum til børne- og ungdomsteatret. For voksne kan teater for børn og unge være en lille smule usynligt. Det gør os til den usynlige bagmand bag det usynlige teater. Den position kan være svær. Derfor er den store ambition at finde ud af, hvordan vi bliver synlige i den kulturpolitiske jungle. Vi vil gerne have, at børn og unge vokser op og bliver et kritisk publikum og måske selv får lyst til at lave eller bruge teater eller fremstille kunst for børn og unge. Vi taler derfor også om rekruttering af nye grupper, der ikke normalt går i teateret. Det er børne- og ungdomsteatret traditionelt dygtigt til, fordi det kommer ud der, hvor børnene er i deres hverdag”.

For Jesper Bræstrup Karlsen er Dramatiker Væksthus blot en af de søjler, der understøtter den samlede danske teaterbygning. Men selvom man har sparet og effektiviseret, så er det alligevel en søjle, der også kræver midler. Han håber derfor på såvel politisk opmærksomhed, som opmærksom fra professionelle teaterfolk, som han håber vil tage sig tid til at komme forbi og se afgangsforestillingerne for det nyudklækkede hold fra Dramatiker Væksthus, der vises på Teater ZeBU den 15. juni i år.

Der er ansøgningsfrist for optagelse på det nye hold hos Dramatiker Væksthus den 1. juli 2023. Læs mere her.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...