Med dobbeltforestillingen Pan / Sult bygger Aarhus Teater videre på de seneste sæsoners succes og giver i samarbejde med Den Danske Scenekunstskole og Kunsthögskolen i Oslo scenen til fremtiden. Resultatet er en fremragende blanding af karakteristisk, nordisk mørke og lysende ambition og talent. Når det er bedst, er det intet mindre end fantastisk.
Dramatikerne Johanne Kirstine Fall og Frida Lea Fugl – som begge er under uddannelse ved linjen for Dramatisk Skrivekunst på Den Danske Scenekunstskole – har stået for hver sin dramatisering af Knut Hamsuns romaner Pan og Sult. I et samarbejde med de to instruktører Nanna Bruun og Lasse Lilleng – som begge studerer på Kunsthögskolen i Oslo – har de skabt Pan / Sult til Aarhus Teater.
Fire skuespillere, hvoraf Minna Flyvholm Tode er studerende på Den Danske Scenekunstskole, udfylder det samlede karaktergalleri, og selvom der er tale om to separate forestillinger, er resultatet imponerende helstøbt.
Vemodig og vild variation
Pan befinder sig i en evig tilstand af uhyggeligt tusmørke. Omgivet af en natur, der er blottet for idyl, følger vi fortællingen om løjtnanten, der forlader byen og søger mod naturen, hvor han forelsker sig fatalt i godsejerens datter. Historien er klart og medrivende dramatiseret, og efterlader sit publikum både emotionelt engageret og intellektuelt stimuleret.
Mai Katsumes dunkle scenografi understøtter forestillingens mismod, og Sophus Dræby Jensens kompositioner er doseret til noget nær perfektion. Desværre løber Pan en smule tør for idéer og trods den ulmende uro bliver det hypnotiserende, langsomme tempo en anelse monotont mod slutningen.
I rollen som den ubegribelige løjtnant Glahn spiller Magnus Hald med en besnærende intensitet, og Minna Flyvholm personificerer forestillingens eklatante mangel på sentimentalitet på smukkeste vis i sit bidende portræt af tjenestepigen Eva.
Forhutlet storbyliv
Sult er drevet frem af en helt anden energi. Det forhutlede storbyliv er iscenesat med overrumplende vigør, og med en herlig brug af Aki Bechs musikalske kompositioner munder det hele ud i en underspillet, selvindbildt musical.
Den anarkistiske scenografi af stilladser og mannequindukker falder gradvist fra hinanden, som det er tilfældet med hovedpersonens kreative aspirationer, og i rollen som den forførende Alaya sørger Amanda Friis Jürgensen for den kærkomne komiske ventil.
Sublim præstation
Aftenens helt store oplevelse leveres af Tryggvi Sæberg Björnsson i Sult. I rollen som den forhutlede men selvophøjede journalistspire er han intet mindre end sublim. I et register, der spænder fra armodens prostituerende desperation til lykkens brusende tinder, balancerer han geniets stolte lidelse. Det er ganske enkelt meget længe siden, at jeg har set så overbevisende en præstation.
Der er al mulig grund til at lægge vejen forbi Aarhus Teater. Adskillige fremragende skuespilpræstationer står nærmest på nakken af hinanden i to forestillinger, der simpelthen emmer af dedikation og poesi.
Aarhus Teater har tilsyneladende gjort en dyd ud af nødvendigheden og skabt et blivende format, der holder. Ideen med to korte forestillinger i stedet for én lang rammer virkelig plet, og hold nu op, hvor får man meget teater for pengene, hvis man går ind og ser Pan / Sult.
Forfatter: Knut Hamsun. Dramatisering: Johanne Kirstine Fall (Pan), Frida Lea Fugl (Sult). Iscenesættelse: Nanna Bruun (Pan), Lasse Lilleng (Sult). Scenografi: Mai Katsume. Lysdesign: Kim Glud. Lyddesign: Aki Bech. Kompositioner: Sophus Dræby Jensen. Medvirkende: Amanda Friis Jürgensen, Magnus Hald, Minna Flyvholm Tode, Tryggvi Sæberg Björnsson.
Spiller på Stiklingen på Aarhus Teater 2. november – 8. december 2023.