Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Memoirs of Mud – klarsyn gennem det underliggjorte

DYNAMO præsenterede sin co-produktion med det finske kompagni SISUS, den finurlige og lidt gruopvækkende Memoirs of Mud, der med afsæt i AQUAs Barbie Girl undersøger og underliggør livets dilemmaer med jord, kartofler og skarpskåren akrobatik.

“Life in plastic, it’s fantastic”

Sådan synger AQUA i Barbie Girl, som umiddelbart lidt påklistret lyder tilsidst i SISUs Memoirs of Mud, der på alle måder er antitesen til det tyggegummifarvede pophit – om end begge værker forholder sig ironisk-humoristisk til det materialistiske samfund.

Memoirs of Mud
​Imogen Huzel og Inka Pehkonen i Memoirs of Mud på DYNAMO. Foto Milos Salek.

Kronet med kartoffeltiaraer

Svøbt i plastik som Barbie, men kronet med kartoffeltiaraer står de højt oppe på deres balancestokke, da vi kommer ind i rummet. Keyboardet udsender sære lyde, kvinderne fniser og gnasker ned i mikrofonen, der følger dem som en næsten levendegjort rekvisit gennem hele forestillingen.

Absurd? En smule – og sådan fortsætter det med minderne tegnet i jord

Så bevæger Inka Pehkonen sig mod det store stykke jord midt i rummet, ifører sig et par gennemsigtige, højhælede støvler, placerer sig på de lave stokke, der står i jorden og begynder at nippe af et bundt karse.

Absurd? En smule – og sådan fortsætter det med minderne tegnet i jord, der i klip viser eller nærmere underliggør hverdagshændelser. Harvesting in heels som de Fake Fucking Farmers, de er, kæmper kvinderne med at få hæle og jord til at arbejde sammen, så de kan leve lykkeligt til verdens ende. Sådan går det naturligvis ikke, når man er propfuld af nysgerrighed og materialistiske indfald, der popper op og forstyrrer det simple bondeliv.

Memoirs of Mud
Inka Pehkonen i Memoirs of Mud på DYNAMO. Foto Camila Berrio.

Is this high fashion?

Imogen Huzel graver sig ned i jorden og kaster morbidt om sig med afhuggede hænder og andre fund, inden hun begynder at le, først blødt, siden mere hysterisk. Imens svæver Inka Pehkonen over hende på trapezen. Med den mest indtagende deadpan-grimasse poserer hun kontrolleret uskønt og falder igen og igen fra trapezen ned i jorden, der altid tager imod. Det er sjovt, men med en godgørende grueffekt af død og meningsløshed, der også lurer i Imogen Huzels latter, der endelig bliver til gråd.

En godgørende grueffekt af død og meningsløshed, der også lurer i Imogen Huzels latter

Så forenes de under jorden til en lang krop med den enes fødder og den andens overkrop. Hun skærer et måltid tilsyneladende af den andens begravede hovedbund, men det er de evige kartofler, der atter gnaskes. De er ikke så lette at fordøje og må mere end en gang ofres til jorden. Imogen Huzel svæver op med spørgsmålet “Is this high fashion?” på læberne, før det er hendes tur til at rulle stadigt hastigere rundt henover jorden i skarpe positurer.

Memoirs of Mud
​Imogen Huzel og Inka Pehkonen i Memoirs of Mud på DYNAMO. Foto Camila Berrio.

Kroppens vanvid og excellence

​Imogen Huzels fiffige grimasser og Inka Pehkonens blanke ansigt spiller utrolig godt sammen, og de er et par aldeles charmerende, frække punkhobbitter, der formår at skabe et eget univers af jord, kartofler, plastik og lyd, som de nonchalant konstruerer oven på deres skarptskårne håndstande, trapezens tyste glid og de mere løst improviserede koreografier i jorden. Barbie-referencen giver mest mening, når man ser forestillingstraileren, for Memoirs of Mud har løsrevet sig fra inspirationen og er blevet sig selv.

Det underliggjorte giver os mulighed for at se klarere

Memoirs of Mud viser med jorden som metafor, at minder er flygtige. De kan begraves og de kan graves op igen og antage nye former i en stadig fremskrivning af et liv. Mere interessant pirker forestillingen også ved livets dilemmaer gennem kroppens vanvid og excellence, hvor det underliggjorte giver os mulighed for at se klarere.

Se forestillingstrailer her.

Seneste

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag...

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører...

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover kun er kønsneutrale priser. For skuespiller Lucia Vinde Dirchsen, der selv er nonbinær, er det...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Aalborg Teater får ny ledelse

Aalborg Teater meddeler i dag, at to nye direktører er fundet og fastansat. Claus Nørgaard Poulsen, der har været midlertidig direktør siden februar, bliver...