Populært lige nu

Den underfundige sønderjyske humor skal stadig mærkes i Sønderborg Sommer Revy Show

I dag overtager Jeff og Kim Ace Schjerlund officielt ledelsen af Sønderborg Sommer Revy Show. Jeff Ace Schjerlund fortæller derfor her i ISCENEs serie...

Horsens Teaterfestival har godt fat i de unge

Lange køer med forventningsfulde, unge mennesker er nok mest noget, man forbinder med koncerter eller hypede lagersalg. Men det var ikke desto mindre også...
Annonce

Ny bog sætter fokus på kulturlivets arbejde med publikumsudvikling

Det er svært men nødvendigt at arbejde med publikumsudvikling. Center for Kunst og Interkultur og RasmussenNordic er gået sammen om at skabe antologien Publikum – 15 fortællinger om publikumsudvikling, der samler op på arbejdet med publikumsudvikling i et nordisk perspektiv. 

Annonce

Kulturlivet har fået en lang række nye udfordringer de seneste år i forhold til publikum – tænk blot på Covid-19-pandemien og de afledte økonomiske konsekvenser af krigen i Ukraine. Det er alt sammen vilkår, der har stor betydning for, hvordan og hvorfor kulturlivet skal arbejde med at forholde sig til publikum.

Derfor er Center for Kunst og Interkultur og RasmussenNordic er gået sammen om at skabe en antologi, der skal samle op på arbejdet med publikumsudvikling i et nordisk perspektiv. 

Et svært felt

Antologien, som har titlen Publikum – 15 fortællinger om publikumsudvikling, rummer helt nye artikler fra forskere, praktikere, kunstnere og fagfolk med speciale i at arbejde publikumsfokuseret. Udgivelsen ligger i forlængelse af en norsk og en svensk antologi om samme emne. Antologien samler dermed trådene i det skandinaviske arbejde med publikumsudvikling og kulturelt demokrati ud fra perspektiver som ledelse, kulturpolitik, programlægning, diversitet og arbejdet med publikum i dagligdagen.  

De fleste artikler peger på, at det kan være svært at arbejde med publikumsudvikling. Kulturinstitutionerne er ofte fanget i et krydsfelt, hvor de generelt har brug for at være meget bevidste om, hvad det vil sige at forholde sig til publikums ønsker og behov, samtidig med at der skal skabes unikke oplevelser og enestående kunst.

Annonce

Derfor trækker kulturlivet på mange nye redskaber fra andre brancher, når forholdet til publikum skal udvikles og gøres til daglig praksis. Så der er også masser af inspiration at hente for kulturlivet i de mange fortællinger, som bogen folder ud i de 15 artikler.

15 faglige fortællinger

Publikum – 15 fortællinger om publikumsudvikling tager fat i emner som digital kunstformidling, politik, musik i skolen, adgang og inklusion, indsamling og anvendelse af data, ledelse, planetær designtænkning, og repræsentation. 

Artiklerne udtrykker hver især et kritisk fokus på forfatternes egen praksis, og sætter emner til debat til inspiration for aktører på tværs af kulturbranchen. Alle bidragsyderne har en relevant faglighed, og alle skribenter står over for publikumsrelaterede valg og dilemmaer i deres daglige arbejde. 

Bidragene er skrevet af Mikkel Bogh, Heather Maitland, Ingrid Handeland, Gry Worre Hallberg, Esben Danielsen & Åsmund Kverneland, Bjarki Valtysson, Sidsel Bech-Petersen, Gitte Abildtrup & Dorthe Damgaard, Moussa Mchangama & Frederik Larsen, Marcin Poprawski, Åsa Bernlo, Anja Mølle Lindelof, Nina Gram, Johanna Hagerius og Sargun Oshana. 

Publikum – 15 fortællinger om publikumsudvikling, der er udgivet med støtte fra Augustinus Fonden, er frit tilgængelig og kan downloades her.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Annonce