Populært lige nu

Her er de seks nominerede til Teaterpokalen 2024 – Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt 11. november 2024 generalforsamling, hvor foreningen valgte årets prismodtagere af foreningens instruktørpris Teaterkatten og af Initiativprisen, der går til et innovativt...

Mindeord – Ulla havde revyen helt inde i hjertet

Skuespiller Ulla Jessen døde i går 15. november 2024, 77 år gammel. Lars Arvad, formand for Revy Danmark, mindes her Ulla Jessen, der blandt...
Annonce

★★★★★☆ Bjørnen som ikke var – samfundsrevsende og underholdende børneteater

Teater Patraskets forestilling Bjørnen som ikke var er en tankevækkende og underholdende teateradaption af Frank Tashlins børnebog, hvor industrialiseringen sættes op mod det mere stilfærdige liv for at minde os om, at alle må være lige præcis den, de er.

Annonce

Bjørnen som ikke var er en herlig, samfundsrevsende fortælling, der bygger på Frank Tashlins børnebog Bjørnen som ikke var en bjørn fra 1986.

Iført brun pelshue med øreklapper er Dirck Backer bjørnen. En bjørn, der lever sit eget stilfærdige liv i skoven. Om sommeren spiser den bær. Om vinteren går den i hi. “Sådan var livet. Livet for en bjørn,” fortæller Anna Karina Nicolaisen og Maria Myrgård, der bevæger sig omkring bjørnen i Filippa Berglunds hyggelige scenografi, der mest af alt ligner en bedstemors dagligstue.

Bjørnen som ikke var, Teater Patrasket. Foto: Søren Meisner
Bjørnen som ikke var, Teater Patrasket. Foto: Søren Meisner

På en fabrik er der ingen bjørne

Et forår vågner bjørnen fra sin vintersøvn og befinder sig ikke længere i skoven. For skoven er blevet forvandlet til en fabrik “lige ovenpå bjørnens hule”. I bedste Patrasket-stil, hvor fortælling og lydbillede flettes ind og ud af hinanden, skaber Bastian Popp på scenen lyden af såvel skov som fabrik, der akkompagneres af blip-blop-musik og lyden at lastbiler.

På fabrikken vil de ikke have nogen til at dovne omkring uden at arbejde. “Jeg arbejder ikke her. Jeg er en bjørn,” indvender bjørnen forgæves over for den emsige værkfører. Men lige meget hjælper det, for værkføreren bruger sin sunde fornuft som modargument: “Det her er en fabrik, og på en fabrik er der ingen bjørne”.

Annonce
Bjørnen som ikke var, Teater Patrasket. Foto: Søren Meisner
Bjørnen som ikke var, Teater Patrasket. Foto: Søren Meisner

Har flertallet altid ret?

Etage efter etage trækkes bjørnen med gennem det ene lederlag efter det andet. Højere og højere op i systemet i både bogstavelig og overført betydning. Fremført på scenen med ture i usynlige elevatorer eller lange trasketure rundt og rundt på usynlige vindeltrapper. Der er tændt helt op under publikums fantasi i Bjørnen der ikke var, for intet ligner egentlig det, det skal forestille at være. Og alligevel kan vi alle med ulideligt klarsyn se den sandhed, som lederne på fabrikken benægter. For naturligvis er Backer en bjørn.

Hver leder understreger, at der ikke er bjørne på fabrikken, og at bjørnen tager fejl, når den siger, den er en bjørn. Derimod er de alle enige om, at han er “en fjolle-mikkel, der går med pels og trænger til at blive barberet”.

Bjørnen som ikke var, Teater Patrasket. Foto: Søren Meisner
Bjørnen som ikke var, Teater Patrasket. Foto: Søren Meisner

Vigtig pointe om at være tro mod sig selv

Til sidst må bjørnen give op. Han bliver “normaliseret” og sat til at arbejde ved en maskine på fabrikken. Han glemmer sit sande jeg og sætter tempoet op – som en lemming, der følger strømmen som alle andre. Lige indtil den dag, hvor fabrikken lukker, alle forsvinder og bjørnen igen mærker noget “dybt inde i sig selv”.

Bjørnen som ikke var er morsom og latterfremkaldende. De mange skæve påfund, den absurde historie og de pudsige lydeffekter holder publikums interesse fangen fra start til slut. Forestillingen er henvendt børn på 5-10 år, men er så absolut også seværdig for større børn og voksne. Og der er mange gode tematikker, der kan bruges som udgangspunkt for samtaler i såvel skoleklasser som børnehavegrupper efterfølgende.

Bogforlæg: Frank Tashlin. Instruktion: Alex Byrne. Scenografi: Filippa Berglund. Komponist: Bastian Popp. Teknik og lys: Peter Rasmussen. Kostumier: Michael Nøhr.

Medvirkende: Anna Karina Nicolaisen, Maria Myrgård, Dirck Backer og Bastian Popp.

Oplevet på Aprilfestival 2023. På turné med Teater Patrasket.

Seneste

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.
Annonce

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre produceret af Live Art Danmark. I år har festivalen 10-års jubilæum, og over fire uger...